صادرات 1.7 میلیارد دلاری ؛
توسعه تولید و صادرات در شهرک ها و نواحی صنعتی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از صادرت 1.7 میلیارد دلاری یکهزار واحد صنعتی این مناطق خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی یزدانی معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در اولین نشست شورای اطلاع رسانی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ضمن تشریح اهمیت بنگاه های کوچک ومتوسط در ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی کشور از استقرار 1000 واحد صنعتی صادرت گرا در شهرکها و نواحی صنعتی سراسر کشور خبر داد.
وی گفت : صادرات محصولات این واحدهای صنعتی به بیش از 1.7 میلیارد دلار می رسد.
یزدانی در این نشست تخصصی که با هدف ارتقای سطح آگاهی مخاطبان از پتانسیل های موجود در شهرکها و نواحی صنعتی برگزار شد، تشکیل این شورا را در ایجاد خرد جمعی موثر برشمرد وگفت: با همفکری و تعامل موثر می توان بسترهای خوبی برای بهبود صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط که بیش از 96 درصد کل صنایع کشور را در بر گرفته است ، فراهم کرد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ضمن تشریح سیاست ها و اقدامات حمایتی سازمان و ضرورت اطلاع رسانی از پتانسیل های موجود در این بخش خاطرنشان کرد : 290 ناحیه روستایی در سراسر کشور وجود دارد که در جهت کاهش مهاجرت روستاییان به کلان شهرها و ایجاد اشتغال در این مناطق با همکاری معاونت توسعه روستایی طرح های خوبی در نظر گرفته شده است.
یزدانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست های سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری و ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد : موظفیم واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را آسیب شناسی کنیم و برای حل مشکلات این واحدها راهکارهای اساسی انجام دهیم.
وی بازدید از 250 شهرک و ناحیه صنعتی را در همین راستا توصیف کرد و گفت : نظارت بر وضع شهرک ها و نواحی صنعتی و واحدهای مستقر در این مناطق با جدیت در حال پیگیری است و تمهیداتی جهت تامین منابع ملی برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است.
وی حضور در بازار سرمایه به ویژه بورس کالا و فرابورس را یکی از راههای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط توصیف کرد و گفت: سازمان با همکاری سازمان بورس سعی در رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی از طریق بازار سرمایه دارد.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت اجرای طرح رونق را نیز در جهت رفع کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی غیر فعال و واحدهایی که زیر ظرفیت مشغول فعالیت هستند، برشمرد و از اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی در قالب این طرح خبر داد.
یزدانی در ادامه ضرورت اطلاع رسانی وتبیین پتانسیل های موجود را مورد تاکید قرار داد و ضمن استقبال از همکاری با شبکه ایران کالا و حمایت این شبکه از واحدهای کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: ما نیز آمادگی داریم با مشخص شدن انتظارات این شبکه از سازمان و شاخص های در نظر گرفته شده، همکاری خود را در اسرع وقت با این شبکه آغاز کنیم.
وی قانون دسترسی آزاد اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مجموعه هر نوع اطلاعاتی را که به بهبود وضعیت صنعت ، اشتغال و همچنین نهادینه سازی فرهنگ مصرف کالای ایرانی منجر شود در اختیار رسانه ها به ویژه صداو سیما قرار خواهد داد.
افزایش میزان نفوذ کالای داخلی در سبد کالای ایرانی
همچنین در این نشست اقای مقیمی عضو هیئت مدیره و معاون برنامه ریزی سازمان نیز به تشریح ماموریت های اصلی سازمان نظیر حمایت و ساماندهی بنگاه های کوچک و متوسط ، بهم رسانی این بنگاه ها ، حمایت از تامین منابع مالی و تاسیس نهادهای مالی مورد نیاز از قبیل بانک صنایع کوچک و... پرداخت.
معاون و برنامه ریزی سازمان در ادامه کاهش هزینه سرمایه گذاری را از مزیت های استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی برشمرد و خاطر نشان کرد: این مجموعه با فراهم کردن زیرساخت های عمرانی و همچنین اعطای 7تا 13 سال معافیت مالیاتی، فضای مناسبی را برای حضور سرمایه گذاران در این مناطق فراهم کرده است.
مقیمی در این نشست همچنین خواستار افزایش میزان نفوذ کالای داخلی در سبد کالای ایرانی شد و خاطر نشان کرد: برای اینکه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در اولویت بیشتری قرار گیرد باید شبکه مصرف و تولید همزمان مورد توجه قرار گیرد، به عبارت دیگر هم مصرف کنندگان و هم تولید کنندگان به صورت شبکه ای در نظر گرفته شوند تا برنامه های ساخته شده در صدا و سیما از تاثیر گذاری بیشتری برخوردار باشد.
دکتر نجفی سولاری استاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای اطلاع رسانی سازمان نیز در این نشست آگاهی سازی و انعکاس مناسب تلاش های انجام شده از طریق این اتاق فکر را موثر برشمرد و گفت: رسانه به آشنایی بیشتر از توانمندی ها و پتانسیل های موجود در بخش صنعت ، نیاز دارد و با برگزاری این نشست ها می توان محتوای مناسبی برای اصحاب رسانه فراهم کرد و از سوی دیگر مردم نیز با توانمندی های بخش صنعت به ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی آشنا خواهند شد. دکتر موسویان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اطلاع رسانی سازمان نیز در این جلسه با اشاره به مهاجرت کسب وکار سنتی به سمت دیجیتال و استفاده از بسترهای تجارت الکترونیک خاطر نشان کرد : باید کسب وکارها بصورت شبکه ای که دولتمردان هم حضور دارند با یکدیگر مرتبط باشند و با بهر ه مندی از اطلاعات روز در جهت هم افزایی حرکت کنند.
وی ایجاد این شبکه ارتباطی را در توانمند سازی واحدهای صنعتی ، تعاونی ها و... موثر برشمرد و افزود : متاسفانه در این زمینه تجربه موفقی نداشتیم اما می توان با شکل گیری اتاق های فکر به سمت خرد جمعی و هکاری کسب وکارها به صورت شبکه ای حرکت کرد.
زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا نیز در اولین جلسه شورای اطلاع رسانی ، راه اندازی این شبکه را فرصت مناسبی توصیف کرد و گفت: فضای مناسبی برای حضور و معرفی واحدهای صنعتی در رسانه فراهم شده است که با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی می توان
در جهت تقویت بنگاه های کوچک و مjوسط ، ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی حرکت کرد.
تبلیغ و پخش رایگان هدیه رسانه ملی به تمام صنایع فعال در عرصه اقتصادی
بنابر این گزارش معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما از تبلیغ و پخش رایگان هدیه رسانه ملی به تمام صنایع فعال در عرصه اقتصادی خبر داده است.
احمد شهریاری در گفتگو با شبکه ایران کالا، رویکرد رسانه ملی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را رویکرد مثبت و فعالانه بیان کرد و گفت: در اولین سفر استانی با رئیس سازمان صدا و سیما به استان خراسان شمالی، اولین بازدید ایشان از صنایع کوچک و متوسط استان بود و با دعوت از آنان و پرسیدن مشکلات و مسائلشان ، موضوع کاملا رسانه ای شد تا نشان داده شود رسانه ملی علاقه مند است از همه صنایع کشور اعم از کوچک و خصوصا متوسط که واقعا نقطه گلوگاهی اقتصاد است به دلیل میزان تاثیری که در اشتغال دارد حمایت جدی شود.
وی افزود : به طور مشخص شاید کم نظیر باشد که در اکثر برنامه های شبکه های مختلف رسانه ملی شاهد هستیم فعالان اقتصادی، فعالان صنایع و کشاورزی به اشکال مختلف مسائل، مشکلات، فعالیتها و موفقیت هایشان نشان داده می شود که روحیه امیدو نشاط را به شرایط اقتصادی کشور و جامع دمیده است.
شهریاری اظهار داشت : در این باره بیش از هزاران ساعت فعالیت شده که نشان دهنده توجه ویژه و عمیق رسانه ملی به مسئله اقتصاد مقاومتی و بخصوص اقدام و عمل اجرائی در این بخش است.
وی افزود : وقتی فعالیت یک واحد تولیدی کوچک در یک گوشه کشور و تاثیر آن بر اقتصاد ملی و اشتغال نشان داده می شود، روحیه امید به مردم منتقل می شود و مردم مشاهده می کنند که هزاران مجموعه مشغول فعالیت هستند که چرخ اقتصاد کشور بچرخد.
شهریاری مهم ترین برنامه عملی و اقدام رسانه ملی را در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ، تاسیس شبکه ایران کالا اعلام کرد و گفت : شاید شاخص ویژه و مهم رسانه ملی برای همراهی با صنعت، اقتصاد و خود کفایی کشور و شکل عملیاتی بخشیدن به اقتصاد مقاومتی ، تاسیس شبکه ایران کالا است که در نوع خود جزو اقدامات بی نظیر است.
وی رسانه را مکمل سایر ابعاد کشور دانست که نقش یک سیستم عصبی را دارد ، افزود : لزوم فعالیت این سیستم عصبی ایجاد ارتباط ارگانیک بین واحدهای اقتصادی و بین تولید، توزیع و مصرف است و درهمین راستا شبکه ایران کالا برای ایجاد یک سیستم ارتباطی و اطلاعاتی هماهنگ تاسیس می شود.
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی در ادامه اهمیت پرداختن به صنایع کوچک و متوسط را متذکر شد و گفت : صنایع کوچک نوعا زیردست صنایع بزرگ له و نادیدده گرفته می شوند و نمی توانند رشد لازم را داشته باشند، در حالی که اشتغال و توسعه بیشتر در بخش اقتصادهای کوچک است.
وی افزود: اکثر کسانی که در بخش های اقتصاد کوچک فعال هستند توان تبلیغ ندارند و این ضعفی است که بطور طبیعی وجود دارد و رسانه ملی سعی می کند این ضعف را برطرف کند.
شهریاری نقش شبکه ایران کالا را در توسعه صنایع کوچک و متوسط تاثیر گذار ارزیابی کرد و توضیح داد: این شبکه با ایفای نقش واسط بین حلقه تولید، توزیع و مصرف ، کالاهای ایرانی را که به دست ایرانی ها تولید شده به همگان می شناساند.
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا وسیما با اشاره به این کار بزرگ رسانه ملی گفت: سازمان با درآمد و بودجه خود ضعف اقتصادهای کوچک در تبلیغات را جبران می کند و این کار بزرگی است که در رابطه با اقتصاد ملی و مقاومتی انجام می پذیرد.
وی در ادامه افزود: رسانه ملی در کشور ما از یک اعتبار فوق العاده بالایی برخوردار هست و ما می خواهیم این اعتیار را برای اقتصاد ملی و مقاومتی هزینه کنیم و تضمین هایی ایجاد می کنیم که مردم عزیز ما وقتی کالای ایرانی را می بینند که در یک واحد کوچک تولید و عرضه می شود ، خوب بشناسند و بدانند چه خدمات پس از فروشی دارد و بدین وسیله ما زوایای بسیار زیادی از اقتصادمان را فعال خواهیم کرد.
شهریاری درباره تعرفه آگهی و تبلیغات در شبکه ایران کالا توضیح داد : شاید رقابتی را در هزینه های تولید داشته باشیم و کسانی که هزینه تولید را خودشان بپردازند قطعا اولویت خواهند داشت اما هزینه تبلیغ و پخش را رسانه ملی هدیه می کند به تمام صنایعی که قصد دارند در عرصه اقتصادی فعال باشند.
بدین وسیله به آنها کمک شود تا ان شاالله خودشان را معرفی کنند و بعد در ادامه مسیر آن موقع که به نقاط مطلوب تری از موفقیت رسیدند به بخش های سایر شبکه ها بروند که به طور طبیعی از نظام تبلیغاتی خاص خود برخوردار است.
این مدیر رسانه ملی با اشاره به محدودیت بودجه سازمان و چشم پوشی از هزینه تبلیغات و درآمد زایی از این طریق گفت: این رویکرد ، نشان دهنده همت بزرگ رسانه ملی است که بنا دارد به اقتصاد ملی و مقاومتی شکلی عملی بدهد و کمک جدی کند و با اینکه خودش در مضیقه اقتصادی و بودجه است و با توجه به شرایطی که دولت دارد حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک را وظیفه خود می داند.
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی در مورد نحوه کمک شبکه ایران کالا به بنگاه های اقتصادی و رفع گرفتاری های این بنگاه توضیح داد: واحدهای بسیار زیادی در کشور در حال حاضر فعال هستند که شاید به دلیل اینکه خوب شناخته شده نیستند در عرصه ملی نمی توانند عرض اندام کنند.
وی افزود: ما با معرفی این صنایع و این نوع تولید کنندگان به جامعه ، خلاءها را پر می کنیم و در این راستا قطعا و یقینا با حرکت روبه جلویی که این بنگاه ها خواهند داشت سایر مشکلاتشان هم برطرف خواهد شد .
شهریاری اظهار داشت : برای هر صنعت و تولید کننده ای بازار فروش بسیار مهم است و اینکه بتواند بازار فروشی مطمئن داشته باشد و وقتی به بازار مطمئن رسید خیلی از مشکلات صنایع حل خواهد شد و سایر مشکلات هم بطور طبیعی مشکلات ساختاری و مشکلات نظام قوانین ما و یا بحث های دیگریست که در خلال این رشد قطعا آنها مطرح می شود و توسط بقیه مسئولین کشور حل خواهد شد.
اینگونه ما صنایع خودمان را بالا می آوریم و این بالا آوردن صنایع نشان از این خواهد بود که رشد وسیعی را در سطح اقتصاد ملی خواهیم داشت.
وی در خصوص ساز و کار ارتباط این شبکه با بنگاه ها گفت: ر فاز اول قطعا صنایعی که قدرت تبلیغ ندارند را دعوت می کنیم و کار تبلیغ را برای آنها انجام می دهیم و آنها را به بخش مصرف معرفی می کنیم.
بعد از تقویت بنگاهها و صنایع در این شبکه ما به تدریج آنها را به سایر شبکه ها با نرخ مناسب تری که کار تبلیغ را برایشان انجام دهد معرفی می کنیم. کسانیکه در سایر شبکه ها تبلیغ می کنند و اتفاقا آنهایی که در حال حاضر هزینه پرداخت می کنند را شاید برایشان بسته های تشویقی قائل شویم که باز در شبکه ایران کالا به شکل رایگان تبلیغ کنیم.
شهریاری در ادامه افزود: تلاش می کنیم یک رابطه رفت و برگشتی را برای دو طرف تعریف بکنیم که در کنار هم و مکمل هم تبلیغ همدیگر را هم بکنند و یقینا وقتی یک کالایی که یک صنعت کوچک ما دارد تولید می کند در کنار یک صنعت بزرگ قرار می گیرد از بزرگی آن استفاده خواهد کرد و خودش را بزرگ جلوه خواهد داد.
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی مخاطبان شبکه ایران کالا را آحاد جامعه
دانست و گفت: اگر غیر از این باشد قطعا این شبکه و رسالتی که برای آن قائل هستیم به موفقیت نخواهد رسید.
شهریاری از مستند، تیزر تبلیغاتی ، انیمیشن، نمایش و خبر به عنوان سبک های مختلف برنامه سازی در شبکه ایران کالا نام برد و زمان راه اندازی شبکه را قبل از پایان سال جاری اعلام کرد.
وی گستره جغرافیایی شبکه را کل کشور بیان کرد و گفت: سعی بر این هست که شبکه با کیفیت اچ دی باشد و قطعا هزینه های لازم را خواهیم داشت تا به این نقطه برسیم.
این مدیر رسانه ملی با ابراز امیدواری از اینکه مردم بتوانند با شبکه ایران کالا ارتباط برقرار کنند گفت: ان شاء الله که مصرف کننده در کوتاهترین زمان بتواند کالایش را با کمترین هزینه واسطه گری و با خدمات پس از فروش بسیار خوب به فروش برساند.
شهریاری افزود : خدمات پس از فروش پاشنه آشیل تولید کننده های ما هست که بتوانند این سرویس را بدهند که مردم خوب ما وقتی کالای ایرانی را مصرف می کنند خاطرجمع باشند که پشتوانه دارد و بدین صورت نیست که با خرید ارتباط قطع شود ، ما می خواهیم که این ارتباط تا انتهای عمر کالا بین مصرف کننده و تولید کننده وجود داشته باشد.
شهریاری در پایان به حضور شبکه ایران کالا در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این شبکه قطعا وب سایت و وبلاگ خواهد داشت و ارتباطات دیگری را هم در فضای مجازی برقرار خواهیم کرد که بتواند مکمل این رسانه در ارائه خدمات بهتر باشد..