وی افزود : همچنین با راه اندازی این پنجره واحد امکان تبادل اطلاعات بین سامانه های سازمان های همجوار نیز فراهم شده و این امر تاثیر بسزایی در کاهش فرآیندهای غیر سیستمی داشته است.
پنجره واحد تجارت ، دریچهای به گمرک دیجیتال
پنجره واحد تجارت، مفهومی جهانی به حساب میآید که برای ارزیابی سهولت فضای کسب و کار در یک کشور نیز همواره مد نظر قرار میگیرد.
وقتی بحث از وارد یا خارج کردن کالا و محصولات از مرزهای کشورها در میان باشد؛ همواره ضوابط و چارچوبهای خاص آن کشورها وارد عمل میشوند.
ضوابطی که اغلب از دید تجار، دست و پا گیر و در فضایی آشفته به سر میبرند که آنها را سردرگم میکنند.
وظیفه سازمان گمرک ایجاد راه و روشی است که عملیات واردات و صادرات علاوه بر طی کردن فرآیندهای قانونی و عدم تخطی از اصول و چارچوبها، در فضایی سهل و روان انجام شود.
در ایران برای سالهای متوالی، صادرکنندگان و واردکنندگان باید اسناد قانونی متفاوت برای عملیات مورد نظر خود را تهیه و به واحدهای مختلفی ارائه میکردند.
گستردگی این فعالیتها که شامل مواردی همچون ثبت سفارش، گشایش اعتبار بانکی و شرایط ورود کالا به کشور شامل اخذ مجوزهای گوناگون از نهادهای نظارتی مانند استاندارد، بهداشت، دامپزشکی، جهاد و ارشاد است، همواره موجب اتلاف وقت و در نتیجه بالارفتن هزینه محصولات میشد.
به منظور بهبود فضای کسب و کار ، گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از مطالعه تطبیقی وضعیت گمرکات کشورهای پیشرفته، کنوانسیونها و استانداردهای سازمانهای جهانی از نیمه دوم سال 1392 استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار خود قرار داد و اکنون از آن به عنوان یک دستاورد کلیدی یاد می شود.
تجمیع مجوزها در یک نقطه
مرکز تسهیل تجارت –تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد un/cefact پنجره واحدرا این گونه تعریف میکند: «پنجره واحد تجارت (single window system) تسهیلاتی است که به تاجران، سرمایهگذاران، شرکتهای دخیل در امر حمل و نقل و ترانزیت این امکان را میدهد که اطلاعات لازم را در قالبهای استاندارد به یک واحد ارائه و تمام مجوزها و مواد قانونی مرتبط با فعالیت خویش را در همان نقطه دریافت کنند».
مرکز تسهیل و کسبوکار الکترونیک سازمان ملل متحد «UN/CEFACTT» بهعنوان مبدأ پنجره واحد همچنین مجموعهای تحت عنوان «توصیه شماره 33» تدوین و برای تعمیم، توسعه و بهکارگیری آن در تجارت بینالملل در سال 2007 به سازمان جهانی گمرک (WCO) واگذار کرده و در بند 1 توصیهنامه مزبور قید شده که بهلحاظ «موقعیت کلیدی» گمرک در مرزها، گمرک مناسبترین سازمان برای ایفای نقش رهبری است.
به این ترتیب «سازمان ملل» بهعنوان واضع پنجره واحد (SW)؛ گمرک را اصلح برای نقش رهبری دانسته است که این موضوع در ماده 12 قانون امور گمرکی مصوب 1390 نیز تصریح شده است.
از سوی دیگر از آنجایی که ایران سالهای سال سودای افزایش صادرات غیر نفتی را در سر داشته است، راهاندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی، امری بنیادین و زیرساختی برای پیشبرد اهداف در این حوزه به شمار میآمد و نبود آن تاکنون سبب از دست رفتن فرصتهای زیادی شده بود.
در تعاریف جهانی، پنجره واحد تجارت فرامرزی از این جهت برای یک کشور و به ویژه «اقتصاد» آن کشور با اهمیت است که بهرهوری را از طریق کاهش زمان و هزینه برای بازرگانان، افزایش میدهد. به این ترتیب معاملهگران زمان کمتری را برای اخذ مجوزهای همچون مجوز ترخیص کالا صرف خواهند کرد.
این مفهوم در سازمانها و موسسات معتبر جهانی از جمله، کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا، سازمان جهانی گمرک، مرکز تسهیل تجارت و کسب و کار سازمان ملل و چندین سازمان تجارت منطقهای ترویج داده شده و اهمیت بالایی دارد.
با توجه به این سطح اهمیت پنجره واحد تجارت فرامرزی، در حالی که از سال 1390 و با مصوب شدن قانون «بهبود مستمر فضای کسبوکار» گمرکات باید زمینه استفاده از فناوریهای نوین را ایجاد میکردند، این موضوع برای چند سال مغفول مانده و در نهایت وزارت اقتصاد دولت یازدهم از طریق سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران گامی بزرگ را در جهت استقرار این پنجره برداشت.
در نهایت سازمان گمرک توانست در سال 1393 پنجره واحد تجارت فرامرزی را راهاندازی کند.
رویدادی مهم که بلافاصله تاثیر خود را نشان داده و باعث افزایش 78 درصدی درآمدهای گمرک نسبت به سال 1392 شود. از سوی دیگر و در اتفاقی بسیار مهم با استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی، انجام تشریفات در واردات از 26 روز به 3 روز و در صادرات از 7 روز به 1 روز کاهش یافت.
بر اساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تاخیر در انجام تشریفات گمرگ یک درصد ارزش کل کالا به هزینههای مترتب بر ترخیص کالا اضافه خواهد شد. کاهش انجام تشریفات بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان صرفهجویی در چرخه تجارت خارجی را به دنبال داشته است.
در حالی که پیش از راهاندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی دسترسی به آمار و اطلاعات گمرکی بسیار دشوار و زمانبر بود و همچنین تبادل آن با سازمانهای همجوار به سختی صورت میگرفت، در حال حاضر همه سازمانهای دخیل در امر تجارت میتوانند در لحظه و به صورت برخط از این اطلاعات استفاده کنند و همین اطلاعات سبب کشف صدها تن کالای قاچاق شده است.
اکنون اتصال الکترونیکی بارنامه، پروژه درب خروج هوشمند، راهاندازی بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی، دریافت گواهی بازرسی از طریق سامانه جامع امور گمرکی، آغاز تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرک، سامانه مانیتورینگ کالاهای ترانزیتی، راهاندازی سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی، الکترونیکی شدن نظارتها در گمرک و کیف پول الکترونیکی، از مهمترین قابلیتهای پنجره تجارت فرامرزی به حساب میآیند.
فارغ از نتایجی که ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی و گسترش ادامه دار آن در آمارها ایجاد کرد، چنین اقدامی باعث شد ایران بتواند یک گام به شعار سال 2016 سازمان جهانی گمرک یعنی «گمرک دیجیتال» نزدیکتر شود.
اقبال بین المللی به موفقیت پنجره واحد
کارشناسان ارشد سازمان جهانی گمرک که چندی پیش با هدف عارضهیابی در مورد مدرنیزاسیون گمرک ایران ، اجرای پنجره واحد تجاری و موافقتنامه تسهیل تجارت به تهران سفر کرده و با مسئولان و مدیران گمرک کشورمان دیدار کرده بودند، پس از بازگشت به بلژیک (مقر سازمان جهانی گمرک) در گزارشی به ارزیابی نتایج این سفر و عملکرد گمرک ایران پرداختند و در مجموع اقدامات انجام شده در قالب سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را مثبت خواندند.
این گزارش رسما از سوی سازمان جهانی گمرک(wco) منتشر شد. یکی از مهمترین محورهای این گزارش به اجرای موفق پنجره واحد تجاری در گمرک ایران اختصاص دارد.در بخشی از این گزارش درباره اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران آمده است:
گمرک جمهوری اسلامی ایران سیستم جامع یکپارچه ترخیص گمرکی (ICCS) را با همکاری دانشگاه تهران ایجاد کرده و در زمان کوتاهی با سایر سازمانهای مرتبط جهت دستیابی به یک سیستم مدرن پنجره واحد، هماهنگیهایی انجام داده که در آن ارائه اسناد فیزیکی حذف شده است. این سیستم قادر است حقوق گمرکی و 26 نوع عوارض را از طرف سایر سازمانها وصول کند.
یک کارکرد جالب در این سیستم، امکان انجام گفتوگو و ارتباط فوری بین گمرک، واردکننده و سایر سازمانهای دولتی است. گمرک ایران از طریق سیستم پنجره واحد و ساده کردن رویههای گمرکی، زمان انجام برای ترخیص را به شدت کاهش داده است. در حال حاضر در مسیر سبز گمرکی 48 درصد اظهارنامهها بدون دخالت انسان پردازش و ترخیص میشود.
برای جلوگیری از تخلفات مربوط به تعیین ارزش گمرکی، گمرک ایران با کمک سامانه جامع گمرکی وپنجره واحد تجارت فرامرزی تمرکز و منابع خود را روی بازبینی ارزش قرار داده است. سیستم TSC به عنوان بانک اطلاعاتی ارزش و ارزش مرجع ایجاد شده است. در حال حاضر گمرک ایران به سمت حسابرسی پس از ترخیص حرکت میکند. کارشناسان WCO متوجه شدند که گمرک ایران به اطلاعات بازرسی پیش از حمل به عنوان ضوابط کلیدی انتخاب مسیر و ابزارهای تسهیلی وابسته است.
سیستم حسابرسی پس از ترخیص میتواند بازبینی ارزش و تعرفه را تسهیل کند و قانونمداری تجار را افزایش دهد.
بیشتر گمرکات دنیا تیمها و واحدهای مؤثر حسابرسی پس از ترخیص دارند و برای پشتیبانی از حداقل بازرسیها و مداخله در مرز متکی به این نوع حسابرسی هستند. کارشناسان حسابرسی پس از ترخیص بایستی دانش کارشناسی در مورد حسابداری، تحلیل دادهها، شیوههای بینالمللی تجارت و حملونقل داشته باشند. لذا توصیه میشود که گمرک ایران آموزش کارکنان جوان را در دانشگاه، سازمان مالیاتی و سایر سازمانهای مرتبط جهت کسب دانش در مورد حسابرسی پس از ترخیص مورد توجه قرار دهد.