ادارات راه و شهرسازی باید معمار شهر یا شهرساز شهر باشند
وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیرانکل استانها با تاکید بر تمرکز بر سه ماموریت اصلی حمل و نقل، شهرسازی و مسکن به ضعفهای رویکرد پروژهمحوری اشاره و بر ضرورت تغییر رویکرد به سمت برنامهمحوری تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با تاکید بر اینکه ادارات کل راه و شهرسازی استانها باید دفاتر فنی شهرهای کشور باشند ، گفت : ادارات کل راه و شهرسازی باید معمار شهر یا شهرساز شهر باشند که منظور یک شخص نیست بلکه مکانی است که مسائل شهر را شناسایی و حل میکند. هر شهر دهها مسئله دارد که با تمرکز بر آنها میتوان نرخ بهرهوری را افزایش داد.
آخوندی با تاکید بر اینکه طرحهای کلیشهای جامع مشکل و مسئله را حل نمیکند، افزود: اکثر شهرها دارای رودخانه هستند ولی اغلب این رودخانه به جای سرسبزی دادن مرکز آلودگی شده است، درحالیکه اگر زاینده رود را از اصفهان بگیریم طبیعت ندارد و مانند زایندهرود را در شهرهای دیگر هم داریم که ماموریت سرزندگی را از آنها گرفتهاند. هر شهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد و مناطق حاشیهای است و اغلب طرح جامع درباره آن طرح موضعی و موضوعی میدهد و مسئله حاشیهنشینی و بافت فرسوده باقی میماند و ما دلخوش به طرح جامع هستیم. در تشکیلات جدید به شهرسازی توجه کردهایم که ادارات کل راه و شهرسازی دفتر فنی شهرها شوند و مسائل شهر را مرتب پایش کنند. فاصله برخی شهرها از مرکز استان یک به 10 از نظر جمعیت است و نشان میدهد نظامی نداشتهایم که نگران مسائل شهرها باشد و برای شهرها برنامه داشته باشد و آن قدر دنبال پروژه بودهایم که برنامهها فراموش شدهاند.
ایجاد تشکیلات برای بازگشت به رویکرد برنامهمحوری
وزیر راه و شهرسازی گفت: در ساختار جدید به شهر و حمل و نقل توجه زیادی شده و معاونت حمل و نقل را پیشبینی کردهایم. از سوی دیگر با توجه به اینکه 19 میلیون یعنی یک سوم جمعیت کشور بدمسکن هستند بازآفرینی و عمران شهری را اصلیترین مسئله در نظر گرفتهایم و معاونت آن را شکل دادهایم. تشکیلاتی که طراحی شدهاند در راستای بازگشت به ماموریت بنیادین و رویکرد برنامهمحوری است و دنبال این هستیم که چون بودجه کشور نمیتواند تامین اعتبار کند از منابع داخل وزارتخانه دنبال سرمایهگذاری در حوزههای حمل و نقل، شهرسازی و مسکن در استانها باشیم. البته این سازمان دچار نقصهایی در اجرا و مشکلاتی خواهد بود که باید برای رفع آنها تلاش شود.
وی از مدیرانکل راه و شهرسازی استانها خواست مقداری از وقت خود را به رویکرد برنامهای و تامل بیشتر در آن صرف کنند و افزود: مدیریت راه و شهرسازی جدید با قبل تفاوت خواهد داشت. ماموریت امسال با سال گذشته متفاوت است و میدانم با تغییر ماموریت انتظار تغییر نیرو دارید و ساختار نیروی انسانی پاسخگو نیست و باید افراد دیگری در استانها وارد کار شوند و باید دنبال نیروی انسانی جدید باشیم. اگر افراد فاقد صلاحیت وارد کار شوند گرفتاری بیشتر میشود و میخواهیم خلاء موجود با نیروهای شایسته پرشود و قبول دارم باید تغییراتی انجام شود. سختیهای کار شما را میدانم و تلاش داریم در بحث جبران خدمت شکاف اجتماعی و فضای سیاسی غیرمنصفانه را که در آن مدیران ارشد مخاطرهپذیر مورد بیمهری واقع میشوند را رفع کنیم و در این شرایط باید بردباری داشته باشیم و یک مسابقه درجریان است که به نحوی مدیریت کشور را در تنگنا قرار دهند ولی امیدوارم از این مرحله بگذریم و به آینده بهتری برسیم.
آخوندی همچنین گفت: علاوه بر ساختار باید برخی از مسائل را در دستورالعمل رویهها دید و رفع کرد. مدیرانکل هماهنگ کننده هستند و باید شورای هماهنگی مدیران استانی باشد که ناهماهنگیها را رفع کند.
وی گفت : فعالیتهای یک سال اخیر نشان میدهد به پیشرفتهای مناسبی رسیدهایم و امیدواریم سال بهتری را پیش رو داشته باشیم.
وی افزود : در سالی که گذشت در کشور با توجه به شرایط پس از برجام، پرداختن به مباحث مهمی را آغاز کردیم و در مجموع قضاوت مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی مثبت است و رای اعتماد مجلس در جریان استیضاح ناشی از اعتماد مجلس به تمام وزارتخانه بوده است وباید به شما تبریک بگوییم که توانستهاید فضایی را خلق کنید و عملکردی داشته باشید که برای مردم و نمایندگان قابل سپاس باشد.
اخوندی اظهار داشت : شما در تمام حوزههای مختلف و شقوق حمل و نقل، مسکن و شهرسازی اقدامات مهمی انجام دادهاید و یک تغییر انگاره و گفتمان و رویکرد را در حمل و نقل و سایر حوزهها شروع کردهاید.
آخوندی تاکید کرد: مهم این است که این موضوع را پیش ببریم و هنوز در آغاز راه هستیم و خیلی کار داریم تا تغییر گفتمان را در ایران ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اذعان بر وجود مسائلی چون مطالبات پیمانکاران و مسائل رفاهی گفت: با این وضعیت رشد خدمات زیربنایی واقعی است و در شرایط فعلی فقط تغییر گفتمان میتواند برای آینده حمل و نقل کاری کند و ما باید پیش برویم.
رویکرد وزارتخانه از پروژهمحوری به برنامهمحوری بدل شود
وی افزود: اصلیترین کار این است که رویکرد وزارتخانه را از پروژه محوری برنامه محور کنیم و باید برنامه داشته باشیم. خیلیها قصد دارند وزارتخانه را به چند پروژه تنزل دهند درحالیکه باید اقدامات در چارچوب برنامه باشد و اگر برنامهای برای آینده مسکن، شهرسازی و حمل و نقل نداشته باشیم عدم کارایی داریم و مهمترین وظیفه تمام سازمان تشکیلاتی ما این است که به تصویر روشنی از شهر و شهرنشینی و توسعه شهرنشینی همچنین مسکن و لجستیک و حمل و نقل برسیم و این ماموریت با رویکرد پروژه محوری متفاوت است و شما دارای توانایی هستید و وزارتخانه میتواند این کار را انجام دهد.
آخوندی با بیان اینکه در کشور ما نظام گزارشدهی بر اساس برنامه نیست و پروژه محور است، گفت: رویکرد پروژهای در پنج برنامه توسعه نتوانسته کیفیت زندگی را بهبود دهد و وجود 19 میلیون بدمسکن ناشی از این است که درجایی مشکل وجود دارد. دولتهای قبل تلاشهایی انجام دادهاند و آمار مهم است که تا چه اندازه توانستهایم در ارتقای کیفیت زندگی و توزیع عدالت موثر باشیم. کشور ما با تحولات جمعیتی کمّی مواجه شده است. آغاز انقلاب اسلامی جمعیت ایران 36 میلیون نفر بود که اکنون به بیش از دو برابر رسیده و از نظر کمّی رشد کرده است. همچنین جمعیت شهرنشین نسبت به روستانشین رشد کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دستگاههای متعدد درگیر مدیریت شهری هستند، تاکید کرد : در عین حال وزارت راه و شهرسازی است که باید شهر را به عنوان هویت شهری ببیند و به شهر به عنوان سازمان اجتماعی و تمدن و مجموعه نگاه کند.
وی گفت: تمام بحثم این است که باید به ماموریت بنیادین وزارت راه و شهرسازی بازگردیم. اکنون حتی درحوزه حمل و نقل در آخر کار رویکرد مشخصی نداریم و پروژههای مختلفی داریم بدون اینکه دارای نظام حمل و نقل یکپارچه باشیم و در این زمینه دچار لکنت هستیم. در لجستیک حمل و نقل نیز گرفتاری ما زیاد است.
آخوندی افزود: در سازمان جدید تصمیم گرفتهایم که نهادها و سازمانهای اجرایی را چه در زمین و مسکن چه شهرهای جدید و عمران و بهسازی از ستاد بیرون بگذاریم ولی بر سه ماموریت اصلی حمل و نقل، شهرسازی و مسکن متمرکز شویم و برای آنها اندیشه داشته باشیم که اگر اندیشهای نداشته باشیم دچار گرفتاری خواهیم شد. این مهم را در استانها نیز در نظر گرفتهایم و بر اساس این سه ماموریت بنیادین متمرکز کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر وجود دو میلیون و580 هزار واحد مسکونی خالی در کشور تاکید کرد: وقتی جامعهای دنبال پروژه محوری میرود منابع اتلاف میشوند و با توجه به تعداد واحدهای خالی مسکن اگر قیمت هر واحد مسکونی 100 میلیون تومان باشد 250 میلیارد دلار سرمایهگذاری غیرمولد و بهرهوری صفر را تولید میکند. اگر هدف مشخص نباشد دو و نیم میلیون مسکن خالی و 19 میلیون بدمسکن را شاهد میشویم.
سال 65 حدود 500 هزار مسکن خالی داشتیم که امروز به دو و نیم میلیون رسیده است که البته مسکن مهر را شامل نمیشود و گرنه گرفتاری ما بیشتر هم بود. در تمام برنامههای توسعه از اول تا پنجم به رشد اقتصادی دو یا سه درصد اشاره میکنند ولی بهرهوری در جاده، ریل، نیرو، آب و ... منفی بوده است. نرخ بهرهوری وقتی خاصل میشود که اندیشهای داشته باشند.