نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران سرگل در بورس کالا
نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران سرگل از روز دوشنبه در بورس کالای ایران گشایش یافت.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بورس کالای ایران، معاملات گواهی سپرده کالای زعفران سرگل، از امروز 24 اسفند معاملات از ساعت 8 و 30 دقیقه الی 9 به صورت پیش گشایش می یابد و از ساعت 9 الی 15 و 30 دقیقه به صورت پیوسته ادامه خواهد داشت.
شرایط عرضه، معامله، انبارداری و تحویل این محصول نیز به این صورت است که هزینه خدمات انبار برای ارزیابی محصول و نمونه گیری به مبلغ 150000 ریال به ازای هر کیلوگرم است که به صورت نقدی به انباردار پرداخت می شود؛ همچنین هزینه ارزیابی محصول برای کالای تحویلی کمتر از 1 کیلوگرم نیز به مبلغ 150000ریال خواهد بود.
انباردار مجاز است به منظور ارزیابی محصول حداکثر تا 3 گرم از کالا، به ازای هر محموله، را برای آزمون استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی، تعیین میزان کروسین، پیکروکروسین، سافرانال، رطوبت و مواد فرار، مواد خارجی مربوط به گیاه و محیط شامل گرد و غبار، ریگ و شن و همچنین خامه همراه با کلاله مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار بر اساس وزن خالص(وزن تحویلی منهای مقدار مجاز استفاده شده در فرایند ارزیابی) صادر می شود.
همچنین پس از توزین محموله تحویلی به انبار، لازم است محصول ارزیابی کیفی شود. مدت زمان لازم جهت ارزیابی محصول، 24ساعت پس از زمان دریافت محصول است
که در این مدت کالا در قرنطینه انبار باقی می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا در زمان قرنطینه وجود ندارد.
در صورت عدم انطباق با استاندارد مشخص شده، محصول به مالک آن بازگردانده می شود ودر غیر اینصورت قبض انبار صادر می شود؛ در فرایند قرنطینه، آزمایشگاه پس از برداشت محصول به میزان حداکثر تا 3 گرم به ازای هر محموله، بقیه محصول را در بسته های استاندارد، با حضور تحویل دهنده، پلمپ کند و رسید آن را تحویل مالک می دهد.
هزینه انبارداری به میزان 1 ریال به ازای هر گرم در روز، از ابتدای روز صدور گواهی سپرده کالایی به نام تحویل دهنده، تا پایان روز معامله هر بخش از محصول فروش رفته بر عهده فروشنده است که این هزینه توسط بورس از وجه معامله کسر شده و به حساب انبار واریز می شود.
همچنین هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار بر عهده خریدار است که در هنگام تحویل محصول از انبار می بایست به صورت یکجا و نقدی با انباردار تسویه شود.
هزینه انبارداری برای جبران خدمات انبار برای توزین، افت وزنی، نگهداری در بسته های مشخص شده توسط بورس و ... بوده و غیر از هزینه تعیین شده، هیچ مبلغ دیگری به انبار / انباردار پرداخت نخواهد شد.
مسئولیت هر گونه افت کمی وکیفی محصول در مدت ارزیابی کالای تحویلی(فرایند آزمایش و قرنطینه) و در طول دوره نگهداری بر عهده انباردار بوده و انباردار ملزم به جبران خسارات احتمالی خواهد بود.
همچنین جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان 500 گرم گواهی سپرده کالایی از سوی مالک ارائه شود و در صورت مالکیت
کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل از بازار خریداری شود.