به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛جواد هدایتی گفت: با ثبت شرکتهای مجاز امداد خودرو در سامانه 141 در راستای حقوق شهروندان اعتماد و ایمنی در خدمات امدادی در سفرهای جاده ای هموطنان برقرار شده
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک این سازمان با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با ثبت شرکتهای مجاز امداد خودرو در سامانه 141 اعتماد و ایمنی را در خدمات امدادی در سفرهای جاده ای هموطنان برقرار کرده است ، افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای حفظ حقوق شهروندان و ایجاد فضای شفاف برای دریافت خدمات، شرکتهای مجاز امداد خودروی کشور را در قالب سامانه ای بر خط ثبت کرده است.
وی با اشاره به تاریخچه خدمات امداد خودروها در کشور اضافه کرد: براساس آیین نامه
اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات که در سال 1391 به تصویب هیات وزیران رسید، ارائه خدمات امدادی خودروها در راه های برون شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در معابر دورن شهری به وزارت کشور محول شد و این پشتوانه های قانونی باعث شد تا از سال 90 و با تدوین ضوابط و مقررات ویژه امداد خودرو در کشور جدی تر دنبال شود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک با بیان اینکه در سال 93 نیز اصلاحات دیگری بر روی ضوابط خدمات امدادی خودروها انجام شد؛ افزود: براساس ضوابط مربوطه شرکت امداد خودروی واجد شرایط برای دریافت مجوز باید مرکز تماس تلفنی داشته و عموما از ساز و کار قانونی لازم در ارائه خدمات براساس وصول تماس از طریق امدادخواه برخوردار باشد.
وی در این گفتوگو هدف اصلی از راهاندازی سامانه 141 را نیز ارائه خدمات و سرویسهای موردنیاز مردم با مرجعیت این سامانه قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: در راستای نیل به اهداف اصلی سازمان، خدمات و سرویسهای جدید اضافه شدند و از ابتدای سال جاری نیز امکان استفاده از خدمات شرکتهای امداد خودروی مجاز در این سامانه منظور گردیده است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: سازمان بهقصد شفافسازی و ایجاد ارتباط مفید و سالم بین امدادگر و امداد خواه شرکتهای مجاز را در سامانه 141 به ثبت رسانده است و ارائه خدمات امداد خودرو در بسترهای ایمن از این حیث حائز اهمیت است که شرکتهای امداد خودرو متفرقه و غیرمجاز افزایش یافتهاند و گاهی کارشکنیهایی از سوی آنها صورت میگیرد که به تضییع حقوق شهروندان میانجامد و چون این شرکتها از سازمان یا مراجع ذیصلاح مجوز نگرفتهاند، رصد و کنترلی بر آنها نمیتوان داشت و اینگونه نمیتوان شکایات مردم را پیگیری کرد.
وی یادآور شد: به این طریق ضمن سالمسازی ارتباط بین امداد خواهان و امداد گران خودرو، حمایت قانونی از شرکتهای امداد خودروی مجاز صورت میگیرد و محدودیتهای هم برای فعالیت شرکتهای غیرمجاز به وجود میآید.
هدایتی اظهار داشت: اپلیکشن کاملی در خصوص امداد خودرو در حال تهیه و اجراست و در این برنامه تمام موارد اعم از شرکتهای مجاز، تعرفه، معرفی امدادگران و... گنجانده شده است و با ابلاغ ایجاد سامانه مدیریت جامع امداد خودرو، شرکتهای امداد خودرو ملزم به ثبت اطلاعات کامل شامل امدادگران، خودروهای امدادی و... در آن شدهاند.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین از تغییر سیاستهای دولت و سوق دهی آنها به سمت ارائه خدمات امداد خودرو در قالب شرکتهای سراسری خبر داد و گفت: با توجه به تجاربی که در این سالها بهدستآمده، ساماندهی خدمات امداد خودرو در قالب شرکتهای بزرگی سراسری و کشوری در دستور کار قرار دارد. در این قالب برند سازی کشوری هم صورت میگیرد و امداد خواهان نیز با شناسههای یکسان خود میتوانند خدمات امدادی را در کل کشور از یک شرکت دریافت کنند. درعینحال میتوان انتظار داشت که در این قالب امکان افزایش خدمات و رشد در شرکتهای امدادی نیز صورت میگیرد.
هدایتی در ادامه این آگاهی را به مردم داد که ارائه خدمات کارت اشتراک خودرو یا کارتهای امدادی هیچ اجبار قانونی ندارد و دارندگان خودروها مختار به استفاده یا عدم استفاده از آنها هستند و ازآنجا که مدتی است سازمان با تماسهای مکرر مردم مبنی بر تهدیدات شرکتهای خدماتی مواجه است ، این شرکتها با تهدید و ایجاد نگرانیهایی از سلب حقوق قانونی، مالکین آنها را تهدید میکنند که باید از خدمات آنها بهخصوص خرید کارتهای خدمات طلایی استفاده کنند و درصورتیکه این کار را نکنند، برخی حقوقشان مانند کارت سوخت از بین خواهد رفت.
وی تأکید کرد: این تهدیدات بههیچوجه جنبه قانونی ندارد و مالکین خودروها میتوانند بهصورت اختیاری از خدمات کارت اشتراک استفاده کنند یا اینکه از این شرکتها خدماتی نگیرند.