شفاف سازی اصلی ترین راهکار بهبود سیستم های مدیریت شهری
معاون شهردار تهران، هوشمندسازی شفاف سازی و کوچک سازی را اصلی ترین راهکارهای موجود برای بهبود سیستم های مدیریت شهری عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، نخستین همایش ملی بهبود در سیستم های مدیریت شهری و اولین دوره جایزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار در حالی آغاز به کار کرده که ناصر امانی معاون شهردار تهران در این همایش به تشریح چالش مدیریت سیستم ها در درون مدیریت شهری کلانشهرها پرداخت و گفت: بهبود سیستم های مدیریت شهری، یکی از اصلی ترین راهکارهای حل چالش های کلانشهرهاست.
وی یکی از دغدغه های موجود در حوزه سیستم های مدیریت شهری را حاکم شدن نگاه وظیفه گرایی در شهرداری ها عنوان کرد و گفت: غلبه چنین نگاهی سبب می شود تا هر فرد در این سیستم، تنها به انجام وظیفه خود توجه کند و فرآیند قبل و بعد از آن توجه نداشته باشد به طوری که در این نگاه به انجام رسیدن امور ملاک نیست بلکه تنها انجام وظیفه حاکم است.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی در کشور تغییرات اساسی در سازمان ها ایجاد شده است افزود: در حالی که پنج برنامه توسعه را در کشور پشت سر گذاشته ایم که در انجام مأموریت های این برنامه ها موفقیت های در حد انتظار درپی نداشته است به طوری که بر اساس آمار دیوان محاسبات تنها 40 درصد اهداف بودجه کشور محقق شده است و به این ترتیب در یک برنامه یکساله که با اعداد و رقم سر و کار دارد، 40 درصد عقب ماندگی نشان از وجود مشکلات بسیار است.
معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت اصلاح فرآیندها برای تحقق برنامه ها در این باره تصریح کرد: تغییر و بهبود فرآیندها زمانی میسر می شود که مراحل مختلفی طی شود که از آن است که مجموعه کارکنان و مدیران سازمانی ضرورت ایجاد تغییر و بهبود را احساس کنند و این مهم تبدیل به یک خواست عمومی در سیستم سازمانی شود.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه به طور قطع ایجاد تغییر پایدار زمانبر و انرژی زاست افزود: این در حالی است که بهبود در سیستم های مدیریت مستلزم وجود عزم ملی در ایجاد فرهنگ تغییر پایدار و تبدیل خاص بهبود به یک جریان مستمر است.
وی با اشاره به هدفگذاری معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا برای برپایی نخستین همایش ملی بهبود در سیستم های مدیریت شهری خاطر نشان کرد: امروز می توانیم بگوییم که شهرداری تهران بهبود در فرآیندهای شهری را آغاز کرده است و در حال حاضر، بسیاری از پرسنل شهرداری در این موضوع درگیر شده اند.
امانی اهمیت موضوع بهبود در سیستم های مدیریت شهری را مرتبط با جریان شهری نشینی حاکم دانست و گفت: 60 درصد میانگین جمعیت جهان ساکن در شهرها هستند و این در حالی است که آمار شهرنشینی در کشور ما به 73 درصد از جمعیت اختصاص پیدا کرده است به طوری که شهرداری ها باید به صورت 24 ساعته به 73 درصد جمعیت کشور خدمات گسترده ای و حجم زیاد ارائه کنند.
وی تصریح کرد: به طور قطع تغییر این هرم شهری نشینی در ایران، گواه ضرورت توجه به خدمات و فرآیندهای مدیریت شهری به عنوان ویترین نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد و این مهم توجه به افزایش رضایتمندی شهروندان و شهروندسپاری را می طلبد.
وی با اشاره به سه اصل مورد توجه مقام معظم رهبری که در دیدار با مدیران و مسئولین شهرداری و شورای شهر بر آن تأکید کردند افزود: تسریع، تکریم و تسهیل در انجام کار مردم باید سه اصل حاکم در مدیریت شهری باشد به طوری که با سرعت بخشیدن، روان سازی و تکریم مردم از یک سو و شناسایی فرآیندها و حذف فرآیندهای موازی و اضافه، امور مردم انجام شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه عمده مراجعات مردم به حوزه مدیریت شهری در سه بخش شهرسازی و معماری مالی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی صورت می پذیرد در این باره اظهار کرد: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش شد تا تمامی فرآیندها در عمده مراجعات مردم شناسایی شود در ادامه با بهره گیری از سیستم های نرم افزاری فرآیندها تا رسیدن به اهداف نهایی بهبود پیدا کند.
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه نتیجه بهبود فرآیندها تنها با رضایت اجتماعی کسانی که از یک سیستم خدمت می گیرند قابل بررسی است گفت: اگر مردم از نتیجه کار راضی باشند یعنی فرآیند سیستمی بهبود پیدا کرده است.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران تأکید کرد: ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد دغدغه اصلی مردم است و اگر با بهبود سیستم های مدیریت شهری رضایت اجتماعی از مدیریت شهری به عنوان ویترین نظام جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد اعتماد مردم که سرمایه اجتماعی نظام است افزایش می یابد.
امانی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر دید مردم نسبت به ارتقاء سلامت اداری خوب نیست افزود: دو دهه است که در حوزه سلامت اداری به روش سنتی برخورد می شود به طوری که در سیستم مدیریتی با معلول برخورد می کنیم در حالی که اگر به دنبال شفاف سازی و بهبود فرآیند هستیم باید با علت برخورد شود و این موضوع تنها با توجه به بهبود فرآیندها به دست می آید.
وی تسهیل، تسریع و تکریم و جلب اعتماد مردم را از اصول سیاست های کلی نظام اداری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را مطرح کرد و گفت: بر اساس این اصول نظام اداری برای تحقق اهداف چشم انداز باید به سمت منطقی سازی، متناسب سازی و چابک سازی حرکت کند.
امانی یکی از عوامل موثر بر سرعت و کیفیت خدمات را انعطاف پذیری برنامه ها عنوان کرد و گفت: توجه به اثربخشی فرآیندها باید در کنار توسعه نظام اداری و الکترونیکی در بهبود فرآیندها مورد توجه قرار گیرد.
وی رشد نظام اخلاقی از طریق فرآیندها را یکی دیگر از عوامل موثر بر ارتقاء سلامت اداری دانست و گفت: نظام موثر پیشگیری و برخورد با تخلفات در کنار حمایت از بهبود موثر به منظور پویایی نظام باید مورد توجه باشد و این در حالی است که فرآیند بهبود باید خودکار و مستمر باشد تا نتیجه حاصل شود.
امانی ضرورت بحث اجرای سیستم یکپارچه مدیریت شهری را از مسائلی دانست که با وجود دو دهه بعد از انقلاب هنوز تحقق پیدا نکرده و در این باره گفت: مدیریت شهری مظلوم است ما در شهرداری تهران با وجود اینکه همه مشکلات توانسته ایم گام های خوبی برای سیستم مدیریت شهری برداریم و تاکنون در پیمودن 40 درصد این مسیر موفق بوده ایم اما تا رسیدن به اهداف نهایی بهبود سیستم های مدیریت شهری راه زیادی پیش رو است.