پایگاه اینترنتی این نشریه نوشت: سخنگوی کاخ سفید متن کاملی را که رئیس جمهور آمریکا به منظور « محافظت از ملت در قبال ورود تروریست های خارجی » امضا کرده است، منتشر کرد.
بواسطه اختیاراتی که قانون اساسی آمریکا به عنوان رئیس جمهور در اختیار من قرار داده است، به منظور محافظت از مردم آمریکا در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی که وارد آمریکا می شوند، دستور می دهم:
بخش 1. هدف
روند صدور روادید نقش مهمی در شناسایی افرادی که ارتباطات تروریستی دارند ایفا می کند و مانع ورود آنها به آمریکا می شود. این امر در حملات تروریستی یازده سپتامبر آشکار بود، زمانیکه سیاست وزارت خارجه مانع می شد که مسئولان کنسولی درخواستهای روادید از سوی اتباع 19 کشور خارجی را که در قتل سه هزار آمریکایی دست داشتند، به دقت بررسی کنند. زمانی که روند صدور روادید بعد از حملات یازده سپتامبر بررسی و اصلاح شد تا بتوان تروریست هایی را که می خواهند روادید بگیرند بهتر شناسایی کرد، باز هم این اقدامات نتوانست مانع حملات اتباع خارجی شود که وارد آمریکا شده بودند.
در ادامه این فرمان اجرایی آمده است: افراد بیشماری وجود دارند که در خارج از آمریکا به دنیا آمدهاند و از سپتامبر 2001 میلادی در ارتباط با عملیات تروریستی محکوم شده اند و یا در ارتباط با جرائم تروریستی مشارکت داشته اند. این افراد ملیّت خارجی داشتهاند که با روادیدهای کاری و دانشجویی و یا به صورت پناهجو وارد آمریکا شدهاند. شرایط رو به وخامت در برخی کشورها به علت جنگ، نزاع، فاجعه، و ناآرامیهای مدنی سبب میشود تا تروریستها تلاش کنند تا به هر بهانهای وارد آمریکا شوند. ایالات متحده آمریکا برای اعطای روادید باید بسیار هوشیار باشد تا مبادا افرادی که قصد آسیب زدن به آمریکا را دارند و یا با تروریستها در تماس هستند، وارد کشور شوند.
برای حفاظت از آمریکاییها، باید مطمئن شویم افرادی که قصد ورود به این کشور را دارند، اهداف خصمانهای علیه مردم و قوانین آن ندارند. ایالات متحده آمریکا نمیتواند و نباید افرادی را بپذیرد که به قانون اساسی احترام نمیگذارند و یا به دنبال اعمال ایدئولوژیهای خصمانه هستند. به علاوه، ایالات متحده نباید افرادی را که درگیر تعصب و نفرت هستند (شامل «قتلهای ناموسی» یا اشکال دیگر خشونت علیه زنان، و یا شکنجه کردن افرادی که دینی متفاوت دارند) یا کسانی که آمریکاییها از هر نژاد، جنسیت، یا گرایش جنسی را سرکوب میکنند، به داخل کشور راه دهد.
این وظیفه ایالات متحده است تا از شهروندانش در برابر ملیّتهای خارجی که قصد حملات تروریستی دارند، حمایت کند. ایالات متحده باید جلوی افرادی که قصد سو استفاده از قوانین مهاجرت برای مقاصد بدخواهانه دارند را سد کند.
تعلیق صدور روادید و سایر مزایای مهاجرت برای اتباع کشورهای مورد توجه ویژه:
الف) وزارت امنیت داخلی در مشورت با وزارت امور خارجه و مدیریت اطلاعات ملّی باید خیلی سریع یک بررسی انجام دهند تا اطلاعات مورد نیاز برای صدور روادید و یا پذیرش در خصوص اتباع هر کشوری را مشخص کنند تا بدین ترتیب معلوم شود که افراد تهدیدی برای امنیت عمومی نیستند.
ب) وزارت امنیت داخلی در مشورت با وزارت امور خارجه و مدیریت اطلاعات ملّی باید نتایج بررسی خود (در بند الف) را به وسیله ارائه گزارشی به اطلاع رییس جمهور برسانند. آنها باید فهرستی از کشورهایی که اطلاعات کافی نمیدهند را در عرض سی روز از شروع این فرمان تهیه کنند. وزارت امنیت داخلی باید یک نسخه از این گزارش را در اختیار وزارت امور خارجه و مدیریت اطلاعات ملّی قرار دهد.
پ) موقتاً برای کاهش فشار تحقیقاتی بر روی آژانسهای مرتبط در طول دوره بررسی که در بند الف توضیح داده شد، برای اطمینان از بررسی درست و حداکثر استفاده از منابع موجود برای غربالگری کشورهای خارجی و برای اطمینان از تعیین استانداردهای کافی برای جلوگیری از نفوذ تروریست های خارجی و یا مجرمان، براساس بخش 212(ف) قانون مهاجرت و ملیّت (INA)، 8 یو اس سی 1182(ف)، من بدین وسیله اعلام میکنم که ورود مهاجران و غیر مهاجران به ایالات متحده آمریکا مربوط به بیگانگان کشورهای دیگر در بخش 217(الف) از قانون مهاجرت و ملیّت (INA)، به ضرر منافع ایالات متحده است، و من بدین وسیله ورود به ایالات متحده آمریکا را برای 90 روز از تاریخ این فرمان برای چنین افرادی به حالت تعلیق در میآورم (این فرمان شامل افراد خارجی متقاضی مسافرتهای دیپلماتیک، روادیدهای ناتو، روادیدهای سی-2 برای سفر به سازمان ملل و روادیدهای جی-1، جی-2 و جی-3 نمیشود).
ت) به محض دریافت گزارش که در بند ب توضیح داده شد که برای قضاوتها و داوری مورد نیاز است، وزارت امور خارجه باید از افرادی که کشورهایشان اطلاعات کافی در اختیار آمریکا قرار نمیدهند، بخواهد تا در مدت 60 روز آمریکا را ترک کنند.
ث) بعد از گذشت مدت زمان 60 روز که در بند ت توضیح داده شد، وزارت امنیت داخلی در مشورت با وزارت امور خارجه باید فهرست کشورهایی که باید از ورود اتباعشان جلوگیری کرد را به رییس جمهور ارائه کنند، زیرا این کشورها اطلاعات کافی در اختیار آمریکا قرار ندادهاند (این فرمان شامل افراد خارجی برای مسافرتهای دیپلماتیک، روادیدهای ناتو، روادیدهای سی-2 برای سفر به سازمان ملل و روادیدهای جی-1، جی-2 و جی-3 نمیشود).
ج) در هر نقطهای پس از ارائه فهرست که در بند ث توضیح داده شد، وزارت امور خارجه یا وزارت امنیت داخلی میتوانند اسم افرادی از کشورهای احتمالی دیگر را برای برخوردی مشابه در اختیار رییس جمهور قرار دهند.
چ) با وجود یک سیستم تعلیق که در بند ث توضیح داده شد و یا به موجب اعلامیه ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی میتوانند به صورت موردی و زمانی که در جهت منافع ملی است، صدور روادید یا مزایای مهاجرت کشورها را مسدود کنند.
ح) وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی باید گزارش مشترکِ نخست خود در خصوص اجرای این فرمان را در ظرف مدت 30 روز، گزارش دوم در 60 روز، گزارش سوم در 90 روز و گزارش چهارم را در 120 روز به رییس جمهور ارائه کنند.
در ادامه فرمان اجرایی ترامپ رئیس جمهور آمریکا آمده است:
// بخش پنجم:
تجدید نظر در برنامه پذیرش پناهجویان در آمریکا برای سال مالی دوهزار و هفده:
# الف: وزیر امور خارجه آمریکا باید برنامه پذیرش پناهجویان را به مدت 120 روز تعلیق کند. در این دوره صد و بیست روزه، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه وزیر امنیت داخلی و مدیر اطلاعات ملی آمریکا، باید روند اجرا و رسیدگی به برنامه پذیرش پناهجویان به آمریکا را مورد بازنگری قرار دهند و مشخص کنند که چه رویه های بیشتری باید اتخاذ شوند تا این اطمینان حاصل شود که آنهایی که پذیرش شان به عنوان پناهجو مورد تصویب قرار می گیرد، تهدیدی برای امنیت و آسایش آمریکا محسوب نمی شوند، این مقامات باید این رویه های بیشتر را مورد اجرا بگذارند.
کسانی که به عنوان پناهجو درخواست می دهند و در روند برنامه پذیرش پناهجویان قرار دارند ممکن است به محض آغاز و تکمیل این رویه های بازنگری شده، با پذیرش آنها موافقت شود.
به محض فرا رسیدن تاریخی که یکصد و بیست روز پس از صدور این فرمان خواهد بود، وزیر امور خارجه آمریکا باید برنامه پذیرش پناهجویان را فقط برای اتباع آن دسته از کشورهایی از سرگیری کند که وزیر امور خارجه، وزیر امنیت داخلی و مدیر اطلاعات ملی آمریکا به صورت مشترک تشخیص می دهند که این رویه های بیشتر برای اطمینان یافتن از امنیت و آسایش آمریکا، است.
# ب: به محض از سرگیری برنامه پذیرش پناهجویان، به وزیر امور خارجه آمریکا در مشورت با وزیر امنیت داخلی، دستور بیشتری داده می شود تا تغییراتی را طبق اختیارات قانونی، ایجاد کند و درخواست های پناهجویانی را که به علت آزار و اذیت دینی درخواست می دهند، مورد اولویت قرار دهد ، مشروط به اینکه دین افراد درخواست دهنده در موطن فرد درخواست دهنده، یک اقلیت دینی محسوب شود.
وزرای امور خارجه و امنیت داخلی در هر جایی که لازم و مناسب باشد، باید پیشنهاد تصویب قانون در این زمینه را، برای کمک به اولویت بخشی، تقدیم رئیس جمهور کنند.
# ج: پیرو بخش 212(f) از قانون مهاجرت و تابعیت 8 U.S.C. 1182 f ، من بدینوسیله اعلام می کنم که ورود اتباع سوریه به عنوان پناهجو برای منافع آمریکا مضر است و از این رو هرگونه ورود این چنینی را تا زمانی تعلیق می کنم که مشخص کنم تغییرات کافی در برنامه پذیرش پناهجویان به آمریکا صورت گرفته است تا این اطمینان را بدهد که پذیرش پناهجویان سوری منطبق با منافع ملی آمریکا است.
# د: متعاقب بخش 212(f) از قانون مهاجرت و تابعیت 8 U.S.C. 1182 f ، من بدین وسیله اعلام می کنم که ورود بیش از پنجاه هزار پناهجو در سال دو هزار و هفده برای منافع آمریکا مضر است و از این رو هرگونه ورود این چنینی را تا زمانی تعلیق خواهم کرد که تشخیص دهم پذیرش های بیشتر به نفع منافع ملی آمریکا خواهد بود.
# هـ: با وجود تعلیق موقت اعمال شده مطابق با قسمت (a) از این بخش، وزرای امور خارجه و امنیت داخلی آمریکا باید به صورت مشترک و به صلاحدید خودشان درباره پذیرش افراد به آمریکا به عنوان پناهجو، به صورت مورد به مورد، تصمیم بگیرند اما این تصمیم باید فقط تا زمانی باشد که آنها تشخیص می دهند که پذیرش چنین افرادی به عنوان پناهجو به سود منافع ملی آمریکا است - - - شامل زمانی که یک شخص جزو اقلیت دینی در کشور اصلی خود است و با آزار دینی روبرو است، زمانی که پذیرش چنین شخصی آمریکا را قادرمی سازد مطابق با توافقنامه بین المللی قبلی عمل کند یا وقتی که فردی در مسیر حرکت به آمریکا قرار دارد و عدم اعطای پذیرش باعث دشواری بی جا برای او خواهد شد - - - و هیچ ریسک و خطری برای امنیت یا آسایش آمریکا نخواهد داشت.
# و: وزیر امور خارجه آمریکا باید گزارش اولیه را درباره پیشرفته دستور در قسمت (b) این بخش درباره اولویت بخشی به درخواست های افراد بر مبنای آزار و اذیت دینی ، در طی یکصد روز از اجرای این دستور تهیه و تقدیم کند و باید گزارش دوم را در طی دویست روز پس از صدور این فرمان، تهیه و تقدیم کند.
# ز: طبق خط مشی رایج در قوه مجریه، تا جایی که قانون اجازه می دهد و قابلیت اجرایی دارد، به حوزه های قضایی در سطح ایالتی و محلی اجازه داده می شود در روند تعیین افراد خارجی واجد شرایط پذیرش در آمریکا به عنوان یک پناهجو، اظهار نظر کنند. به همین منظور، وزیر امنیت داخلی، باید قانون فعلی را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص کند که مطابق با قانون، مقامات ایالتی و محلی در روند تعیین افراد واجد شرایط چقدر اختیارات دارند و باید در این زمینه پیشنهادی را ارائه کند تا به صورت قانونی نقش این نهادها را بیشتر کند.
بخش ششم:
فسخ اعمال اختیارات مربوط به عدم پذیرش به دلایل تروریستی:
وزرای امور خارجه و امنیت داخلی با مشورت با دادستان کل، باید فسخ اعمال اختیارات در بخش 212 از قانون مهاجرت و تابعیت 8 U.S.C. 1182 را مد نظر قرار دهند که به عدم پذیرش به دلایل تروریستی و هرگونه یادداشت مربوطه دیگر، مرتبط می شود.
بخش هفتم:
تسریع در تکمیل سیستم ردیابی ورود و خروج بیومتریک (سنجش زیستی):
# الف: وزیر امنیت داخلی باید تکمیل و اجرای سیستم ردیابی ورود و خروج بیومتریک(سنجش زیستی) را برای همه افرادی که به آمریکا سفر می کنند، مطابق با توصیه های کمیسیون ملی مربوط به حملات تروریستی به آمریکا، تسریع بخشد.
# ب: وزیر امنیت داخلی باید گزارش های دوره ای درباره پیشرفت دستورالعمل قسمت (a) از این بخش را به رئیس جمهور ارائه کند. گزارش اولیه باید در طی مدت یکصد روز از زمان صدور این فرمان ارائه شود و گزارش ثانویه نیز باید در فاصله زمانی دویست روزه پس از صدور این فرمان تهیه و تقدیم رئیس جمهور شود. گزارش سوم باید در مدت زمان سیصد و شصت و پنج روز(یکسال) پس از صدور این فرمان، تقدیم رئیس جمهور شود. همچنین، پس ازآن نیز وزیر امنیت داخلی باید هر صد و هشتاد روز گزارش ارائه کند تا اینکه این سیستم به طور کامل اجرا و عملیاتی شود.
بخش هشتم: امنیت مصاحبه صدور روادید
# الف: وزیر امور خارجه آمریکا باید فورا اقدام به تعلیق برنامه لغو مصاحبه روادید بکند و با پیروی از بخش 222 از قانون مهاجرت و تابعیت U.S.C. 12228 که طبق آن همه افرادی که خواستار دریافت روادید غیرمهاجرتی هستند ، مشمول گذراندن جلسه مصاحبه شوند ، که البته مشمول استثنائات قانونی می شود.
# ب: وزیر امور خارجه آمریکا باید تا جایی که طبق قانون مجاز است و منوط به در اختیار داشتن بودجه ، بلافاصله اقدام به گسترش برنامه عضویت کنسولی بکند که افزایش چشمگیر تعداد اعضا، طولانی کردن دوره خدمت در آن یا دائمی کردن آن، فراهم کردن آموزش زبان در موسسه سرویس خارجی برای اعضا و اطمینان از عدم تاثیر بر دوره انتظار افراد غیرمهاجر برای جلسه مصاحبه صدور روادید را شامل می شود.
بخش نهم:
رابطه متقابل اعتبار روادید
وزیر امور خارجه آمریکا، کلیه توافقنامه های مربوط به روابط متقابل در زمینه صدور روادید برای افراد غیرمهاجر را مورد بازنگری قرار دهد تا این اطمینان ایجاد شود که هر یک از آنها مطابق با دسته بندی روادید، مطابق با بخش های 221 و 281 از قانون مهاجرت و تابعیت 8 U.S.C. 1201 و بخش 1351 ، از لحاظ دوره زمانی و هزینه ها ، از اعتبار برخوردارند.
اگر کشوری با اتباع آمریکا که به دنبال کسب روادید غیر مهاجرتی هستند به صورت متقابل رفتار نکند، وزیر امور خارجه آمریکا باید در دوره اعتبار روادید و جدول هزینه های آن و دیگر رفتارها، مطابق با رفتاری که با اتباع آمریکایی می شود و تا جایی که قابلیت اجرایی دارد، انطباق پذیری ها را صورت دهد.
بخش دهم:
شفافیت و جمع آوری داده ها :
# الف: وزیر امنیت داخلی در مشورت با دادستان کل، به منظور شفافیت بیشتر با مردم آمریکا و اجرای موثرتر سیاست ها و اقداماتی که در جهت خدمت به منافع مردم آمریکا باشد، باید در یک دوره 180 روزه و مطابق با قوانین و امنیت ملی ، اقدام به جمع آوری داده ها بکند و این کار را در هر 180 روز ، بعد از آن تکرار کند که شامل موارد ذیل می شود:
1- اطلاعات مربوط به اتباع خارجی در آمریکا که درزمان حضور در آمریکا متهم به جرائم مرتبط با تروریسم شدند، در جرائم مربوط به تروریسم محکوم شدند یا با استناد به فعالیت مرتبط با تروریسم از آمریکا اخراج شدند یا ارتباط با فعالیت تروریستی داشتند یا از یک سازمان مرتبط با تروریسم حمایت مادی کردند یا به هر گونه علل امنیت ملی دیگر،
از زمان صدور این فرمان یا از زمان صدور گزارش قبلی ، هر کدام که موخر باشند.
2- اطلاعات مربوط به تعداد اتباع خارجی در آمریکا که پس از ورود به آمریکا تندرو شدند و یا مشغول اقدامات مرتبط با تروریسم شدند یا اقدام به حمایت مادی از سازمان های مرتبط با تروریسم در کشورهایی کردند که تهدیدی برای آمریکا هستند، از زمان صدور این فرمان یا از زمان ارائه آخرین گزارش هر کدام که از لحاظ زمانی موخر باشند.
3- اطلاعات مربوط به تعداد و نوع اقدامات مربوط به خشونت علیه زنان بر مبنای جنسیتی که شامل قتل های ناموسی در آمریکا به وسیله اتباع خارجی می شود، از زمان صدور این فرمان یا از زمان ارائه آخرین گزارش،هر کدام که از لحاظ زمانی موخر باشند.
4- هرگونه اطلاعات مربوط به ایمنی عمومی و امنیت عمومی که وزیر امنیت داخلی و دادستان کل آمریکا آن را تشخیص می دهد شامل اطلاعات درباره وضعیت مهاجرت اتباع خارجی متهم به جرائم جدی
# ب: وزیر امور خارجه آمریکا باید در طی یک سال پس از صدور این فرمان، گزارشی را درباره هزینه های بلند مدت تخمینی مربوط به برنامه پذیرش پناهجویان در سطح فدرال، ایالتی و محلی تهیه کند.
بخش یازدهم: مفاد عمومی
# الف: هیچ چیز در این فرمان نباید طوری تفسیر شود که باعث زیان یا اثرات دیگر شود:
1- اختیاراتی قانونی به اداره اجرایی یا آژانس یا رئیس نهاد
2- کارکردهای مدیر دفتر مدیریت بودجه مربوط به بخش بودجه، اداری و پیشنهادهای قانونی
# ب: این فرمان باید مطابق با قانون و منوط به وجود بودجه اجرا شود.
ج: هدف از صدور این فرمان این نیست که برای هیچ طرفی هیچ حق یا مزایایی؛ چه به صورت جزئی یا کلی؛ بر ضد آمریکا یا وزارتخانه ها، آژانس ها، ماموران آن یا کارکنان و دیگر اشخاص آمریکایی، قائل شود.
دونالد ترامپ
بیست و هفتم ژانویه 2017