آمادگی راه آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید
مدیرعامل راه آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید اعلام امادگی کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سعید محمدزاده با اشاره به دستور رئیسجمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی گفت : برای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه گذاری مشترک بین دولت ، بخش های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در سیاستهای کلی برنامه ششم به موضوع حمل و نقل توجه شده و حمل و نقل ریلی میتواند یکی از مزیتهای رقابتی بر اقتصاد کشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم 30درصدی،حمل و نقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
وی افزود: دولت ساز و کاری را برای کاهش 10 درصدی تلفات جادهای در هر سال باید فراهم کند و این در حالی است که هم اکنون روزانه 40 تا 50 نفر در حوادث جادهای کشته میشوند.
به گفته مدیرعامل راه آهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود، 30 سیسی در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.
محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی را از جمله برنامههای پیشبینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش 8 درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرحهای عمرانی در حال کاهش است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمیتواند در توسعه زیرساختها سرمایهگذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایهگذاری در این بخش باید با مشارکت دولت و بخشهای صنعتی و معدنی صورت گیرد.
محمد زاده خاظر نشان کرد:در سال جاری 28 درصد از حمل و نقل 4 کالای اصلی از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفته و 66 درصد به حمل جادهای اختصاص داشته است که از این رقم نیز 24 درصد حمل و نقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در سال 1404 باید 224 میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک سوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جادهای، جابجا شود.
محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست و باید حمل و نقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راهآهن از دریافتیهای تعرفهای در سال 92 حدود 41 درصد بوده و این رقم در حال حاضر به 28 درصد رسیده است.
مدیرعامل راه آهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیسجمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
گفتگوی هیئت اسکاپ با مسئولان راه آهن درباره بنادر خشک
هیئتی از نمایندگان اسکاپ با سفر به ایران ، با مدیران و کارشناسان راه آهن ایران دیدار و حمل و نقل ترکیبی و توسعه حمل ونقل پایداررا بررسی کردند.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به عضویت کشورمان در موافقتنامه بین الدول بنادر خشک کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل یا اسکاپ ، که تسهیل کننده حمل و نقل ترکیبی و تکمیلکننده توسعه حمل ونقل پایدار و ارتقای آن در منطقه اسکاپ است، دبیرخانه این سازمان ، مطالعه ای را با عنوان " تقویت و توسعه بنادر خشک دارای اهمیت بین المللی در چارچوب منطقه ای" آغاز کرده است.
سازمان ملل (اسکاپ) در نظر دارد با سفر به کشورهای عضو و مطالعه بنادر خشک بین المللی معرفی شده به این سازمان، گزارش جامعی از وضع بنادر خشک منطقه ، امکانات و ظرفیت های موجود در آنها، وضع گمرکی بنادر خشک و نیز حجم جابجایی کالا از جمله حمل کانتینر با ریل او از آنجا به بنادر خشک تهیه کند تا بتواند زمینههای همگرایی و هماهنگی و در نتیجه ارتقای سطح فعالیتهای حمل و نقل در منطقه اسکاپ را بیشتر فراهم آورد.
هیئتی از نمایندگان اسکاپ به ایران سفر کرده و با مدیران و کارشناسان مرتبط راه آهن ایران دیدار کرده و به بحث و بررسی این موضوع ها پرداختند.
حسین عاشوری، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه آهن با اعلام اینکه نظر به اهمیت راه آهن برای اتصال به بنادر خشک و نقشی که راه آهن در حمل کالاها در مسیر طولانی و بصرفه بودن آن ایفا می کند ریاست ستاد بنادر خشک کشور از طرف شورای عالی ترابری کشور به راه آهن یران واگذار شده است.
گزارشی از اقدامات این کمیته و فعالیتهای در دست اقدام آن بویژه تدوین مقررات و آیین نامه بنادر خشک کشور ارائه و اطلاعاتی نیز از وضعیت بنادر خشک بین المللی راه آهن ایران به این هیئت ارائه داد.
هیئت اسکاپ نیز ضمن تمجید اقدامات صورت گرفته از طرف راه آهن ایران و نقشی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند در توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در منطقه داشته باشد به تجارب خود در بازدید از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی اشاره کرده و اظهار داشتند که اسکاپ مطالعه ای در خصوص بنادر خشک بین المللی بویژه تجربیات پنج کشور چین، کره جنوبی، هند، تایوان و استرالیا انجام داده که آماده شده و در اختیار اعضای این سازمان قرار داده شده است.
همچنین قرار است این هیئت جلساتی با مسئولین و سیاست گذاران مرتبط در وزارت راه و شهر سازی داشته و مذکور از بنادر خشک آپرین، ایستگاه شهید مطهری مشهد و نیز ایستگاه سرخس بازدید کنند.