ضرورت ارتقای ناوگان هوایی تا تراز جهانی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر ضرورت ارتقای ناوگان هوایی تا تراز جهانی گفت: استقبال از حمل و نقل هوایی در سال جاری 21 درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ علی عابدزاده امروز در نشست خبری که حاشیه مراسم ورود اولین ایرباس 330 و دومین ایرباس پسابرجامی به ناوگان هوایی کشور گفت: مجوز خرید هواپیماهای با سال تولید پایینتر از 1998 میلادی صادر نمیشود و اگر تعدادی هواپیما با سن بیشتر وارد شده مربوط به مجوزهای قبل از یک سال پیش است.
وی افزود: برای حفظ اقتدار صنعت هوایی کشور باید تغییرات ساختاری در مجموعه حمل و نقل هوایی ایجاد شود و اعتبار صنعت در سطح بینالمللی ارتقاء یابد.
عابدزاده ادامه داد: باید رضایتمندی مسافر فراهم شود و حفظ حقوق شهروندی در صنعت به درستی رعایت شود و 4 میلیون مسافر داخلی ما به دلیل ناوگان مسافر در کشورهای همسایه جابجا میشوند و سهم عمده جابجاییهای بینالمللی ما با کشورهای همسایه انجام میشود.
وی گفت : دستورالعمل ورود هواپیما مصوبه شورایعالی هواپیمایی کشوری است که بر حسب تعداد نشست و برخواست، تعداد پرواز و غیره همه در دستورالعملها دیده شده است و همه هواپیماها براساس دستورالعمل وارد کشور شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در یکسال اخیر موفق شدیم متوسط سن ناوگان را یک سال کاهش دهیم و این ناوگان 30 سال افزایش سن داشته است، جوان کردن ناوگان نیازمند زمان است که امیدواریم با کمک سیستمهای مالی و همسو با سیاستها، نوسازی ناوگان دنبال شود.
عابدزده با بیان اینکه آزادسازی نرخها موجب امکان استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل هوایی شده است، گفت: در یکسال اخیر افزایش صندلی ناوگان کمتر از 10 درصد بوده است اما 21 درصد افزایش مسافر داشتهایم.
عابدزاده درباره نرخهای نجومی برخی پروازها در ایام نوروز گفت: شرکتها نرخها را تعیین میکنند و باید در مقابل مسافر پاسخگو باشند ضمن آنکه در سیستم چارتری هم شرایط را زمانی قبول میکنیم که مشمول مقررات چارتری باشد یعنی در مقصد هم خدمات به مسافر داده شود.
وی تصریح کرد: افزایش نجومی نرخها را در یک سال اخیر نداریم و نرخهای تعیین شده از سوی ایرلاین مناسب است و با نرخهای بالاتر برخورد میشود.
قائم مقام وزیر راه: استقبال از فاینانس خرید هواپیما
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با بیان اینکه از مصوبه
صندوق توسعه ملی برای 20 تا 30 فروند هواپیما استفاده میکنیم، گفت:
تقاضای فاینانس هواپیماها زیاد شده است که فروردین ماه مناقصه بینالمللی
جذب فاینان برگزار میکنیم.
اصغر فخریه کاشان امروز در نشست
خبری حاشیه مراسم ورود اولین ایرباس 330 - 200 به عنوان دومین ایرباس
پسابرجامی به ناوگان هوایی کشور گفت : قراردادها بدون تضمین دولت بوده که
خیلی مهم است و انتقال پول بدون ریسک انجام میشود و در قبال
پیشپرداختها؛ دریافت ضمانتنامه بانکی وجود دارد.
وی افزود: در دولت قبلی طبق مصوبهای که هما از محل صندوق توسعه ملی داشت
مقرر شد 330 میلیون دلار به هما تسهیلات دهند که 6 فروند هواپیمای نو
خریداری کنند.
قائممقام وزیر راه در امور بینالملل ادامه داد: در آن زمان مشکلاتی وجود
داشت و باید خرید هواپیماها از طریق واسطه انجام میشد و خدمات پس از فروش
هم نداشت که تصمیم گرفتیم که از این مصوبه استفاده کنیم اما به جای استفاده از منابع آن
برای خرید 6 فروند هواپیما، از این 330 میلیون دلار مجوز به عنوان
پیشپرداخت 20 تا 30 فروند هواپیما استفاده میکنیم.
فخریه کاشان اعلام کرد : متناسب با قیمت هواپیماها ، ارقام پیشپرداختها
متفاوت و ممکن است از این مبلغ مصوبه صندوق توسعه ملی برای خرید 20 تا 30
فروند هواپیما استفاده شود.
قائممقام وزیر راه در امور بینالملل، گفت: 15 درصد رقم هواپیما در قالب
پیشپرداخت ارائه میشود و حتی برخی از این 15 درصد هم از سوی شرکتهای
لیزینگ، فاینانس پرداخت شده است.
وی درباره خرید هواپیماهای ATR هم گفت : در آینده نزدیک این هواپیما وارد کشور می شود و حتی بدنه این ATR ها هم با نام ایران ایر رنگ شده است.
فخریه کاشان افزود: کاهش هزینه سربار ایرلاین با افزایش ناوگان و معامله
بدون واسطه از مزایای قراردادهای اخیر است که از ورود دلالان و سازمانهایی
که در این باره ایجاد شده بود ، جلوگیری شده است.
قائممقام وزیر راه در امور بینالملل ادامه داد: همچنین در این قراردادها
خدمات پس از فروش وجود دارد و نیروهای فارغالتحصیل این رشته در گذشته از
کشور خارج میشدند اما با توسعه ناوگان هوایی از خروج این کارشناسان هم
جلوگیری می شود.
این معامله شبکه بانکی را در سطح جهانی درگیر کرده است و پولی که ما به
ایرباس فرانسه میپردازیم در واقع یک معامله بدون واسطه و بدون موانع نقل و
انتقال است.
قائممقام وزیر راه در امور بینالملل ادامه داد: همچنین راه برای خرید
شرکتهای خصوصی باز شده است و مسیر تأسیس شرکت لیزینگ ملی هم فراهم میشود
که مشابه ایرانایر هواپیما خریداری کند و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
شرکت های توزیع سوخت هواپیما تشکیل می شود
مدیرعامل شرکت پخش فراوره های نفتی گفت : فراخوان تشکیل شرکت های توزیع
سوخت هواپیما در سه نوبت در روزنامه های پر نشر منتشر شده است وبه زودی این
شرکت ها شکل خواهند گرفت.
ریاحی در گفتگو با خبرنگاران گفت:
اجرای طرح شکل گیری شرکت های توزیع سوخت هواپیما به هفت خوشه تقسیم شده است
و قرار است یک خوشه را به صورت آزمایشی اجرا کنیم تا با رفع نواقص احتمالی
امکان اجرای شش خوشه نیز فراهم شود.
وی گفت: هم اکنون شرکت های هواپیمایی 1300 میلیارد تومان به شرکت ملی پخش
بدهکارند و این شرکت ها تلاش دارند با هماهنگی با هیئت دولت در زمینه تهاتر
بدهی ها اقدام کنند.
وی گفت : سه شرکت های ایران ایر، ماهان و آسمان 63 درصد بدهی ها مربوط به
سوخت هواپیما را به خود اختصاص داده اند که این مقدار در سال قبل حدود 70
درصد بود.
ریاحی درباره تامین سوخت مورد نیاز نوروز نیز گفت : با اقدامات صورت گرفته
سوخت مورد نیاز تامین شده و به صورت ذخیره در نظر گرفته شده است.
وی به طرح پایش مصرف سوخت اشاره کرد و افزود : در 515 روز اجرای این طرح
هشت میلیون لیتر کاهش مصرف داشتیم که این میزان کاهش برابر با 4 هزار
میلیارد تومان نفت و گاز بوده است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی همچنین به طرح ساماندهی خودروهای درون
شهری اشاره کرد و گفت : تمام خودروهای درون شهری برای ساماندهی باید به
سامانه www.utmcs.ir باید ثبت نام کنند و کسانی که ثبت نام نکنند ازاول
فروردین سهمیه آنها کاهش می یابد.
وی مهلت این ثبت نام را فردا 22 اسفند اعلام کرد و گفت: خودرو های درون شهری که ثبت نام نکنند باید منتظر کاهش سهمیه باشند.