گزارش/
سیمرغ سرگردان...
سیمرغ سی و پنجم از زمانی که هیئت انتخاب نام فیلم های بخش مسابقه را اعلام کرد بر سر چند راهی قرار گرفت و با اعلام نام نامزدان دریافتش سرگردان تر از قبل شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ سیمرغ از سال 61 بر فراز آسمان سینمای ایران اوج گرفت و آن سال ها مجالی برای عرضه بهترین
تولیدات سینما بود.
پس از پایان ایام برگزاری جشنواره هم با انتخاب هیئت داوران سیمرغ روی شانه بهترین های جشنواره آرام می گرفت و جشن سینمای ایران به بهترین شکل به پایان می رسید.
آن سالها مردم برای دیدن بهترین های سینما صف ها می کشیدند و با حاج کاظم ها و عباس ها خاطره می ساختند.
روزها گذشت و کم کم سیمرغ حال و هوایش عوض شد. تا اینکه امسال کمتر از تعداد انگشتان یک دست قهرمانان حقیقی کشور روی بال سیمرغ نشستند و به پرواز در آمدند.
ماجرای نیمروز با روایت قصه جوانانی که از جان برای وطن و اسلام مایه می گذارند و برای جلوگیری از ترور های سال 60 در تلاش هستند، ویلایی ها با پرداختن به قصه زنانی که فرزندان یا همسران خود را در پشت جبهه های 8 سال دفاع مقدس حمایت می کنند، اشنوگل با نگاهی به زندگی شهدای غواص و دریاچه ماهی و چراغ های ناتمام با مضامین ارزشی از معدود فیلم های ارزشمند هستند که چراغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را روشن نگه داشتند.
استدلال دبیر جشنواره هم این بود که منتظر بمانید و فیلم ها را ببینید سپس درباره انتخاب نشدن فیلم هایی چون امپراطور جهنم قضاوت کنید.
حالا 9 روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گذشته است و ما فیلم ها را دیدیم. فیلم هایی کدر با قصه هایی تلخ و تکراری؛ البته در میان 44 فیلم بخش مسابقه و چشم انداز سینمای ایران فیلم هایی با فرم و قصه متفاوت دیده می شود امّا وزن فیلم های تلخ به اندازه ای سنگین است که سبب می شود سایر فیلم ها به چشم منتقدان و مخاطبان نیاید.
دیشب با اعلام نام نامزدهای سیمرغ سی و پنجم حال سیمرغ بدتر شد. وقتی دید ماجرای نیمروز، فیلمی که با فرم و ساختار متفاوت و قصه جذابش مخاطبانش را به وجد آورد تنها در 9 بخش نامزد است اما فیلم هایی که با پاشیدن رنگ تیره به مسائل اجتماعی و روایت قصه های تکراری با محوری شبیه به هم(پیش رفتن قصه با مرگ یک کودک) خاطر مخاطب را آزرده اند در بخش های بیشتری نامزد شده اند.
نکته جالب اینجا است که بعضی از فیلم ها در بخش هایی نامزد دریافت سیمرغ هستند که آن بخش در فیلم وجود ندارد یا نقش کمرنگی دارد!
این روزها سیمرغ سرگردان است. سرگردان بین تصمیم های داوران و سلایق و نظرات منتقدان و مخاطبان هنر هفتم.
سیمرغ نمی داند روی شانه منتخب مردم و منتقدان بنشیند یا در دستان افرادی که با سلیقه ویژه و عجیب هیئت داوران انتخاب شده اند آرام بگیرد.
سیمرغ این روزها حالش خوب نیست...
عنوان زیبایی بود...