100 کیلومتر دیگر به طول خطوط مترو اضافه می شود
شهردار تهران: با تکمیل خطوط 6 و7 مترو و خط مترو امام خمینی (ره)، هفت خط مترو به صورت کامل به بهره برداری می رسد و 100 کیلومتر به طول خطوط مترو اضافه می شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر قالیباف، در آیین بهره برداری از 110 پروژه شهری منطقه دو که در محل سالن ورزشی شهید تیموری برگزار شد، ضمن تقدیر از دست اندرکاران اجرای پروژه های شهری در این منطقه، تصریح کرد: همواره گفته ایم که ما هرگز نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید، در خور شأن مردم این شهر - خصوصا برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، محرومان و معلولان - انجام وظیفه کنیم، اما خداوند شاهد است که در طول ماموریت خود هرگز این اقشار را فراموش نکردیم و هرچه در توان داشتیم خصوصا برای محرومان و معلولان به کار گرفتیم؛ حتی بسیاری از اوقات خانواده معظم شهدا و ایثارگران به ما توصیه می کردند که این دو قشر را در اولویت بگذاریم.
وی تاکید کرد: هر پروژه ای که در شهر تهران آماده بهره برداری می شود، برای استفاده از آن یک لحظه منتظر برپایی مراسم نخواهیم شد همچنان که برخی از پروژه های ما در مقیاس ملی هستند که در شهرهای دیگر، شخصیت های ملی برای افتتاح آن ها سفر می کنند اما در شهر تهران روزی که آماده بهره برداری است، مردم باید از آن استفاده کنند و معتقدیم بهترین جشن شادی باید توسط مردمی باشد که از این پروژه استفاده می کنند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع رود دره های اوین – درکه و همچنین دره فرحزاد، عنوان داشت: در این موضوع هم مسایل زیست محیطی، آسیب های اجتماعی و رسیدگی مناطق محروم وجود دارد اما باید توجه داشت که این از موضوعات چند جانبه ای است که بیش از 4 سال در دستور کار ما قرار دارد و من هم به طور مرتب آنجا را بازدید کرده ام.
قالیباف ابراز امیدواری کرد که موضوع رود دره های واقع در منطقه2 در هفته های پیش رو، در کمیسیون ماده 5 نهایی شود.
وی گفت: البته در این زمینه بخشی از تملک ها انجام شده و با مسایل و مشکلات اقتصادی هم روبرو هستیم اما همواره گفته ایم که این مشکلات متعلق به ماست و باید آن ها را حل و فصل کنیم. ما مسئولان نباید مسایل و مشکلات خود را با مردم در میان بگذاریم بلکه ما را گذاشته اند که این مشکلات را حل و فصل کنیم. اگر توان اداره و حل و فصل مشکلات را هم نداریم، باید مسئولیت را به کسی واگذار کنیم که توان اداره این معضلات را دارد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به روند توسعه مترو در شهر اشاره کرد و گفت: توسعه خطوط مترو یکی از پروژه های افتخارآفرین برای کشور و از جمله پروژه هایی است که در مقیاس جهانی قابل دیدن و مطرح شدن است. بعد از تکمیل خط سه مترو هم اکنون مجموعا پنج خط مترو در حال بهره برداری است و در کنار آن احداث سه خط مترو دیگر را نیز با اولویت دنبال کرده ایم.
قالیباف خاطرنشان ساخت: متاسفانه بعضا فضاسازی هایی صورت می گیرد و می گویند در این دوره مدیریت شهری کارهای عمرانی در شهر تهران تعطیل شده است اما همه می دانند شهرداری فعالیت خودش را انجام می دهد و در کنار پروژه ها کوچک و بزرگ، بیشترین تلاش ما در تکمیل خطوط مترو بوده است.
وی ادامه داد: در یکی – دو سال گذشته با همه مشکلات مالی و اقتصادی، هفته ها و ماه هایی را گذراندیم تا پیک 30 هزار نفر به صورت روزانه در سه شیفت کاری در مترو تهران مشغول به کار بوده اند؛ این جزو کارگاه های است که در کشور بی نظیر است چرا که به طور عموم همیشه بیش از 20 هزار نفر درگیر این پروژه بوده اند.
شهردار تهران در ادامه به روند توسعه مترو فرودگاه حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: این خط مترو با بیش از 35 کیلومتر طول از ایستگاه شاهد به فرودگاه حضرت امام (ره) و پرند می رسد که هم اکنون عملیات عمرانی آن در حال انجام است. این خط هم اکنون آماده شده و تست گرم آن نیز در هفته سوم اسفند ماه انجام می شود تا رفت و آمد آزمایشی آغاز شود.
به گفته قالیباف خط مترو فرودگاه امام(ره) در 15 فروردین به طور رسمی مسافرگیری خواهد کرد.
وی در ادامه به تشریح وضعیت خط شش مترو تهران پرداخت و گفت: خط شش از جنوب شرق تهران و میدان بسیج و دولت آباد شروع شده و با طول 31 کیلومتر به خیابان 17 شهریور، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع)، میدان سپاه، میدان های هفت تیر و حضرت ولی عصر(عج)، بلوار کشاورز و پل گیشا می رود. همچنین خط شش بعد از ژاندارمری به اتوبان شهید ستاری شمال، دانشگاه آزاد و سولقان امتداد پیدا می کند که قسمتی از آن حداکثر در 45 روز آینده افتتاح خواهد شد.
شهردار تهران به روند توسعه خط هفت مترو نیز اشاره کرد و گفت: خط هفت تهران از شرقی ترین نقطه شهر از بزرگراه افسریه و استادیوم تختی شروع شده و مسیر بلوار آهنگ را به خیابان مولوی ادامه می دهد. همچنین خط هفت در ادامه از اتوبان شهید نواب صفوی به سمت شمال و پل گیشا در تقاطع خط شش و هفت حرکت می کند و از مسیر بوستان گفت و گو، برج میلاد، بیمارستان میلاد، میدان صنعت و فرحزاد عبور می کند.
وی از افتتاح خط هفت مترو پیش از پایان سال جاری خبر داد و گفت: البته بخش شمالی خط هفت به سمت ایستگاه صنعت و شمال دارای مشکلاتی در زمینه تملک ایستگاه هاست؛ همچنین بیش از 85 درصد کار ایستگاه انجام شده و پیش بینی می شود در اوایل اردیبهشت بتوانیم مترو را در میدان صنعت و ایستگاه های بعدی داشته باشیم.
قالیباف یکی از مشکلات فعلی را تملک املاک دانست و گفت: همه مشکلات مربوط به مسایل مالی نیست بلکه بخشی به همکاری بین مدیریت شهری و صاحبان املاک برمی گردد تا به توافق برسیم و رضایت آنها را در عین مقررات، جلب کنیم.
به گفته شهردار تهران با تکمیل خطوط شش و هفت مترو تهران و خط مترو امام خمینی (ره)، هفت خط مترو به صورت کامل بهره برداری شده و 100 کیلومتر دیگر به طول خطوط مترو تهران اضافه می شود که از جمله کارهای ماندگار خواهد بود.
وی تصریح کرد: هم اکنون پنج ایستگاه در بخش جنوبی منطقه دو در حال بهره برداری است اما تا 15 اردیبهشت پیش رو 10 ایستگاه مترو دیگر در این منطقه افتتاح خواهد شد. از این رو هر کسی که بخواهد از منطقه دو به هر نقطه ای از شهر برود می تواند از خطوط مترو استفاده کند.
قالیباف همچنین با اشاره به عملیات عمرانی در حال اجرا در محدوده پل گیشا اظهار داشت: پل فلزی که هم اکنون در محدوده گیشا وجود دارد و از روی اتوبان شهید چمران عبور می کند، به طور کامل جمع خواهد شد و در زیر زمین سه تونل شامل خط هفت، خط شش و تونل تردد خودرو در حال احداث است که با تکمیل آن یکی از مشکلات منطقه شش و منطقه دو در گلوگاه ترافیکی گیشا برطرف خواهد شد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت همکاری بین مجموعه مدیریت شهری و مردم، عنوان داشت: امکاناتی که درشهر تهران فراهم شده درخور شان مردم عزیز نیست بلکه حداکثر بضاعت ما است اما باید توجه داشته باشیم امکانات کمی در تهران نداریم؛ هم اکنون مهم ترین مشکل ما این است که از امکانات موجود به شکل درست استفاده نمی کنیم.
وی یادآور شد: حجم ترافیک فعلی نسبت به مسیرها، بزرگراه ها، دسترسی ها و زیر ساخت ها بیش از انتظار است چرا که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنیم؛ در نقاطی مثل تونل صدر – نیایش، تونل توحید و ... که همه تصمیم می گیریم در مسیر خودمان حرکت کنیم و فاصله و سرعت را رعایت کنیم، شاهد هستیم بار ترافیکی کاهش پیدا می کند و همه با سرعت ثابت در حال حرکت می کنند.
قالیباف همچنین عنوان داشت: در زمینه سرانه های خدماتی نیز بسیاری از مردم در مناطق درخواست ایستگاه آتش نشانی ، میدان میوه و تره بار و ... را دارند. این در حالی است که بر اساس استاندارد های موجود، شهر تهران دیگر به ایستگاه آتش نشانی نیاز ندارد. در طول سال های گذشته ما تعداد ایستگاه های آتش نشانی را از حدود 70 ایستگاه آتش نشانی به 125 ایستگاه افزایش داده و 33 ایستگاه را نیز به صورت کامل نوسازی کردیم.
وی تاکید کرد: اگر تا پیش از این به ازای 10.5 کیلومتر مربع یک ایستگاه آتش نشانی داشتیم، امروز به ازای هر 6 کیلومتر یک ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر داریم و در کمتر از 4 دقیقه می توانیم به محل حادثه برسیم، اما اگر توسعه شهر نیازی به ایستگاه آتش نشانی، میدان تره بار، مرکز فرهنگی و ... داشته باشد، در صورتی که این مراکز را کنار خانه هر کدام از همسایه ها احداث کنیم، حتما آن ها ناراضی هستند.
شهردار تهران ادامه داد: در حوزه نظافت مخازن زباله، گاهی ما در شهرداری کوتاهی می کردیم چرا که پیمانکار مکلف بود در هفته دو بار مخازن زباله را به صورت کامل شست و شو کند اما این شست و شو را به درستی انجام نمی دادند و این باعث می شد مخازن زباله بوی بدی داشته باشند. از دیگر سو گاهی شهروندان زباله ها را سر وقت نمی آورده و یا زباله های خشک و تر خود را تفکیک نمی کردند.
قالیباف تصریح کرد: هم اکنون شهر به جایی رسیده است که نیازمند تعامل سازنده و دقیقی بین مدیریت شهری و مردم هستیم تا از ظرفیت و امکاناتی که در اختیار داریم، استفاده بهتری داشته باشیم. ما هم حدود دو سال است که با اقدامات مینیاتوری در شهر تلاش می کنیم تا در مقیاس یک یکم، با دقت بیشتری کار کنیم.
وی گفت: گاهی با یک اصلاح هندسی می توانیم یک گره ترافیکی بزرگ را حل کنیم. به عنوان مثال درباره پل ستارخان قبلا بحث تخریب و نوسازی پل مطرح بود، اما با مهندسی ارزشی که صورت گرفت، به دو طرف پل یک لاین اضافه شده و یک گره ترافیکی گشوده شد؛ در مقابل در اتوبان محمد علی جناح مجبور بودیم رمپ و لوپ های گسترده ای ایجاد کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه شهر نیازمند همکاری تنگاتنگ، فرهنگ سازی، آموزش شهروندی همگانی و نظارت دقیق مردم بر عملکرد ماست، ابراز داشت: تماس شهروندان با 137 و سامانه 1888 و توضیح خواستن از ما حتما می تواند امورات را بهتر از گذشته پیش ببرد. ما نیاز داریم که این بحث ها در مساجد، فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، هیات ها و تشکل های مردم نهاد مطرح شود. البته به نسبت گذشته گام های بلندی در همکاری با مردم برداشته ایم اما اگر این همکاری اتفاق بیفتد، می توانیم از امکانات موجود استفاده بهتری داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل تملک زمین یکی از مساجد واقع در منطقه دو، تصریح کرد: در توسعه مساجد شهر تهران نتوانسته ایم به نسبت وظیفه ای که بر دوش داریم به درستی انجام وظیفه کنیم اما نسبت به گذشتگان گام جدی در این حوزه برداشته ایم، به نحوی که به جز تعمیرات و رسیدگی به فعالیت های فرهنگی مساجد کار تامین زمین و ساخت 400 مسجد جدید در شهر تهران دنبال شد که بخش عمده ای از این مساجد در مرحله ساخت است و بیش از 180 مسجد نیز ساخته شده یا نوسازی و بهسازی شده و به صورت کامل به بهره برداری رسیده است.
قالیباف شهر تهران را ایران کوچک شامل طوایف، شهروندان و گروه های مختلف دانست و گفت: قومیت ها و گروه های مختلف در گوشه گوشه تهران زندگی می کنند و ما هم وظیفه داریم به همه آن ها خدمت رسانی کنیم البته در کار توسعه مسجد شهرداری نباید دخالت کند، بلکه امور مساجد باید به صورت مردمی دنبال شود.
قالیباف به افتتاح مسجد الرضا(ع) با بیش از 18 هزار متر بنا در محله رستم آباد اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که بهره برداری از مساجد در حوزه فعالیت امور مساجد و سازمان اوقاف است و شهرداری در این زمینه دخالتی ندارد، اگر زمینی متعلقی به مسجدی بوده است و بخواهیم آن زمین را به مسجد دیگری بدهیم، حتما این کار را انجام نمی دهیم.
لذا امیدوارم خود شما هم مطالعه کنید تا متوجه ان شوید
خط 7 مترو هم از اهنگ نمیگذره و از بزرگراه شهید محلاتی عبور میکند