ایجاد رشته مهندسی راهآهن در دانشگاه شهید چمران
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن از ایجاد رشته مهندسی راهآهن در دانشگاه شهید چمران خبرداد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، سعید رسولی عضو هیات مدیره و عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز گفت : شرکت راه آهن در نظر دارد با افزایش تعامل با تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی- تحقیقاتی کشور، از همه ظرفیت های علمی- پژوهشی کشور برای توسعه راه آهن استفاده کند.
رسولی خاطرنشان کرد: در این راستا مکاتباتی با روسای دانشگاههای سراسر کشور انجام شده و با اعلام طرحهای اولویت دار خود از دانشگاهها خواسته ایم طرحهای علمی- پژوهشی خود را با مشارکت راه آهن انجام دهند.
عضو هیات مدیره راه آهن ادامه داد: در ماه گذشته نشستی با رئیس و مدیران گروههای آموزشی دانشگاه های شهید چمران اهواز صورت گرفت که نتیجه آن، امضا تفاهم نامه بین راه آهن و دانشگاه شهید چمران اهواز است.
رسولی تصریح کرد : با هدف انجام مطالعات موضوع محور با دانشگاه، محورهای مهمی برای همکاری از جمله استراتژی های بازاریابی، مدیریت دانش، پایدار سازی خط، روشهای جدید جوش، مطالعات حمل و نقل حومه ای، پیشگیری از رشد ترک ریل، و سیستمهای هشدار و کاندیشن مونیتورینگ در این تفاهم نامه تعیین شد.
به گفته رسولی ایجاد رشته مهندسی راه آهن در دانشگاه شهید چمران طبق ضوابط وزارت علوم، معرفی سالانه 10 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه جهت گذارندن دوره کارآموزی در اداره کل راه آهن جنوب، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، امکان عضویت کارکنان راه آهن در کتابخانه مرکزی و دانشکده های این دانشگاه برای استفاده از کتب و انتشار مقالات علمی حاصل از نتایج پروژه های تحقیقاتی مشترک به نام راهآهن و دانشگاه،از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
وی افزود: هماهنگی برای انجام تستهای میدانی طرحهای تحقیقاتی ریلی، امکان استفاده دانشجویان و اساتید دانشگاه از آرشیو فنی و تخصصی راه آهن، همکاری برای تجهیز آزمایشگاه های مربوط به رشته مهندسی راه آهن در دانشگاه، فراهم آوردن امکان بازدیدهای علمی محققین و دانشجویان دانشگاه از راه آهن از دیگر مفاد تفاهم نامه همکاری بین راه آهن و دانشگاه شهید چمران اهواز است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل ابراز امیدواری کرد که با افزایش ارتباط و همکاری بین راه آهن و دیگر دانشگاهها در سایر استانها و استفاده از ظرفیت و توانمندی محققین و اساتید رشته های مختلف تمامی شهرهای کشور، در جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت حمل و نقل ریلی گام بر داریم.
4 هزار کیلومتر راهآهن در دست ساخت است
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت هم اعلام کرد 4 هزار کیلومتر راهآهن در دست ساخت است و ریلگذاری 800 کیلومتر خطآهن تا نیمه اول سال آینده به اتمام میرسد.
جبارعلی ذاکری با بیان اینکه ریلگذاری بیش از 1000کیلومتر از شبکه ریلی کشور انجام شده است، افزود: 200 کیلیومتر راهآهن جدید آماده بهرهبرداری است، ضمن آنکه 700 تا 800 کیلومتر راهآهن نیز در حال ریلگذاری است که نیمه اول سال آینده به اتمام میرسد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با تاکید بر اینکه تامین ریل به عنوان یکی از الزامات پروژههای ریلی است، گفت: پروژه تولید ریل ملی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم پس از تولید ریل توسط ذوبآهن، خروجی محصولات در تستهای میدانی نیاز کشور به خرید خارجی را برطرف کند.
ذاکری اواخر بهمن ماه نیز با اشاره به مذاکرات مستمر با دولت هند از تولید ریل پیشرفته ملی با فاینانس هندیها در کارخانه ذوبآهن اصفهان خبر داد و گفت:با توجه به مذاکرات انجام شده تولید ریل ملی از 2 ماه آینده آغاز میشود.
ذاکری با اشاره به پیگیریها برای استفاده از ریل ملی در پروژههای زیرساختی حملونقل، گفت : دولت و وزارت راه و شهرسازی مذاکرات مستمری را با هندیها برای تامین فاینانس ریل تولیدی ذوبآهن انجام دادهاند.
وی ادامه داد: بر این اساس مذاکراتی که به نتیجه رسیده، کشور هند شمش مورد نیاز تولید ریلی ملی را در کارخانه ذوبآهن اصفهان و از محل منابع فاینانس تامین میکند که به این ترتیب ریل ملی با کیفیت برای اولینبار در کشور تولید میشود.