بازار واردات خودرو نیازمند نهاد نظارتی مستقل است
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خواستار نظارت یک نهاد بازرسی مستقل فراتر از دولت بر بازار واردات خودرو شد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ میثم رضایی تنها راه مقابله با سودجویی مافیای واردات خودرو را تشکیل نهاد نظارتی مستقل دانست و افزود: متاسفانه ورود خودروسازان و دولت به عرصه واردات خودرو به بهانههایی نظیر بازارسنجی در لوای تولید مشترک ، مشکل اصلی امروز واردات خودور است.
کارشناس خودرو ادامه داد: اختلال در روند ثبت سفارشها و تصمیمات نابهنگام وزارت صنعت بهعنوان یک نهاد بالادستی، اثار زیادی بر تغییرات قیمتی و دلالیگری در بازار داشت.
وی افزود: نیمی از سود و عوارض ناشی از واردات خودرو جزو درامدهای دولت است و مقابله با واردات منطقی، موجب کاهش درآمدهای دولت نیز خواهد شد.
رضایی درباره تاثیر واردات خودرو بر وضعیت تولید داخلی کشور گفت : سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو در کشور تولید و حدود 70 تا 100هزار دستگاه خودرو نیز وارد میشود ، در نتیجه این رقم واردات نمیتواند تهدیدی برای تولید ملی و اشتغال داخلی تلقی شود.
وی افزود: واردات خودرو ایجاد رقابت برای خودروسازان داخلی را نیز در بر دارد و حذف واردات بازهم انحصار در صنعت خودرو را افزایش میدهد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از برندهای معتبر خودروسازی در ایران نمایندگی رسمی ندارند ، تاکید کرد : اسناد فراوانی از مکاتبات انجام شده با خودروسازان بزرگ خارجی وجود دارد که خودروسازان خارجی نظیر تویوتا، ولوو، آلفارومئو، آئودی، بی.ام.دبلیو، پورشه و بسیاری دیگر به صراحت اعلام کرده اند که هیچ نماینده رسمی در ایران ندارند و تا پایان قطعی شرایط تحریم نیز، علاقهای به همکاری با کشورمان ندارند.
وی افزود : زمانی که یک شرکت به دروغ اعلام میکند نماینده انحصاری یک خودروساز خارجی است و وزارت صنعت نیز تائیدیههای لازم برای فعالیت را به این شرکت اعطا میکند، چطور میتوان انتظار داشت آن شرکت در خدمات فروش و پس از فروش تعهدات خود را به طور کامل و دقیق اجرا کند.