گشت و گذار سایبری؛ سواد رسانه ای
۸ فرصت شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۱۷
سال ۲۰۱۶ سال بزرگی برای شبکههای اجتماعی بود. از ویدئوهای لایو فیسبوک گرفته تا اضافه شدن استوری به قابلیتهای اینستاگرام حالا از ۸ اتفاق مهمی که در سال ۲۰۱۷ برای شبکههای اجتماعی رخ خواهد داد با خبر شوید.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، سال ۲۰۱۶ سال بزرگی برای شبکههای اجتماعی بود. از ویدئوهای لایو فیسبوک گرفته تا اضافه شدن استوری به قابلیتهای اینستاگرام.
۸ اتفاق مهمی که در سال ۲۰۱۷ برای شبکههای اجتماعی رخ خواهد داد به شرح زیر است:
۱- قدرت غولهای شبکههای اجتماعی بیشتر خواهد شد
بر هیچکس پوشیده نیست که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، غولهای شبکه اجتماعی دوست دارند مردم بیشتر وقت خود را در سایت آنها بگذرانند. الگوریتمها، رباتها، هوش مصنوعی و مردمی که برای شرکتهای بزرگ کار میکنند، کنترل اوضاع را به دست گرفته و اجازه تولید محتوا را به مردم عادی نمیدهند. به عنوان مثال فیسبوک تصمیم خواهد گرفت که شما چه چیزی را ببینید، گوگل تنها محتوایی را نشان خواهد داد که بر اساس قوانین خودش کامپایل شده باشد و روی سرورهای خودش قرار داشته باشد، سرویس دهندههای نامهها الکترونیکی مانند جیمیل، الگوریتمهایشان را سختتر و فشردهتر خواهند کرد به طوری که حتی دسترسی به صندوق نامهها نیز یک ریسک خواهد بود.
انتشار محتوا پولی خواهد شد و افرادی که قصد انجام این کار را دارند باید به سازنده محتوا پول پرداخت کنند و اگر میخواهید که محتوایتان دیده شود باید آن را داخل پلتفرم شرکتهای تولید کننده محتوا قرار دهید. گوگل، فیسبوک، لینکدین و … تولید کنندههای محتوا را تشویق میکنند که به سایتهای آفلاین لینک ندهند بنابراین ترافیک وبسایتها کم شده و وبلاگها کلا از بین میروند. بنابراین باید خودتان را برای آیندهای با کنترل بیشتر، فیلتر بیشتر و آزادی کمتر آماده کنید.
شبکه اجتماعی در آینده به سمت تک رقمی شدن پیش میرود و قدرت در اختیار تعداد محدودی خواهد بود. شرکتها باید استراتژی اجتماعی و محتوایی خود را تغییر دهند و بیشتر به سمت آموزش و سرگرمی بروند.
۲- با اخبار نامعتبر مبارزه خواهد شد
مشکل اخبار نامعتبر که در اواخر سال ۲۰۱۶ گریبانگیر فیسبوک شد باعث شد تا مردم نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند. برخی معتقدند تعداد لایکهای فیسبو ک و توییتر جلوی گسترش این پدیده را در سال جدید خواهد گرفت. گوگل در حال حاضر روی این موضوع کار کرده و الگوریتمهایش را به سمت تمرکز بر روی حقیقت سوق داده است. بنابراین انتظار میرود که انتشار اینگونه اخبار سخت شود و به دنبال آن سو استفاده و رفتارهای تهدید آمیز نیز کم شود.
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مثال خوبی برای نشان دادن فروش اخبار تقلبی است و به این معناست که مدیران و صاحبان بیزینس، صرف نظر از رعایت هرگونه مسائل اخلاقی، از هر تاکتیکی برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده میکنند.
۳- از شبکههای اجتماعی تا پیام رسانها
تعداد کاربران اپلیکیشنهای پیامرسان مانند واتس اپ از بزرگترین شبکههای اجتماعی نیز بیشتر است و انتظار میرود در سال ۲۰۱۷ شاهد سرمایهگذاریهای کلان شرکتها روی اپلیکیشنهای پیام رسان باشیم. جالب است بدانید تعداد کاربران ۴ اپلیکیشن پیام رسان واتساپ، مسنجر فیسبوک، ویچت و وایبر بیشتر از تعداد کاربران ۴ شبکه اجتماعی فیسبوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام است.
۴- نشانه گیری و یکپارچه سازی بیشتر
با بیشتر شدن تعداد کاربران شبکههای اجتماعی، پیام برندها سختتر و سختتر به گوش مخاطبان میرسد و این به این معناست که باید از تکنولوژی هوشمند و تاکتیک های بهتر برای بازاریابی استفاده کرد.
سال ۲۰۱۷ سال تکامل است و پیشنهاد میشود که از راهنماییهای زیر برای بهبود رسانه اجتماعی خود استفاده کنید:
استفاده از اینفلونسرها: برندها نیازمند این هستند که از طریق شبکههای بزرگ دیده شوند. اگر به دنبال این هستید که SEO سایت خود را بهبود ببخشید باید به جای هدف قرار دادن اینستاگرامرها به دنبال بلاگرهایی باشید که در شبکههای اجتماعی اینفلونسر هستند یا شاید هم نباشند. از طرفی اگر برندها از طرفدارانشان به اندازه کافی تجلیل کنند، این حامیان تجاری میتوانند تبدیل به اینفلونسرهای مورد نظر شوند. بنابراین به جای معامله با اینفلونسرها با فکر روابط سودمند دوطرفه بلند مدت باشید.
صرف هزینه: برای اینکه بتوانید در این بازار رقابتی دوام بیاورید باید الگوریتمها، اندازه گیری ها و بهینه سازیهای خودتان را داشته باشد. عدم داشتن مدلهای منطقی قدرت نفوذ را از برند گرفته و فرصت پیروزی را آنها میگیرد.
محتوای تصویری: در سال جدید برندها باید تمرکز کمتری روی کمیت محتوای نوشته شده داشته باشند و تمرکزشان را روی کیفیت بگذارند. با همه اینها محتوای تصویری یک کالا نیست و برند باید سرمایه گذاری زیادی کند و این کار را میتواند از طریق برگزاری کمپینهای عکاسی، درست کردن ویدئو و لایو استریمها انجام دهد. محتوای تصویری به شما کمک میکند که صدای شما بهتر به گوش مخاطب برسد.
۵- داستان سراییهای اجتماعی
داستان سرایی خوب حتی قبل از پیدایش شبکه اجتماعی نیز یک راه موثر برای بازاریابی بوده است. و لازمه باقی ماندن در بازار رقابت است. در سال ۲۰۱۷ باید بتوانید از طریق داستان سرایی مخطابان را درگیر کنید. استفاده ۱۵۰ میلیون نفر از استوری اینستاگرام و اسنپ چت نشان دهنده اهمیت این موضوع است. بنابراین برای برندها بهتر است که از حالا روی این موضوع سرمایه گذاری کنند.
۶- واقعیت مجازی در رسانههای اجتماعی
در سال ۲۰۱۶ استفاده از واقعیت حقیقی و مجازی باهم ترکیب شدند و در شبکههای اجتماعی غوغا به پا کردند، انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ و با سرمایه گذاری عظیم غولهای شبکه اجتماعی باز هم شاهد این اتفاق باشیم. بنابراین زمان آن رسیده که با استفاده از خلاقیت خودمان را برای این اتفاق آماده کنیم.
۷- اعتماد سازی کلید اصلی خواهد بود
رشد اخبار غیرمعتبر روی اعتماد مردم نسبت به محتوای شبکههای اجتماعی تاثیر گذاشته است بنابراین اعتماد سازی در سال ۲۰۱۷ میتواند برگ برنده برندها باشد.
باید سعی کنید که با انتخاب محتوای مناسب مخاطب را به سمت محصول خود جذب کنید اما به یاد داشته باشبد که اگر این کار به درستی انجام نشود میتواند باعث از دست رفتن اعتماد مشتری شود. شاید بی اهمیت به نظر برسد اما مردم در هر میلی ثانیه تصمیم میگیرند که یک برند را کنار بگذارند یا خیر. به یاد داشته باشید زمانی که شما روی زندگی مخاطبانتان تاثیر بگذارید آنها نیز روی زندگی شما تاثیر میگذارند.
۸- فروش محصولات از طریق شبکههای اجتماعی
تلاش برای فروش محصولات از طریق شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۷ بسیار مهم خواهد شد. بنابراین باید با توجه به اینکه کاربر چه انتظاری از شما دارد بتوانید از این طریق محصولات مورد نیازشان را ارائه کنید. مطمئنا در سال جاری شاهد این خواهیم بود که فیسبوک از این طریق شروع به فروش کند و به طبع آن شبکههای اجتماعی دیگر نیز همین کار راخواهند کرد و اگر محیط فروش به خوبی محیا شود مردم هم به خوبی از آن استفبال خواهند کرد.