رئیس فدراسیون اتومبیل رانی:
دوباره به تقویم فدراسیون جهانی بازگشتیم
یکسال از ریاست صیدانلو در فدراسیون اتومبیل رانی می گذرد. وی در این مدت توانست ایران را در فدراسیون جهانی مطرح کند و میزبانی مسابقات بین المللی را برعهده بگیرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما رئیس فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری در نشست امروز درخصوص عملکرد یکساله حضورش در این فدراسیون در جمع خبرنگاران توضیحاتی را مطرح کرد.
محمود صیدانلو گفت: سال 94 فدراسیون با تحولات زیادی روبرو بود به طوری که 4 نوبت تغییر مدیریتی داشت و شرایط خوبی در این مجموعه چه از نظر مالی و سخت افزاری حاکم نبود.
وی افزود: از سال 95 که ریاست فدراسیون را بر عهده گرفتم شروع سختی داشتیم. به دنبال تصویب تقویم منسجمی بودم که قابلیت عمل داشته باشد. خوشبختانه 90 درصد برنامه های این تقویم تاکنون اجرا شده است.
رئیس فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری گفت: ما در ایران در قالب یک فدراسیون اما زیر مجموعه 2 فدراسیون جهانی و مجزا هستیم و این کارمان را تا حدودی سخت می کند. باید مباحث حقوقی را در زمان در دست گرفتن ریاست فدراسیون فراهم کردیم که خوشبختانه تدوین آئین نامه و ابلاغ آن به استان ها و اجرایی شدن را در دستور کار قرار دادیم. این آئین نامه لازم الاجرا شد و حتی تکلیف خودروهای کلاسیک هم مشخص شد.
صیدانلو افزود: برگزاری مسابقات در استان های مختلف کشور از مهمترین برنامه ها و مباحث زیرساختی بود که خوشبختانه بجز رشته سرعت در دیگر رشته ها استان های مختلف را درگیر برگزاری مسابقات کردیم. چون در رالی، آفرود و موتور کراس نیاز به پیست اختصاصی نیست. به همین خاطر توانستیم توسعه خوبی در استان ها داشته باشیم.
رئیس فدراسیون اتومبیل رانی در ادامه گفت: طبق تعاملی که با وزارت ورزش و جوانان داشتیم در بخش فرهنگی توانستیم فعالیت بانوان موتورسوار را ساماندهی و قانونمند کنیم. زیرا این رشته علاقمندان زیادی داشت که به صورت آزاد و غیرقانونی کار می کردند. اما هم اکنون با سازماندهی خوب فدراسیون می توانند به طور قانونی کار موتورسواری را دنبال کنند.
صیدانلو درخصوص برگزاری مسابقات باشگاهی اظهار داشت: ما در اکثر رشته ها مسابقات مان به صورت راندی (14- 6 راند) برگزار می شود. هر ورزشکار حتی اگر در یک راند نباشد امتیاز زیادی را از دست می دهد به همین خاطر باشگاه ها به صورت حرفه ای فعال نشده اند. همه تلاشمان را بکار می گیریم تا باشگاه ها را همسو و درگیر این رشته کنیم.
خوشبختانه تاکنون باشگاه های سایپا و پیکان در برخی رشته ها ورود کرده اند.
وی با بیان اینکه در بخش آموزش جایگاه خوبی نداریم، گفت: تعداد پیشکسوتان ما در رشته های مختلف زیاد است اما در بحث مدرس و مربی شرایط خوبی نداریم و دستمان پر نیست. باید مربی تربیت کنیم. به همین علت در سال 96 این موضوع جزء مهمترین برنامه هایمان است.
رئیس فدراسیون اتومبیل رانی خاطرنشان کرد: متأسفانه در دو دولت گذشته حدود 4 الی 5 هزار پروژه ملی ساخته شد و یا درحال اتمام است اما رشته اتومبیل رانی حتی یک سهم هم در این تعداد ندارد. تمام تلاشمان را باید بکار بگیریم تا از نظر زیرساختی شرایط را برای رشد این رشته فراهم کنیم. امیدوارم در کنار این مورد مشکلات دیگر هم حل شود تا تجهیزات بدون واسطه و حاشیه برای ورزشکاران فراهم شود.
صیدانلو درخصوص فعالیت های بین المللی فدراسیون گفت: در سال 94 بعلت نبود ثبات مدیریتی از تقویم فدراسیون جهانی خارج شدیم اما امسال با رایزنی های انجام شده موفق به بازگشت در تقویم فدراسیون جهانی شدیم و قرار است مسابقات رالی خاورمیانه سال آینده به میزبانی شیراز برگزار شود که به دلیل مصادف شدن با زمان انتخابات ریاست جمهوری این رقابت ها اواخر شهریورماه 96 اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توانستیم مسئولان فدراسیون جهانی را درخصوص پذیرفتن میزبانی یک راند از مسابقات جهانی موتور کراس متقاعد کنیم البته برای اجرای این پیکارها قراردادهای سنگینی در پیش داریم. به طور مثال برای میزبانی موتور کراس باید 700 هزار یورو بپردازیم. همچنین برنامه ویژه ای برای بانوان مسلمان جهان داریم و قرار است میزبان مسابقات رالی زنان مسلمان هم بشویم.
رئیس فدراسیون اتومبیل رانی در پاسخ به این سئوال که برای ورود بخش خصوصی چه برنامه هایی را دارید گفت: ما سیاست برون سپاری مسابقات را در دستور کار داریم. خوشبختانه تاکنون توانستیم مسابقات زیادی را با حمایت بخش خصوصی برگزار کنیم اما فعالان اقتصادی این بخش هم توقعاتی را دارند که مهمترین آن ایجاد فضای تبلیغاتی است. که این موضوع به پخش مستقیم مسابقات از رسانه ملی مربوط می شود. جلساتی را با مسئولان مربوطه خواهیم داشت. سعی داریم اوایل سال آینده تمام مسابقات کشوری را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
صیدانلو درخصوص جذب مربی خارجی گفت: باید دید شرایط ورزشکاران از نظر فنی و تجهیزات به چه صورت است. در موتور کراس شرایط خوبی داریم و می توانیم مربی خارجی جذب کنیم. اما در دیگر رشته ها مربیان ایرانی پاسخگوی نیاز ورزشکاران هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه همگانی وظیفه فدراسیون به طور کامل تعریف شده و آن هم ارتقای فرهنگ رانندگان است. که این موضوع حتی از قهرمانی ها هم مهمتر می باشد. اگر بتوانیم در این بخش عملکرد خوبی داشته باشیم و مهارت های رانندگان را بالا ببریم از تصادفات جاده ای کاسته می شود. همچنین ایمنی جاده ها جزء وظایف ذاتی فدراسیون است که تاکنون به این موضوع به صورت خردمندانه و جدی پرداخت نشده است. جلسات زیادی با مسئولان مربوطه داشتیم و برنامه جامع ای هم در این مورد تعریف شده است.
رئیس فدراسیون اتومبیل رانی در مورد راننده های ایرانی مقیم خارج از کشور و ایجاد شرایط برای حضور آنها در مسابقات مختلف بین المللی در قالب تیم ملی ایران گفت: خوشبختانه برخی از آنها شناسایی شده است و توانستند در مسابقات منطقه ای و داخلی با وجود سختی های زیاد با خودروهای خود شرکت کنند. حتی خودروهایشان را به ایران آوردند و در پیست آزادی تمرین می کنند.
صیدانلو در خاتمه از طرح گسترش رشته موتورهای چهارچرخ خبر داد و افزود: بعلت شرایط جغرافیایی ایران و وجو مسیرهای مختلف(کویری، ساحلی، کوهستانی) شرایط برای رشد این رشته در کشور ما فراهم است. با توجه به تعاملاتی که با فدراسیون جهانی داشتیم پیشروی و توسعه در خاورمیانه را در دست داریم. همچنین در رشته سافاری برنامه های گسترده ای داریم و به دنبال ساماندهی علاقمندان هستیم. آموزش حدود 100 راهنمای کویر در دستور کارمان است تا اگر کسی در کویر دچار مشکل شد بتواند برای رفع مشکل وی را راهنمایی کند.