به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز در مخالفت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به خانواده های داغدار قطار تبریز مشهد گفت:استیضاح یک وظیفه قانونی است که بر عهده مجلس قرار داده شده است،استیضاح تقابل نمایندگان نیست؛ بلکه مطالبات اجتماعی، اقتصادی و فنی در استیضاح مطرح می شود و تقابل بین موافقان یا مخالفان استیضاح نیست.
نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفان استیضاح در داغ از دست دادن تعدادی از هموطنان شریک هستند،افزود: اینکه یک وزیر درصحن علنی بارها از ملت ایران و نمایندگان پوزش خواسته و معاون بخش ریلی وی استعفا داده باید به فال نیک گرفته شود و باید این رویکرد در جامعه تکثیر شود؛چراکه بسیاری از افراد بودند که در حوادثی مقصر بودند اما هیچگاه از مردم عذرخواهی نکردند.
تاجگردون با تاکید براینکه مسائل عملکردی وزارت راه و شهرسازی باید در قلمرو زمینی،هوایی،ریلی و دریایی ارزیابی شود،ادامه داد:در بخش عملکردی باید نقاط قوت و ضعف با یکدیگر دیده شود و بنده به عنوان یک نماینده با در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف درمجموع نمی توانم به عملکرد وزیر راه و شهرسازی نمره منفی دهم.
وی یادآور شد:زمانی که بنده به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 96 نمی توانم یک میلیارد دلار به بخش ریلی اختصاص دهم؛خودم را در این بخش مقصر می دانم و باید دید که چگونه می توان با همکاری با دولت در بهتر کردن امور نقش داشت.
تاجگردون با بیان اینکه بنده یکی از محورهای استیضاح را مبنی بر اینکه فرزند وزیر راه و شهرسازی با فرزند مدیرکل های این وزارتخانه در کدام قرارداد نقش داشته است، بررسی کردم،افزود: اگر در قلمرو وزارت راه و شهرسازی امکان فساد مالی یا فساد عمدی وجود داشت؛قطعا امروز تاجگردون به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را نمی فروخت و در موافقت با وی صحبت نمی کرد.
تاجگردون با اشاره به فعالیت های آخوندی در دوران انقلاب اسلامی افزود: مطالبی مطرح شده مبنی بر اینکه وزیر راه و شهرسازی فعالیت سیاسی دارد کدامیک از معاونان وزارتخانه در بخش راه آهن،پشتیبانی و سایر معاونت ها سیاسی بوده و یا وابسته به جناح سیاسی هستند؟ کارکرد هرکدام از معاونان آخوندی مشخص است و در فعالیت های آنها دخالت در جریان های سیاسی یا حزبی دیده نمی شود و اگر برخورد سیاسی دیده شد می توان با آن برخورد کرد.
وی با بیان اینکه بحث سوانح، بحث تلخی در کشور است حتی اگر یک نفر در حوادث ریلی، جاده ای و هوایی جان خود را از دست دهد ادامه داد: باید از هریک از حوادث رخ داده در بخش حمل ونقل عبرت گرفته شود.یکی از غم انگیزترین موضوعات تلفات 20 هزار نفری سالیانه در جاده های کشور است چه کسی مقصر این اتفاقات است آیا وزیر مقصر است.
تاجگردون تصریح کرد:زمانی که اتفاقی رخ می دهد،باید سهم تقصیر مشخص شود و برای هرکدام متناسب با تقصیر،جرم در نظر گرفته شود.
وی با بیان این سوال که آیا در تقسیم بندی سهم تقصیر سهم وزیرراه و شهرسازی استیضاح است افزود:اگر چنین باشد همه ما وزیر راه و شهرسازی را استیضاح می کنیم؛ما به عنوان نمایندگان باید آنچه که به مصلحت نظام و جامعه است در نظر بگیریم.
تاجگردون ادامه داد:اگر وزیری پیدا شود یک ثانیه از عمر دولت مانده باشد و فعالیت این وزیر به زیان کشور باشد؛حتی یک ثانیه نباید اجازه داد این وزیر در پشت میز وزارت بنشیند.
وی با بیان اینکه نباید وزارت راه وشهرسازی از ریل فعالیت خود خارج شود، اظهار کرد:نباید فعالیت کشور و وزارت راه دچار توقف مذموم شود.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی 160 هزار میلیارد تومان قرارداد برای جذب سرمایه گذاری بسته است،تصریح کرد: یک دهم این مبلغ را در بودجه نمی توان به این وزارتخانه اختصاص داد و وزیر با جذب این میزان سرمایه،کار بزرگی انجام داده است؛لذا از نمایندگان تقاضا دارم که به استیضاح رأی ندهند و اجازه دهند وزیر این مسیر را به سرمنزل مقصود برساند و همکاری مجلس و دولت با رأی اعتماد بیشتر شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نباید حادثه قطار سمنان را که به دلیل خطای انسانی یک فرد اتفاق افتاده است با حادثهای همچون حادثه منا مقایسه کرد.
ابوالفضل حسن بیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کردهایم به وظایفمان عمل کنیم و از منظر قانون قانونگذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در 5 سطح بینالمللی، ملی، منطقه ای، استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت داریم.
وی افزود: آنچه در جلسه امروز میگوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است چراکه بنده یک اصولگرا هستم که به آن افتخار میکنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حقطلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد: حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوهها دود غلیظی به آسمان میرود؛ سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این تصادف آتشسوزی ایجاد شده است و اطلاع دیگری نداریم.
حسنبیگی ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور میکند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر میرسد و ترمزهای قطار یخ میزند و متوقف میشود و قطار دومی که به این قطار اصابت میکند قطار سمنان به مشهد است.
وی با بیان اینکه چند مرکز کنترلکننده قطار وجود دارد، افزود: اولین کنترلکننده سی.تی.سی یعنی مرکز الکترونیکی است که میتواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای.تی.سی است که ترمز قطاری است که دراختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لوکومتیوران این موضوع را اعلام میکند. همچنین مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران است که سراسر ایران را کنترل میکند و محور تهران به مشهد را نیز کنترل میکند.
حسنبیگی خاطرنشان کرد: مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سی.تی.سی و سی.ای.سی در یک اتاق است و به فاصله 2 متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستند و همواره در اقداماتی که انجام می دهند در کنار یکدیگر قرار دارند.
وی افزود: مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد، در اتاق دیگری وجود دارد. لذا در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می شدکه در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم، اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. طبیعتاً هرکسی به گونه ای دیگری را مقصر اعلام می کرد.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: پس از آنکه کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای اینکه چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به عنوان عضوکمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داد و پس از آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت ها به آن بیشتر شد. پس از آنکه گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد.
وی افزود: در این خصوص قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور می کند و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می گیرد، به دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است. وقتی این اتفاق می افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می شود. رسیدگی و پیگیری می شود تا جایی که به قطار تبریز اعلام می کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می شد؛ اما به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود، نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود و همان فردی که از شب گذشته در این محل حضور داشته به مأموریت خود ادامه داده است.
حسن بیگی ادامه داد: بعد از این نکته متوجه میشویم که قطاری که از سمنان میآید به طور مداوم با شاهرود تماس میگیرد و هر لحظه برای اینکه مسافران خود را به مشهد برساند اجازه عبور میخواهد که در این موضوع اشکالی به وجود می آید و این فرد در یک زمان احساس میکند قطار تبریز به مشهد عبور کرده است و دستور میدهد به لوکوموتیوران قطار سمنان که میتوانید حرکت کنید اما لوکوموتیو اعلام میکند که سیستم به من اجازه حرکت نمیدهد، در این زمان نفر بعدی که نفر شیفت دوم است وارد مرکز میشود و شخص فعلی قبل از ترک شیفت به قطار اول ابلاغ میکند که میتواند حرکت کند، اما قطار سمنان اعلام میکند که چراغ من روشن است و قادر به حرکت نیستم که این شخص به او دستور میدهد چراغ خود را به صورت دستی خاموش و حرکت کند و باز هم لوکوموتیوران اعلام میکند که حرکت نمیکنم. زمانی که به او تلگرام زده میشود و به او ابلاغ میشود.
وی گفت: چراغ خود را خاموش کرده و حرکت میکند ما به دلیل آنکه در این نقطه شیب بسیار زیادی وجود داشته و در طول مسیر قطار با سرعت 117 کیلومتر در حال حرکت بوده در نقطه ای مشاهده می کند که قطار از محل خارج نشده و ترمز میگیرد اما چون سر پیچ بوده دید مناسبی نداشته لوکومتیو قطار سمنان به آخرین واگن قطار تبریز برخورد میکند که لوکومتیو از ریل خارج شده که این نیز از الطاف الهی بود؛ درغیر این صورت تعداد کشتههای این حادثه بسیار بیشتر میشد.
حسن بیگی ادامه داد: پس از 2 دقیقه که نفر بعدی در شیفت خود حاضر میشود و به نفر قبلی اعلام میکند که دو قطار با یکدیگر برخورد کردند که این فرد در پشت سیستم خود از این حرف خندهاش میگیرد و آن را سهل میگیرد و میگوید کدام قطارها به یکدیگر اصابت کردهاند و زمانی که متوجه میشود قطار سمنان با قطار تبریز برخورد کرده تعجب میکند. این مورد از مواردی بود که برای ما جای سوال بود و من نیز در تماسی که با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتم و همچنین در گزارش خود کمیسیون عنوان کردم که از منظر من علت این حادثه خطای انسانی یک فرد است و احتمالاً حادثه عمدی بوده که البته پس از بررسیهای گوناگون قاضی عمدی بودن حادثه را رد کرد اما نقش خطای انسانی در حادثه را تأیید کرد.
وی تصریح کرد: زمانی که خطای انسانی است میتوانیم بگوییم همه سیستم به طور دقیق کار خود را انجام دادهاند و فردی که پشت این دستگاه نشسته مقصر بوده است. طی این روزها مسئولیت و عذاب وجدان بسیاری کشیدهام که چگونه میتوان این حادثه را بررسی کنیم همه مدارک را با افراد مختلف بررسی کردیم و با آنها گفتگو داشتیم زمانی لوکومتیورانها به شدت نگران بودند و استنباطشان این بود که چون لوکومتیوران قطار سمنان از این حادثه جان سالم به در برده او محاکمه می شود و یا خدای ناکرده گناهان را به گردن او بیندازند اما در چند جلسهای که ما داشتیم با آنها صحبت کردیم و آنها همه مسائلی را که در فضای مجازی نیز مطرح میشد اذعان کردند که همین اشکالات سیستم امروز در متروی تهران نیز وجود دارد و در سایر کشورها نیز این موضوع مشاهده میشود و شرکتهایی که از آلمان و فرانسه در این مجموعه فعالیت میکنند نیز با طرح این مسائل شرکت های داخلی را زیر سوال میبرند؛ درحالی که قرارداد سیستم ای.تی.سی در سال 83 منعقد و در سالهای 85 و 86 اجرایی شده است و خرید دستگاههای ای.تی.سی و سی.تی.سی در سالهای گذشته عملیاتی شده است.
حسن بیگی افزود: در این مورد به موضوعی رسیدیم که مسیرمان را کمی سادهتر کرد و آن این بود که وقتی مقام معظم رهبری سخن از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی مطرح فرموده و دستوری که به مجلس میدهند،برای اینکه مجلس ریلگذاری کند و دولت کار اجرایی را انجام دهد مسئولیت سنگینتری را بر دوش خود احساس میکنیم.
نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیقاتی دیگری از این حادثه نشان میدهد که در مقطعی بیان شد که سی.تی.سی مقصر است و من به خبرنگاری گفتم که دستگاهها هیچ اشکالی ندارند و گزارشهایی که تاکنون ارائه شده صحیح نیست. دستگاه کار خود را انجام داده و یک فرد در اینجا اشکال به وجود آورده و اشتباه کرده است و چرا موضوع را آنقدر گسترده میکنید ، بعد از آن متوجه شدم که گروهی همواره با نمایندگان مذاکره میکنند که همه مسئولان استان حرف آنها را بپذیرند و آن جمله این بود که دستگاه های ای.سی.تی و سی.تی.سی کارآیی لازم را ندارد و ما باید دستگاه جدیدی از روسیه یا امریکا وارد کنیم.آنها گفتند ما همه مسئولیت خرید این دستگاه را بر عهده می گیریم چرا که در امریکا پولی بلوکه داریم و میتوانیم خودمان با آنها رابطه برقرار و این دستگاه ها را خریداری کنیم.
وی ادامه داد: همانجا بود که من نامهای به رئیس جمهور نوشتم و این موضوع را با وی مطرح کردم و از این تریبون خطاب به نمایندگان محترم آذربایجان و به ویژه مردم تبریز میگویم این نامه در آذرماه نوشته شده و در آن به رئیس جمهور اعلام کردم که مافیایی در پشت این قضیه وجود دارد که شما نباید تسلیم آن مافیا شوید، مافیایی که هر چه را در داخل ایران است کم ارزش و بی کیفیت عنوان میکنند و به دنبال واردات به کشور است.
* رئیس جمهور هم ابلاغ کرد که این موضوع رسیدگی شود که رونوشت این نامه نیز تقدیم دفتر مقام معظم رهبری شد
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: از این تریبون اعلام میکنم بنده 8 سال در جبهه حضور داشتم و درکنار برادران شهید باکری جنگیدهام.همچنین در کنار این قطار حضور داشتم و زمانی که هموطنان ما در آتش این حادثه میسوختند همانگونه میسوختم که برای بچههای شما در خرمشهر و در عملیات فتحالمبین و بیتالمقدس میسوختم اما چه دلیلی دارد که موضوع قطار را با موضوع دیگری همچون حادثه منا مقایسه کنیم و در اذهان مردم اینگونه تشویش ایجاد کنیم که تفاوتی میان این دو حادثه وجود ندارد؛ در حالی که بینی و بینالله در حادثه قطار تک تک مسئولان کشور به گونهای تلاش میکردند که آسیبها را کمتر کنند.
وی تاکید کرد: شهادت میدهم آنچه را میگویم برای اینکه بدانید فرزندان شما با آنهایی که در خرمشهر شهید شدند؛یکی هستند و به همین نیت همه موضوعات را دنبال کردند،زیرا اقتدار نظام جمهوری اسلامی و احترام مجلس و دولت همه وابسته به این است که ما حقایق را بگوییم.
نماینده مردم دامغان درمجلس تأکید کرد:در این موضوع من آنچه را مشاهده کردم با تعداد زیادی از متخصصان و کارشناسان راه آهن جلساتی برگزار کردم و مجددا مانیتورها را بازبینی کردیم و آنها نیز گفتند که این حادثه، حادثهای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه آهن مقصر باشد و حتی زمانی که مدیرعامل راه آهن استعفا کرد، با یکی از مقامات تماس گرفتم و عنوان کردم که چرا ما باید همچون اروپاییها ژست بگیریم،آنها با این کارها میخواهند مردم خود را فریب دهند،اما حقیقت امر این است که در این حادثه یک نفر به هر دلیلی قصور کرده است.
* زیرساخت راه آهن تهران – مشهد نیاز به تغییر دارد
وی تصریح کرد: زیرساخت راه آهن تهران – مشهد نیاز به تغییر دارد و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد و اعتباراتی را برای دو خطه شدن راه آهن تهران – مشهد درنظر بگیرد که در خور شأن 20 میلیون زائری باشد که سالانه به مشهد مقدس سفر میکنند که باید برای هر کیلومتر 10 میلیارد و در مجموع 20 هزار میلیارد تومان پول اختصاص دهیم و اگر این کار را انجام ندهیم ؛ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم نه اینکه هر روز گناه را به گردن یک نفر بیندازیم و این فرد را برداریم و فرد دیگری را جایگزین آن کنیم. آیا مشکلات با تعویض افراد تغییر میکند؟ آیا وظیفه شرعی ما برداشته می شود؟
حسن بیگی افزود:امروز بزرگانی از کشور با من تماس گرفتند و گفتند امروز همه نمایندگان باید در مناطق سیل زده حضور داشته باشند و به مردم کمک کنند چرا در مجلس جلسه گرفتهاید.
وی ادامه داد:روزی در فضای مجازی عنوان می شد چرا در کشور این همه سد ساخته می شود و این موضوع را محکوم می کردند، اما اگر همین باران طی 2- 3 روز گذشته پشت سدها جمع می شد دیگر نیاز به شیرین کردن آب شور برای شرب مردم نداشتیم.
نماینده دامغان تأکید کرد: بار دیگر میگویم که در این حادثه موارد دیگری وجود دارد.
حسن بیگی خاطرنشان کرد:ما با همین نگاه وارد سازمان راه و شهرسازی شدهایم و من امروز از وزیر اطلاعات سوال کردم و گفتم بخش اعظمی از مجموعه اطلاعات و مدارکی که درباره وزیر راه به دست ما رسیده درست نیست و بخش دیگر آن نیز کارها و اقدامات بزرگی است که میتواند جزو افتخارات جمهوری اسلامی باشد.
وی ادامه داد:به وزیر اطلاعات گفتم که مجموعه شما عنوان می کند که وزارت راه و شهرسازی یکی از پاکترین وزارتخانهها در چنین موقعیتی است و آقای وزیر حرف بنده را تأیید کردند از این رو باید گفت بعضی از گزارش هایی که به دستمان رسیده قابل قبول نیست و آنچه برای ما قابل قبول است حکمی است که روزی قاضی دادگاه میدهد و آن چیزی است که ما به چشم ببینیم و یقین کنیم.
حسن بیگی ادامه داد:وقتی نامهای نوشته شده که هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه رشوه یا پورسانتی بگیرد،هر ریالی که بگیرد باید محاکمه و از وزارتخانه خارج شود.امروز این وزارتخانه در3 – 4 بخش مهم هوایی، ریلی و زمینی اقدامات بزرگی در دست انجام دارد و در مسکن نیز میدانیم که چه مشکلاتی درکشور وجود داشت که به لطف پروردگار مدیریت جدید آن طراحی شده و مدیریت راهبردی بر این وزارتخانه حاکم شده است.
وی تأکید کرد:چگونه ما امروز همه مباحث را در قالب مجموعه فضای مجازی دگرگون میبینیم در حالی که فضای مجازی در اختیار ما نیست و در اختیار بیگانگان و غریبهها و آن سوی آبهاست؛ بنابراین باید برویم مدارک را ببینیم چرا که دقیقه به دقیقه و ثانیه به ثانیه همه چیز ثبت میشود. افتخار نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است با اینکه بودجه مان کم است اما این مسیر را رها نمیکنیم؛ برای اینکه این کشور را بسازیم و مجرای قانونی برای نظارت بر کارها را نیز دراختیار خواهیم داشت.