بروز اختلالات شناختی در کودکی
عضو هیئت علمی و مدیر گروه توانبخشی شناختی پژوهشکده علوم شناختی گفت: اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت بروز میکند، اما مهمترین زمان تشخیص آنها دوران کودکی و به ویژه اوایل آن است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، پیمان حسنی ابهریان افزود: با توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار گرفته است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی گفت: البته توجه به وضع شناختی افراد در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است.
وی افزود: در کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یادگیری، اوتیسم و فلج مغزی (آسپرگر) که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می دهند این نیاز آشکار و نمایان تر است.
حسنی ابهریان با اشاره به اینکه دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص داده است گفت: یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی، به ویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهمترین مسئله این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی است.
وی افزود: ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است پس از معضل اعتیاد، مهمترین مشکل بنیادی در سراسر دنیا، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد گفت: امروزه، علاوه بر ضرورت معالجه اختلالات گوناگون عصبی شناختی، توانمند سازی شناختی که خود زیر مجموعه ای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است.
دکتر ابهریان افزود: جوانان و بزرگسالان گسترده ترین طیف سنی را در تولید و ارائه خدمات برعهده داشته و نا کارآمدی آنها که عمدتاً ناشی از اختلالات شناختی است، آسیب بزرگی به جامعه وارد می سازد.
وی در پایان گفت: توانمندسازی شناختی، در سالمندان سالم، از بروز بسیاری از مشکلات سالمندی به ویژه مشکلات مربوط به حافظه و عملکرد طبیعی و روزمره زندگی، به طور قابل ملاحظه ای پیشگیری می کند.