پخش زنده
امروز: -
بازار شب عید، اصطلاحی است عامیانه که مفهومی جدی دارد؛ جدی هم برای خریداران، هم برای عرضهکنندگان.
همان طور که در مقدمه نیز ذکر شده است، نمایشگاه بهاره به خاطر عرضه مستقیم کالا دارای مزیت هایی مانند: صرفه جویی در وقت، کیفیت، تنوع ، ارزانی و توانایی خرید قشرهای کم درآمد جامعه؛ است که نمی توان از آنها چشم پوشید اما با این وجود مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که قابل بررسی است. برخی مشکلات و مسائل این فروشگاه ها در ذیل آورده شده است:
1-آیا قیمت ها مناسب است؟ اگر کسی بخواهد کلیه خرید عید خود را از این نمایشگاه انجام دهد باید از صبح تا بعد از ظهر را در آنجا باشد تا شاید بتواند ما یحتاج خود را خرید کند. اما به نظر میرسد دیگر خبری از قیمت های مناسب البته در برخی کالاها نیست.این مساله را می توان در روز های آخر نمایشگاه می توان مشاهده کرد که غرفه داران حاضر می شوند کالا ها را حتی نصف قیمت مشخص شده ، یا حتی در طول مدت برگزاری نمایشگاه برخی حاضرند پایین تر از قیمت تعیین شده ، هم بفروشند .این نشان دهنده وجود مساله در قیمت گذاری کالا ها می باشد که خوب انجام نپذیرفته است .
2-عدم حضور مناسب تولیدکنندگان بزرگ و معرف: یکی از مشکلات بزرگ در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا بالاخص در شهرستان های کوچک عدم حضور واحدهای تولیدی بزرگ بوده که شاید بتوان گفت کمتر از 40 درصد غرفه ها از این گروه بوده و مابقی توسط واحدهای صنفی و افراد غیر مرتبط با امر تولید جهت ارائه کالا اجاره می گردد که همین امر مسائل مربوط به خود را در پی دارد.
2- کیفیت نامناسب برخی کالاها ارائه شده: متاسفانه شاید بتوان ادعا نمود که کالاهای ارائه شده در غرفه های نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا عمدتاً از کیفیت مناسب و لازم برخوردار نبوده که مصاحبه های مختلف مردمی و برخی نارضایتی انعکاس شده در جراید و حتی شبکه های صداوسیما دلیلی بر این مدعا می باشد. متاسفانه در برخی غرفه کالاهای بی کیفیت خارجی را بدور از چشم ناظران عرضه می کنند. در حالی که می توان با برنامه ریزی و نظارت بهتر و ایجاد زمینه های لازم برای فروش کالاهای با کیفیت داخلی، کمک زیادی به رونق اقتصادی کشور کرد.
3-عدم چینش مناسب غرفه ها:یکی از ایرادات اصلی این نمایشگاه ها علیرغم گذشت چند سال از برپایی آن چینش نامناسب غرفه ها بوده که زحماتی نیز برای شهروندان جهت تامین کالاهای مورد نیاز خود تحمیل می نماید. لذا ضرورت دارد تا بانیان امر با تدابیر لازم در چینش غرفه ها و مسیر بندی واحدهای ارائه کالا، اقدام لازم را بعمل آورند. رعایت این مساله می تواند هم امر نظارتی را راحت تر نماید و هم به خریداران فرصت بیشتری برای انتخاب کالاهای بهتر و مرغوبت تر بدهد.
4- عدم اجرای برنامه های فرهنگی مناسب:با توجه به اینکه یکی از دغدغه های اصلی مسئولین ترویج مسائل فرهنگی بوده به نظر می آید با توجه به کثرت جمعیت در اینگونه نمایشگاه ها می توان با برنامه ریزی مناسب مبادرت به انجام کارهای فرهنگی اقدام نمود. فراهم کردن مکان مشخص برای استراحت، نمازخانه، سرویس بهداشتی تمیز و مناسب و اجرای برنامه های هنری و تفریحی برای مراجعه کنندگان، حتی ایجاد مرکزی برای نگهداری بچه های کم سن و سال، می تواند نقش زیادی در جذاب نمودن این نمایشگاه ها ایفا نماید.
5- نبود مکان خاص و ثابت نمایشگاهی: بدلیل اینکه در شهرستان های استان مکانی خاص(به جز دو یا سه شهر بزرگ) برای برپایی ثابت نمایشگاه وجود ندارد همواره این امر باعث ایجاد زحماتی هم برای شهروندان و غرفهداران و بالاخص شرکت های مجری جهت اخذ مجوزات لازمه می گردد. در این راستا فرمانداری، شهرداری و اداره بازرگانی وظیفه بسیار مهمی برای تخصیص مکان مشخص دائمی با امکانات مناسب، برای اینگونه نمایشگاه ها دارند.
6-نداشتن برنامه تبلیغاتی مناسب برای معرفی کالاها، خدمات عرضه شده در غرفه ها: یکی از عوامل مهم برای رونق گرفتن نمایشگاه های عرضه کالا و خدمات، طراحی برنامه هدفمند برای معرفی کالا و خدمات با کیفیت ایرانی به مصرف کنندگان می باشد که رسانه ملی و مطبوعات می توانند در این فرایند نقش مهمی ایفا کنند. که که متاسفانه تا کنون طرح و برنامه مشخصی در این رابطه وجود ندارد.
پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر حاتمیان، مدرس دانشگاه