رونق تجارت با تقویت شرکت های خدمات صادرات و شرکت های مدیریت خدمات
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات تاکید کرد : تجارت با تقویت شرکت های خدمات صادرات و شرکت های مدیریت خدمات امکان پذیر است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سعید مستشار گفت : شرکت های خدمات صادرات و همچنین شرکت های مدیریت خدمات صادرات ؛ خلأهای صادراتی را پر می کند و میان تولیدکنندگان محصولات برخوردار از مزیت های صادراتی با بازارهای بین المللی ارتباط برقرار خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت های صادراتی بالقوه بزرگ و مهمی دارد اما بسیاری از شرکت های ایرانی دانش صادراتی چندانی ندارند ، گفت: این نقطه ضعف جدی است زیرا در فضای کسب و کار و تجارت بین الملل فعلی که صادرات نهادینه شده است ، خود را از امکانی بزرگ محروم می کنیم و برای نمونه در حوزه پتروشیمی حدود 11 میلیارد دلار در سال نیز صادرات داشتیم اما در بخش پایین دستی و زنجیره ارزش این کالا رقم صادراتی ما در اعدادی با سقف یک میلیارد دلار در سال نوسان کرده است.
مستشار اظهار داشت : پایین بودن تکنولوژی تولید در فرآوری مواد خام همچنین شناخت نداشتن از ادبیات رایج سیستم های تجارت بین الملل را باید از دلایل این وضعیت برشمرد.
وی گفت : هم اکنون شرکت های بسیاری وجود دارند که در قالب بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط فعالیت می کنند که می توان از حوزه های کشاورزی، صنایع دستی، صنایع غذایی و ... نام برد.
مستشار با بیان اینکه اگر هدف گذاری خود را بر شرکت های کوچک و متوسط قرار دهیم متوجه خواهیم شد که این شرکت ها توانمندی های بسیاری دارند ، گفت: بسیاری از این شرکت ها حتی دانش بنیان هستند، اما توجه دقیق تر به این قبیل شرکت ها نشان می دهد که آنها تنها دانش تولید محصول را به خوبی آموخته و این قبیل شرکت های 5 تا 10 نفره ، توان و شاید تمایلی به برندینگ و یا ایجاد دپارتمان صادراتی را نداشته و برای بازاریابی های بین المللی آمادگی لازم را ندارند؛ هرچند که برخی از شرکت های بزرگ نیز از این نقیصه ها مستثنی نیستند.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات افزود : بسیاری از شرکت های بزرگ هم کالاهای خود را به صورت مستقیم صادر نمی کنند، بلکه این فرآیند از کانال برخی واسطه ها انجام می شود که در پاره ای از موارد، می تواند ریسک های خاص خودش را داشته باشد، ضمن اینکه ساختار صادرات را هم در کشور به نحو مطلوب نظام مند و نهادینه نمی کند.
وی تاکید کرد : شرکت های مدیریت خدمات صادرات به طور مشخص وظیفه ایجاد یک حلقه تسهیل گر را بین تولیدکنندگانی که محصولات صادراتی تولید کرده و حتی محصولی که ظرفیت صادراتی شدن دارند ؛ با متقاضیانی که در بازارهای خارجی متقاضی خرید این کالا هستند ، برقرار می کنند.
مستشار ادامه داد: این چرخه تسهیل گری از برندسازی اغاز می شود و به کیفیت محصول، فرآیندهای اجرایی، بازاریابی؛ مسائل حقوقی و قراردادی و سایر موارد تسری پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه شرکت های مدیریت خدمات صادرات به کمک بخش خصوصی و به کمک تولیدکنندگان کوچک و بزرگی می آیند تا محصولات آنها را به بازارهای بین المللی متصل کنند ، ادامه داد: ناهماهنگی نیازهای بازارهای مقصد با توان و نوع و شکل عملیات تولیدکنندگان داخلی لزوم تشکیل شرکت های مدیریت خدمات صادرات را روشن می کند . هماهنگی بین دو حوزه تولیدکننده و بازار مصرف از طریق تسهیل فرآیندهای فیمابین بدنه اصلی وظایف شرکت های مدیریت خدمات صادرات به شمار می رود.
مستشار گفت : عمدتاً فضای شرکت های مدیریت خدمات صادرات از کانال مباحث شراکت راهبردی با بخش خصوصی پیگیری می شود و نه از طریق جایگزینی با بخش خصوصی؛ چیزی که شاید محل بحث بسیاری باشد. ساختارهای شرکت های مدیریت خدمات صادرات قرار است در کنار بخش خصوصی باشد در این فرآیند اجرایی.
وی گفت : با توجه به مزیت های تولیدی و صادراتی و بحث های بسیاری که تاکنون در خصوص توانمندی های صادرات غیرنفتی مطرح شده، نمی توان در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت کرد ولی بازارهای صادراتی و هدفمند کردن تولید صادرات محور را فراموش کرد بلکه باید بپذیریم که کشور ما ظرفیت های صادراتی بسیاری داشته و دارد که یا هنوز بالفعل نشده یا روند صادرات محور شدن آنها به درستی انجام نپذیرفته است.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات در ادامه گفتکو با اگزیم نیوز ، گفت: ساختار شرکت های مدیریت خدمات صادرات و قابلیت های آن، رابطه ساختارهای مدیریت صادرات با نهادهای حاکمیتی بخش خصوصی و ویژگی های زنجیره ارزش و در نهایت تجربه سایر کشورها سه راهکار در این زمینه هستند.
وی افزود : بررسی 3 چارچوب را باید بسیار مهم ارزیابی کرد، زیرا در صورت شفاف شدن موارد می توان به پرسش های جدیدی پاسخ داد. پرسش هایی از جمله این سؤال که چه شد که در بازار آماده ای همچون روسیه وارد نشدیم و یا چندان موفق نبوده ایم؟
مستشار گفت : این موارد به بازتعریف برخی داده های اساسی نیاز دارد مواردی همچون جایگاه شرکت های مدیریت خدمات صادرات؛ خدمات ارائه شده ، الگوها ، نحوه معادلات بخش های خصوصی و دولتی با یکدیگر و در نهایت آسیب شناسی آنها و توجه مجدد به تجربه سایر کشورها و حتی آسیب شناسی رفتار و تجربه کشورهای رقیب که این موارد در بدنه زیرمجموعه شرکت برنا انجام پذیرفته است.
مستشار معتقد است پس از پذیرش این مطلب که آیا شرکت های مدیریت خدمات صادرات ضروری است باید به این سوال پاسخ داد که آیا منافاتی با رقابت با بخش خصوصی از سوی بدنه حاکمیتی ایجاد می کند یا خیر؟.
وی گفت : استفاده از پتانسیل شرکت های مدیریت خدمات صادرات الزامی نیست که در چارچوب برخی الزامات ، فعال شدن آن، شرکت های بخش خصوصی حذف شوند.
مستشار افزود : شرکت های بزرگ نیز نیازی ندارند که در این مسیر حرکت کنند. ذی نفع اصلی در این ارتباط صادراتی تولیدکننده یا تأمین کننده کالایی است که نمی تواند به تنهایی به صادرات اقدام کند.
همچنین به کمک شرکت های مدیریت خدمات صادرات، می توان کالای اصلی را در صورت پایدار بودن تولید ، حتی با برند تولیدکننده در بازارهای صادراتی عرضه کرد.
مستشار اظهار داشت : در ساختار خدمات صادرات قرار نیست به یک شرکت و یا یک شخص محدود شده همچنین قرار نیست که سهمی از بخش خصوصی جدا شده و به یک شرکت دولتی متصل شود. بلکه تنها قرار استه خدمات صادراتی ارائه شود و در این خصوص یکپارچگی ، تخصص گرایی و تسهیل گری از رویکردهای عملیاتی و اصلی شرکت های مدیریت خدمات صادرات است.
وی گفت: شرکت های مدیریت خدمات صادرات به بزرگ تر شدن کیک اقتصاد با رویکرد توسعه و تقویت صادرات کمک خواهد کرد نه کندن سهمی از یکدیگر. به بیان دیگر، شرکت های مدیریت خدمات صادرات با بخش خصوصی نقش هم افزایی داشته و دارند و بدون ایجاد این هم افزایی بین تولیدکنندگان دارای پتانسیل صادراتی و شرکت های مدیریت خدمات صادرات، نباید انتظار اتفاق ویژه ای در عرصه صادرات را داشته باشیم، ضمن اینکه شرکت های مدیریت خدمات صادرات به نوعی، وظیفه اییجاد یکپارچگی و اطمینان بخشی در فضای صادراتی کشور را هم برای خریداران در بازارهای هدف ایجاد می کنند.