صنایع دریایی باید با راهبرد هوشمندانه در دوره برجام حرکت کنند
طرف های تجاری در خارج از کشور امیدوار شده اند که برجام می تواند دریچه های جدیدی را در صنایع دریایی باز کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مدیرعامل شرکت فن آوران سیراف در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران ( مانا) با بیان این مطلب افزود: امروز نگاه مثبتی به همکاری با هیئت های هلندی، آلمانی یا ایتالیایی که وارد ایران می شوند وجود دارد.
وی گفت : به پروژه هایی که خاک می خورد، توجه می شود و طرفینی که به واسطه تحریم ها کمتر می توانستند ارتباط داشته باشند و حتی به جرات می توانستند ارتباط مستقیم داشته باشند امروز این جرات را پیدا کرده اند.
حسن ابراهیم پورضیایی افزود : در دوره تحریم به دلیل محدودیت هایی که ایجاد شده بود رویکردمان به سمت چین و هند بود.
وی گفت : اما امروز در بین انتخاب اروپای شمالی یا چین، ما اروپای شمالی را انتخاب می کنیم ، اتقاق خوبی که رخ داده این است که نگاه عمومی دوباره به سطح کیفی اروپا بازگشته است.
پورضیایی گفت : اما با همه این احوال نمی توانیم بگوییم چرخ صنعت ما واقعا راه افتاده و خواست طرفین اتفاق افتاده است چراکه هنوز پشتوانه های مالی به درستی اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: خوشحال هستیم که اگر صنایع ما با برنامه و هدف گذاری جلو بروند احتمالا می توانند با صنایع بین المللی و پیشرفته ای که در دنیا فعالیت می کنند همگام یا در رقابت با آنها فعالیت کنند. اما برخی شرکت ها در دوران تحریم هیچ تغییری در ساختار خود نداده اند و این موضوع نگران کننده است زیرا اگر تغییرات را حاصل نکرده باشیم در عمل در رقابت یا همراهی با شرکت های خارجی با مشکل مواجه می شویم و دوباره
صنعت ما لطمه می خورد.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی یک روزه حاصل نمی شود گفت: ما نمی توانیم مسیر ترقی را با آسانسور بالا برویم بلکه باید حتما از پله ها و قدم به قدم بالا برویم. اگر ما این پله ها را حداقل تا میانه بالا نرفته باشیم در همکاری با کسی که بالای پله است با مشکل مواجه می شویم.
ضیایی افزود: مسئله نگران کننده دیگر این است که دولت و مجموعه های نظارت کننده، سیاست و استراتژی خاصی برای حضور شرکت هایی که در ایران مجبور به همکاری با آنها هستیم نداشته باشند و ما متضرر شویم.
وی شورایعالی صنایع دریایی را بازوی دولت در فرایند صنایع دریایی دانست و گفت: شورایعالی صنایع دریایی باید استراتژی ها را ساماندهی کند.
همواره تصورمان این بود که اقتدار دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی باید از سوی دولت به رسمیت شناخته شود به گونه ای که اگر به رسمیت شناخته نشود هیچ ضمانت اجرایی برای فعالیت هایش ندارد و به نظر می رسد امروز این اقتدار وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت فن آوران سیراف گفت: به دلیل کم توجهی هایی که صنعت دریایی در ذهن دولت بوجود آورده و اکثرا هزینه زا بوده است دولت هیچگاه موضوع صنعت دریایی را جدی نگرفته است که بخواهد اقتداری به این صنعت بدهد.
وی درباره صندوق توسعه صنایع دریایی نیز گفت: صندوق باید اعلام حمایت کند. اگر صندوق صنایع دریایی صندوق فعالی بود باید سراغ شناور سازها یا تجهیزات سازهایی مثل ما که دو بار صنعت برتر انتخاب شده است می آمد. صندوق صنایع دریایی باید ایجاد ارتباط را وظیفه خود بداند و در بحث های اطلاع رسانی قوی تر عمل کند.
ضیایی گفت: ما از سالیان دور پذیرفته ایم که مشتریان ما تنها پشتوانه های ما هستند. اگر کیفیت و رقابت خود را با یک هدف گذاری نسبت به یک سطح کیفی واقعی و قابل رقابت برنامه ریزی کرده ایم ، امروز در ساخت شناورها و تجهیزات راهکارهای تایید شده ای به مشتریان خود ارائه کرده ایم و آنها مجاب شده اند با توجه به قیمت و کیفیت و زمان تحویل مناسب ما را در موضوعات اصلی انتخاب های خود قرار دهند.
وی افزود: سال جاری سال خوبی در بحث شناور سازی و تجهیزات برای ما بود و با ارتباطاتی که در قبال تفاهم نامه ها با شرکت های معتبر بین المللی برقرار کرده ایم ، احتمال می دهیم بتوانیم بازار صادراتی خود را آغاز کنیم و توسعه دهیم.
پورضیایی اعلام کرد : با شرکت های مختلف از چین ، هلند و جنوب اروپا در زمینه طراحی شناور، انتقال تکنولوژی های ساخت ، تولید مشترک محصول در ایران و ساخت تجهیزات ارتباطات خوبی برقرار کردیم.