افزایش 10 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی: تولید محصولات کشاورزی کشورمان در سال 95 حدود 10 میلیون تن افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر مهرفرد در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: عملکرد وزارت کشاورزی متکی بر تولید داخلی و مداخله نکردن در بازار است مگر در مواردی که مشکلی پیش بیاید .
وی ادامه داد: در دو سال گذشته همواره قیمت کالا های آشامیدنی و خوراکی زیر نرخ تورم بوده است و در برخی از کالاها مانند مرغ، ثبات بسیار خوبی داشتیم و داریم .
مهرفرد گفت: قیمت شیر خام توسط دامداری ها تغییری نداشته است و از آنجایی که قیمت در خرده فروشی ها توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کنترل و تعیین می شود این سازمان افزایش قیمتی را تصویب نکرده است بنابراین احتمالاً افزایش قیمتی که یکی دو شرکت خاص در محصولات لبنی داده اند، غیر مجاز است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به تعیین قیمت ورود نمی کند و تعیین قیمت بصورت انحصاری در اختیار سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.
مهرفرد ادامه داد: براساس قاعده به علت اینکه قیمت شیرخام تغییری نکرده است بنابراین فکر نمی کنم قیمت محصولات لبنی رشد مصوبی داشته است.
وی با اشاره به اینکه ایران دوازدهمین تولید کننده تخم مرغ در جهان است، گفت: حدود 950 هزار تن تولید سالانه تخم مرغ داریم و تولید سرانه تخم مرغ در کشور ما حدود 12 و نیم و مصرف سرانه ما حدود 11 و نیم کیلوگرم است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی ادامه داد: قیمت تخم مرغ در درب مرغداری ها حدود 4 هزار و 400 تومان بود اما در اسفند ، تقاضای تخم مرغ به علت افزایش تقاضا برای شیرینی و شکلات، افزایش داشته است سپس در فروردین با کاهش تقاضای تخم مرغ مواجه می شویم و در بهار افزایش تولید تخم مرغ داریم.
در ادامه وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه و اقتصاد دان هم با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: در اقتصاد های آزاد جهان هم دولت در مواقعی که تعادل بازار به هم می خورد ورود پیدا می کند.
وی ادامه داد: در کشورهایی مانند کره جنوبی ، ژاپن و نروژ که اقتصاد آزاد دارند از ابزارهایی مانند ذخایر احتیاطی ، صندوق تثبیت ، پرداخت های جبرانی و کنترل توزیع دولتی استفاده می شود.
این اقتصاددان گفت: عرضه و تقاضا همیشه نمی تواند تعادل را ایجاد کند بنابراین دولت حتماً باید سیاستگذاری بهینه و در برخی مواقع ، کنترل و پایش و مداخله کند.
شقاقی با اشاره به اینکه تنظیم بازار دارای مراحل، فرآیند و زنجیره به هم متصل است، افزود: برآورد تقاضای مصرف ، هماهنگی میان سازمان ها ، تامین به موقع و ذخیره سازی ، توزیع مناسب و نظارت و پایش و جرایم بازدارنده بهینه از جمله این مراحل و فرایند است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در دولت های مختلف بخشی از این زنجیره به درستی کار نکرده است.