این اقدام به خلاف بوده زیرا مجلس مانع پرداخت حقوق های نجومی بوده و قصد و نیت آن بدان صورت که مطرح شد نبوده است.
محمود صادقی در نشست علنی صبح امروز ، در تذکری آئین نامه ای ضمن قدردانی و تشکر از رئیس مجلس برای موضع گیری روز گذشته وی در مورد حقوق مدیران و مقامات کشوری افزود: بابت موضع گیری شایسته شما قدردانی و تشکر می کنیم چرا که این موضوع باعث سوءاستفاده برخی ها شد به ویژه آن که تعدادی نیز تبلیغات خاصی انجام دادند که طیف خاصی در مجلس پشت مصوبه قبلی وجود داشت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من روز گذشته به مصوبه مجلس رأی منفی دادم زیرا معتقد بودم کمیسیون تلفیق و مجلس باید بر مصوبه قبلی خود اصرار می کردند تا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
وی ضمن درخواست از رئیس مجلس برای ارایه توضیحاتی پیرامون اینکه با استفاده از کدام ماده از آئین نامه ،دوباره بندی از لایحه برنامه ششم بررسی شده است، افزود: زمانی که طرح یا لایحه ای در مجلس تصویب می شود قبل از اعلام نظر شورای نگهبان براساس کدام ماده از آئین نامه ، مجلس می تواند مصوبه خود را تغییر دهد. آنچه که بنده از بررسی آئین نامه متوجه شدم امکان چنین تغییری وجود ندارد لذا از شما تقاضا دارم که توضیح دهید کدام ماده این اجازه را داده است.
دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر محمود صادقی نماینده تهران در مجلس گفت: من نباید بگویم مطابق با کدام ماده از آئین نامه این بررسی صورت گرفت چرا که من مطابق با کل این آئین نامه مجلس را اداره می کنم؛ شخصی که تذکر می دهد باید اعلام کند که مطابق با کدام ماده از آئین نامه اعلام می کند دستورکار مجلس خلاف بوده است.
وی یادآور شد: ما از تبصره ماده 187 استفاده کردیم تا این موضوع را رفع کنیم حال شما می گویید خلاف شده بگویید براساس کدام ماده از آئین نامه این خلاف صورت گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماده 187 آئین نامه آمده است اگر موضوع فوری پیش آمد که موجب زیانی جبران ناپذیر باشد مجلس می تواند به آن ورود پیدا کند؛ ما نیز از مجلس رأی گرفتیم و برای دقایقی بحث بودجه را متوقف کردیم و وارد بحث برنامه ششم شدیم.
دکتر لاریجانی افزود: شورای نگهبان نیز هنوز نسبت به این مصوبه اظهارنظر نکرده بود که در زمان بررسی آن نیز معلوم شد که ابهامی در آن به وجود آمده است؛ ما در صدر ماده که با صراحت اعلام شد برای حقوق های مقامات سقف 10 میلیونی تعیین کردیم.
وی افزود: در زمان بررسی این بند از لایحه برنامه ششم در ذیل آن به جهت آنکه ایراد شورای نگهبان رفع شود کلمه مدیران اضافه گردید و تلقی آن شد که بار دیگر از این مکانیزم استفاده می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما روز گذشته این اصلاح را انجام دادیم تا شورای نگهبان ایرادی بر آن نگیرد و اگراین ایراد هنوز باقی مانده باشد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.
حقوق های نجومی وجود داشت و مجلس جلوی آنها را گرفت
رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده مردم یزد درخصوص شفاف سازی تعیین سقف برای حقوق مدیران گفت: حقوق های نجومی در گذشته وجود داشت و اقدام مجلس برای جلوگیری از آنها بود.
محمدرضا صباغیان در نشست علنی امروز ، در اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی گفت: بحث حقوق، حداقل به عنوان یک نماینده برای عده ای موجب سردرگمی شده است، این در حالی است که باید ازطرفی نقد مردم را نیز پذیرا باشیم که این خود یکی از ویژگی های نظام است.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید در زمینه تعیین سقف برای حقوق شفاف سازی شود؛ به راستی اگر حقوق های نجومی قانونی بوده، مجلس کار درستی در زمینه تعیین سقف برای آن انجام داد، اما اگر قانونی نبوده است، چرا برای بخشی از مدیران مبالغ 10 تا 14 میلیون در نظر گرفته شده است، در حالی که افزایش حقوق دیگر مردم براساس تورم درصد کمی افزایش پیدا میکند.
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: اگر متن را دقیق مطالعه کنید، بحث دریافتی حقوق کاملا روشن است، بخشی از متن مربوط به مدیران است که در آنجا برای این دریافتی سقفی مشخص شده است. در این میان تبصره ای برای آن لحاظ شده مبنی بر آنکه افرادی که در مناطق محروم فعالیت می کنند یا کار ویژه ای انجام می دهند، دریافتی آنها می تواند با پیشنهاد رئیس قوه، وزیر یا معاون رئیس جمهور افزایش یابد.
وی افزود: اینکه شما می گویید آیا حقوق نجومی بوده است یا خیر؛ باید پاسخ داد که بلی، حقوق نجومی وجود داشته و اگر چنین دریافتی هایی وجود نداشت، چرا دیوان محاسبات این موارد را پیگیری کرد؟ متاسفانه برخی 60 تا 70 میلیون پول دریافت کرده بودند که خلاف قانون این پرداختی به آنها صورت گرفته بود و در نهایت با بررسی دیوان محاسبات این مبالغ برگردانده شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث آقایان از روی خیرخواهی بود که چگونه می توان جلوی این دریافتی ها را گرفت که بعد از بررسی متوجه شدند در قانون مدیریت خدمات کشوری رخنه هایی مربوط به امتیازات و فوق العاده های غیرمستمر به وجود آمده که از این طریق پرداختی ها صورت گرفته است، لذا قرار شد تا کل دریافتیها مبنا قرار گیرد و کل دریافتی ها همان دو برابر حداکثر حقوق تعیین شد، لذا سقف آن مشخص گردید.
دکتر لاریجانی تصریح کرد: این سقف برای آن است که هیچ مدیر رده بالا و مقاماتی بیشتر از سقف تعیین شده نمی توانند دریافت کنند و آن 30 درصد لحاظ شده برای کارشناسانی است که در نقاط محروم اقدامات ویژه ای انجام می دهند.
مجلس اولین اقدام را درمقابله با حقوقهای نجومی انجام داد/ جوسازی ها علیه مجلس نامردی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه مقننه در سال جاری به تصویب قوانین مهمی درخصوص برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 1396 کل کشور پرداخته است، گفت: جوسازی های صورت گرفته درخصوص مصوبه تعیین سقف حقوق مدیران کشور علیه مجلس نامردی بود.
سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 اسفند) مجلس شورای اسلامی، در تذکری با استناد به ماده 18 و بند 11ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: از مواضع رئیس مجلس در دفاع از جایگاه مجلس درخصوص تصویب موضوع مربوط به حقوقهای نجومی تشکر میکنم، اما برخی از هزینه ها توسط خود افراد ایجاد می شود، بنابراین نباید دیگران را در این مورد مذمت کرد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مقطعی که بند مربوط به حقوق ها تصویب می شد، بارها نمایندگان خواستار طرح تذکراتی بودند که به این تذکرات توجهی نشد، بنابراین با اینکه مقام معظم رهبری در روز عید فطر فرمودند این حقوق های نجومی عادلانه نیست، باید بررسی دقیق تری روی این موضوع انجام می شد، از این رو چرا اقدام مجلس روز گذشته مبنی بر اصرار درخصوص مصوبه خود را در همان زمان که این موضوع در لایحه بودجه بررسی می شد، انجام ندادید؟
وی تاکید کرد: بارها مقام معظم رهبری درخصوص حقوق های نجومی تذکر دادند، بیش از 8 مرتبه فرمودند هنوز هیچ گزارشی به مردم در این خصوص داده نشده است، اما مجلس به این موضوع ورود کرد، اما چرا همان مقطع از حق مجلس دفاع نکردیم که از ایجاد هزینه ها برای مجلس جلوگیری شود؟ بنابراین نباید اجازه می دادیم این هزینه ها ایجاد شود.
در ادامه آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما به کمیسیون برنامه و بودجه است و می توانستند بر اظهارات خود اصرار کنند، اما وقتی با نمایندگان در این کمیسیون صحبت می کنیم مطرح می کنند برای تامین نظر شورای نگهبان این تغییرات ایجاد شده، بنابراین اصل بر این است که مجلس نظرهای شورای نگهبان را اجرا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن هیاهو علیه مجلس خلاف واقع بود، متنی که توسط مجلس تصویب شد، چیزی نبود که برخی افراد مطرح کردند، حتی اگر مجلس بر پیشنهاد قبلی تمرکز نمی کرد، شاید مشکلاتی پیش نمی آید، بنابراین اینکه گفتند مقامات و مدیران 24 میلیون دریافت کنند، دروغ است و ما در صدر این موضوع برای مقامات و مدیران گفتیم دو برابر اخذ شود، بنابراین برای حل مسائل مربوط به شورای نگهبان در ذیل این ماده تاکید شده این موضوع برای موارد استثنا بوده است.
وی افزود: این جوسازی ها عادلانه نبود، بنابراین اینکه برخی گفتند مجلس اسم خود را باید تغییر دهد، آیا این ادبیات درست است؟ اگر مجلس حتی اشتباه نیز کرده باشد، این ادبیات پذیرفتنی نیست، یا اینکه برخی گفتند مجلس ذبح عدالت کرده و پا روی عدالت گذاشته است، نیز قابل پذیرش نیست. آیا این مجلس اقدام خوب انجام نداده است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلسی که آبرو خریده و کشور را از بی برنامگی نجات داده است، اقدام قابل قبول نبوده است؟ حدود چهار، پنج ماه مجلس گرفتار تدوین برنامه بود، ضمن اینکه 6 هفته نیز در صحن مجلس این موضوع بررسی شد، آیا این کار مهمی از سوی مجلس نبود؟ همچنین مواد دائمی برنامه، وقت زیادی از مجلس را به خود اختصاص داد. در حال حاضر نیز از صبح تا شب موارد مربوط به لایحه بودجه بررسی می شود، آیا مجلس نقطه سیاه است و هیچ کار مهمی انجام نمی دهد؟ از این رو طرح این ادبیات برای قوه مهمی که مردم سالاری در آن تبلور دارد، آیا درست است؟ ما باید جلو این حرف ها را بگیریم.
وی افزود: در متن گفته شده مسئولان و مقامات بیش از دو برابر نمی توانند دریافت کنند، چرا برخی به دنبال دروغ و تخریب افکار عمومی هستند؟ اشکال اینجاست، وگرنه اگر کمیسیون بر مصوبه خود اصرار می کرد، راه حلی جداگانه ایجاد می شد، از این رو این جوسازی ها حق مجلس نبود و نامردی بود.