احداث تقاطع غیر همسطح ورودی اندیشه در سال 96
شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح امتداد خط یک متروی تهران از میدان آزادی به محله وردآورد برای تأمین دسترسی شهروندان گفت: از ابتدای سال 96 کار احداث تقاطع غیر همسطح در ورودی اندیشه آغاز می شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، محمد باقر قالیباف امروز در حاشیه جلسه نظارت ستادی شهرداری منطقه 21 در سخنانی در جمع خبرنگاران افزود: در این منطقه مناطق مسکونی و صنعت در هم گره خورده است و سازگاری این دو از تعارض های بزرگ بشمار می رود.
وی با اشاره به وجود صنایع خودروسازی و کارگاه های صنعتی در کنار جمعیت 200 هزار نفری از ساکنان در منطقه 21، گفت: این تضاد از مشکلات جدی به شمار می رود اما برنامه ریزی ها به گونه ای است که بتوانیم این تضاد را به حداقل ممکن برسانیم و رفاه خوبی برای ساکنان اینجا برقرار کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اجرای پروژه های متعدد به منظور تسهیل تردد در جاده فتح و اتوبان مخصوص کرج و همچنین ایجاد دسترسی های شمال به جنوبی از آزاد راه کرج به اتوبان مخصوص و جاده فتح، افزود: در این مسیر تا کنون بیش از شش تقاطع غیر همسطح ساخته شده است و هم اکنون هیچ گلوگاه ترافیکی با حجم بالای تردد وجود ندارد، تنها مورد باقیمانده تقاطع « دوگاز» در ورودی اندیشه است که در اوج ترافیک 20 دقیقه ترافیک ایجاد می کند.
قالیباف گفت: بر اساس تصمیم گیری صورت گرفته مقرر شد از ابتدای سال آینده کار احداث تقاطع غیر همسطح در این محدوده دنبال شود و این جزو پروژه هایی است که حوزه عمرانی و منطقه 21 با سرعت آن را انجام می دهند.
وی در ادامه به تدابیر ترافیکی در منطقه 21 اشاره کرد و گفت: مقرر شد ادامه خط بی آر تی از مسیر میدان آزادی و جاده مخصوص به سمت وردآورد اجرایی شود؛ هم اکنون کار مطالعاتی این پروژه به اتمام رسیده و مقدمات کار اجرایی آن فراهم شده است؛ از این رو مطمئنا در زمان کوتاهی این خط بی آر تی را اجرایی خواهیم کرد.
شهردار تهران افزود: امیدواریم بتوانیم اتوبوس های جدیدی را نیز به این خط اضافه کنیم چرا که طول این خط از شرقی ترین نقطه در پایانه شرق تا غربی ترین نقطه در وردآورد به بیش از 50 کیلومتر می رسد، از این رو باید تقویت اتوبوس نیز به صورت همزمان صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه توسعه خطوط مترو منطقه نیز در حال حاضر مطالعات آغاز شده و کار طراحی در دست اقدام است؛ پس از اتمام کار مشاور نیز این موضوع را در کمیسیون حمل و نقل شورا مطرح خواهیم کرد.
قالیباف از نصب10 پل عابر پیاده مکانیزه در سطح منطقه 21 خبرداد و گفت: در این منطقه عرض بزرگراه ها شامل جاده مخصوص، اتوبان فتح زیاد است و برای تامین دسترسی ها، نیاز به نصب پل های مکانیزه برای تردد عابران وجود داشت که این اقدام صورت می گیرد.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره پارکینگ خودروهای سرویس کارخانجات در منطقه 21 نیز گفت: مقرر شد دسترسی های لازم برای پارکینگ خودرو سرویس های اداری کارخانجات انجام شود، به این ترتیب مطمئن هستم با زیرگذر ساخته شده برای دسترسی صنایع خودروسازی و همچنین با پارکینگ ایجاد شده، یکی از مشکلات جدی منطقه حل و فصل می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تملک تعدادی از پلاک ها برای تامین دسترسی شهروندان خبرداد و گفت: پیش از این 74 کوچه در محله وردآورد وجود داشت که آسفالت نبودند؛ تا امروز 24 مورد از این کوچه ها را آسفالت کرده ایم و درباره 50 مورد باقی مانده نیز به مردم قول می دهیم که در فصل بهار هیچ کوچه ای در محلات منطقه 21 بدون آسفالت نخواهد بود.
شهردار تهران تاکید کرد: من حدود شش ماه قبل در بازدیدهای غیر مترقبه متوجه این موضوع شدم و برای خودم سؤال بود آیا در تهران کوچه ای وجود دارد که آسفالت نداشته باشد؟ بعد از بررسی گزارش ها متوجه شدم برخی از این کوچه ها جزو محلاتی بوده اند که به نوعی بین صنعت و اسکان باقی مانده بودند و بعضا به صورت کامل مسکونی نبوده اند؛ همچنین در برخی موارد منازل شهرک نشین بوده اند.
قالیباف افزودد: این کوچه ها به نوعی هم در مجموعه شهر بودند و هم در مجموعه شهر نبودند؛ از دیگر سو اختلافاتی نیز در نحوه انجام کار و پرداخت هزینه های آن بین مجموعه های صنعتی و حوزه مسکونی وجود داشت اما در نهایت این تصمیم گیری صورت گرفت و 50 کوچه باقی مانده نیز در بهار سال آینده آسفالت خواهد شد.
به گفته شهردار تهران وجود مشکلات حقوقی و بین دستگاهی این مشکل را در برخی کوچه های محله وردآورد به وجود آورده بود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تعریض خیابان انقلاب و عقب نشینی انبار گندمکار در محله وردآورد، تاکید کرد: در این محله شهرداری تملک ها را انجام داده و پول آن را نیز پرداخت کرده است. امروز من با افرادی که در آنجا حضور داشتند، صحبت کردم و قرار شد کار تعریض این خیابان در محله وردآورد انجام شود تا در تابستان سال آینده عقب نشینی ها نهایی شود و این مسیر تعریض شود.
قالیباف درباره سرنوشت احداث پارکینگ کامیون ها در منطقه 21 نیز گفت: یکی از مشکلات ما در این منطقه اسکان سرویس های کارگاه های صنعتی و کامیون ها بود که این موضوع را به صورت کامل حل و فصل می کنیم.
وی افزود: هم اکنون دو پارکینگ برای کامیون ها ساخته شده و به یک پارکینگ دیگر هم نیاز است که کار آماده سازی این پارکینگ را انجام خواهیم داد.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره آماده سازی 22 بوستان در مناطق مختلف شهر تهران به منظور دسترسی معلولان، گفت: ما 22 پارک در 22 منطقه تهران برای معلولان آماده کرده ایم، این یکی از کارهای کم نظیری بود که انجام شد و در همین مدت معلولان عزیز نیز ابراز رضایت کرده اند؛ چرا که هر معلولی در منطقه خودش حداقل به یک پارک دسترسی دارد که می تواند بدون همراه در آن پارک حضور پیدا کند و همه نیازهای او مرتفع می شود.
شورایاران، جلوداران پیشرفت و توسعه شهرند
شهردار تهران ، شورایاری ها، مدیران و هیات امنای محلات را جلوداران پیشرفت و توسعه شهر دانست و گفت: هم اکنون بسیاری از درخواست های شورایاری ها در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی است.
محمد باقر قالیباف امروز در سخنانی در نشست صمیمی با دبیران شورایاری و مدیران محلات منطقه21 با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، افزود: بعد از یک دهه از تشکیل شورایاری ها، این درخت نوپا هم اکنون به نقطه قابل قبولی رسیده و می تواند موثرتر از گذشته ایفای نقش کند اما اهمیت دارد که این گام را به صورت دقیق، مدبرانه و توام با محبت و گذشت برداریم.
وی با اشاره به ضعیف بودن تجربه کار جمعی در کشور گفت: در حالی که سرمایه های مادی و منابع انسانی خیلی خوبی در کشور ما وجود دارد اما برای رسیدن به آسایش و برقراری عدالت اجتماعی در شهر و کشور دچار ضعف هستیم.
قالیباف افزود: یکی از علت های اصلی آن این است که در کار جمعی ضعیف هستیم ، این در حالی است که باید باور داشته باشیم در کار جمعی هیچ وقت خواسته های یک فرد به صورت کامل تامین نخواهد شد.
شهردار تهران با تاکید بر ضرورت مشارکت و تعامل در مجموعه بخش های مختلف، گفت: هویت شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی نیز در مشارکت معنی دار با مردم معنی پیدا می کند. از این رو شهرداری هرچقدر مردم را در تصمیم گیری های خود بیشتر دخیل کند، حتما تاثیرگذارتر خواهد بود.
قالیباف ادامه داد: اگر تجربه کار جمعی را به کار نگیریم، روند رشد متوقف می شود و این توقف نیز نقطه آغاز شکست خواهد بود از این رو باید در نظر داشت که ضعیف شدن مشارکت و تعامل باعث می شود نتوانیم پیشرفت پایدار و موثری را داشته باشیم.
وی یادآور شد: هم اکنون در شهر تهران در حوزه زیرساخت های کلان یک گام جلوتر از کارهای مینیاتوری در زمینه کالبدی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی در محلات هستیم چرا که در زمینه اقدامات محلی باید مقداری با ظرافت بیشتری کار را دنبال کنیم.
شهردار تهران شورایاری ها، مدیران و هیات امنای محلات را جلوداران پیشرفت و توسعه شهر دانست و گفت: هم اکنون بسیاری از درخواست های شورایاری ها در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی است و حتی اگر نیازهای کالبدی و زیرساختی هم وجود دارد، در راستای بهره برداری فرهنگی و یا اجتماعی است اما اگر به صورتجلسات 10 سال قبل مراجعه کنیم، شاهد هستیم بیشتر درخواست ها در آن زمان مربوط به نیازهای خدماتی، حل مشکل آسفالت خیابان و جمع آوری زباله ها بود.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکمیل شبکه بزرگراهی و معابر منطقه 21 در طول سال های گذشته، گفت: در بازدیدهای پنج سال قبل وقتی از تقاطع های مورد نیاز منطقه 21 حرف می زدیم، چندین پروژه مطرح می شد و حتی گاهی اوقات برای خود ما نیز غیر قابل تصور بود که این تقاطع ها روزی ساخته شود.
وی ادامه داد: زمانی در این شهر فکر می شد اگر پنج کیلومتر مترو در مدت زمان سه سال ساخته شود، اتفاق بزرگی رقم زده شده اما فقط در دو سال گذشته 100 کیلومتر مترو در این شهر ساخته شده است که در هفته های آینده افتتاح می شود.
شهردار تهران افزود: در سال های پیش وقتی در جلسه تصمیم گیری برای احداث خطوط شش و هفت مترو حضور داشتیم، اکثر افراد می گفتند اصلا حرف خط مترو فرودگاه امام(ره) را به میان نیاورید و بین خط شش و هفت هم باید فقط احداث یک خط را انتخاب کنیم تا کار ، امکان اجرا شدن داشته باشد اما همان افراد با توکل بر خدا و تلاش توانستند هر سه خط را با هم پیش ببرند و در نهایت این کار انجام شد.
قالیباف در ادامه با اشاره به مشکلات تلاقی صنعت و سکونت در منطقه 21 گفت: در روز دوشنبه پایش طرح تفصیلی منطقه 21 در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار گرفت و از آن جمله موضوع باغ های صنعتی به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید که می تواند بحث سکونت را در منطقه 21 سامان دهد و آثار آن را در سال های دیگر شاهد خواهیم بود.
وی همچنین به موضوع تامین دسترسی های منطقه 21 به شبکه حمل و نقل عمومی نیز اشاره و اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش طراحی های نهایی برای توسعه شبکه اتوبوسرانی و خط بی آر تی در منطقه 21 نهایی شده و این خط اجرایی خواهد شد.
قالیباف افزود: همچنین در اولویت دوم؛ برای تامین دسترسی مترو در این منطقه تلاش می کنیم چرا که در تکمیل مطالعات به نقطه ای رسیده ایم که ادامه برخی خطوط مترو می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
بازدید شهردار تهران از مرکز توانبخشی وردآورد
شهردار تهران در جریان نظارت ستادی شهرداری منطقه 21 با حضور در مرکز توانبخشی و بهزیستی وردآورد، از بخش های مختلف این مرکز بازدید کرد و با مربیان ، مددجویان و مددکاران به گفتگو پرداخت.
محمدباقر قالیباف در این بازدید با حضور در کلاس های مهارت آموزی، از نزدیک در جریان روند توانبخشی و ارایه آموزش های مختلف به معلولان ذهنی قرار گرفت.
وی در ادامه از کلاس های نقاشی، خیاطی، گلیم بافی، پولک دوزی، قالیبافی، خیاطی و سفال کاری این مرکز بازدید و با مربیان و مددکاران گفتگو کرد.
بازدید از پاویون و اقامتگاه های مرکز بهزیستی وردآورد از دیگر برنامه های شهردار تهران بود که در این راستا دستورات لازم به منظور ارایه خدمات شهری به این مرکز نیز صادر شد.
همچنین مددجویان مرکز توانبخشی وردآورد تعدادی از تابلوهای نقاشی و آثار هنری خود را به رسم یادبود به شهردار تهران تقدیم کردند.
مرکز توانبخشی وردآورد با بیش از 45 سال قدمت از جمله مراکز بهزیستی غرب تهران به شمار می رود که هم اکنون بیش از 300 معلول ذهنی دختر در سنین مختلف را به صورت شبانه روزی نگهداری می کند.
ارایه خدمات توانبخشی، آموزشی و مهارت آموزی به معلولان ذهنی از دیگر خدمات این مرکز به شمار می رود.