محمد فرهادی:
زبان عامل همبستگی و وحدت ایرانیان است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در عصر بحران هویت پرداختن به مقوله زبان مهم ترین عامل برای همبستگی و وحدت ایرانیان است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد فرهادی در آئین گشایش گردهمایی مدیران زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی افزود: زبان موهبتی الهی و آیینه فرهنگ هر کشوری است.
وی گفت: سرزمین وسیع ایران از گذشته های دور علی رغم وجود مظاهر متنوع قومی و مذهبی و دینی و مجموعهای فاخر از زبانها و گویش و لهجههای مختلف دارای هویت مستقل و انسجام فرهنگی بوده است.
فرهادی تاکید کرد: در عصر بحران هویت پرداختن به مقوله زبان به عنوان عامل همبستگی و وحدت ایرانیان و پیگیری زمینههای ترویج آن در سراسر جهان از مهم ترین وظایف نهادهای متولی است که وظیفه پاسداری از این سرمایه ارزشمند فرهنگی را دارند.
وی افزود: بی تردید با درک ملاحظات ملی و فراملی باید در حفظ و حراست از زبان شیرین فارسی و تلاش جهت گسترش آن در صحنه های بین المللی تلاش وافری انجام دهیم.
فرهادی ابراز خرسندی کرد: رسالت ترویج زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از مرز های کشورمان در نیم قرن گذشته بر عهده وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده است.
وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی مراکز ایران شناسی و در کل گسترش زبان فارسی با موانعی روبرو شد گفت: کمبود استادان با تجربه و آشنا به شیوه های جدید آموزش زبان دوم ، فقدان مواد کمک آموزشی و به روز نبودن منابع درسی از جمله دلایل تضعیف جایگاه بین المللی زبان فارسی در آن ایام به شمار می رود.
فرهادی با بیان اینکه خوشبختانه در سال های اخیر موضوع گسترش زبان و فرهنگ فارسی در زمره سیاست های جدی دولت قرار گرفته است افزود: روند تجهیز و نظارت بر کرسی های زبان آموزی و ایران شناسی در خارج از کشور نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وزیر علوم گفت: ایجاد برنامه ایران شناسی و آموزش زبان فارسی غیر فارسی زبانان در ده ها دانشگاه دنیا و راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکترای آموزش زبان فارسی را می توان پیشرفت مهمی در این عرصه تلقی کرد.
وی تاکید کرد: نقش موثر دوستداران فرهنگ و تمدن ایران، نخبگان خارجی که از شهد شیرین ادبیات فارسی نوشیده اند و مهاجران ایرانی که در مغرب زمین سکنی گزیده اند در گسترش زبان فارسی نباید مورد غفلت قرار گیرند.
فرهادی با اشاره به اینکه در خصوص تهیه مطالب آموزشی نیز کوشش های ارزنده ای در دهه گذشته صورت گرفته است افزود: اما با وجود تمام تلاش هایی که در باب ایران شناسی و آموزش زبان و ادبیات غنی فارسی به خارجیان انجام شده است هنوز بر این باوریم که راه زیادی پیش رو داریم.
وی با تاکید بر اینکه امروزه زبان فارسی در جهان ریشه دوانده است گفت: از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی و قفقاز و جهان عرب، ژاپن و حتی کشورهای اروپایی آثار رشد این زبان مشهود است.
فرهادی با بیان اینکه در هر منطقه مشکلات هر یک از گروه های مذکور خواست خود آن هاست افزود: برای رفع هر یک از مشکلات باید متناسب با موقعیت هر منطقه و ملزومات آن اقدام کرد.
محمد فرهادی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه تدوین فرهنگ لغت آموزشی برای گویندگان دیگر زبان ها تاکید کرد: باید جدیت بیشتری در این خصوص داشت.
وی با بیان اینکه باید دستور زبان علمی جامعی مبتنی بر نظریات نوین زبان شناختی را پایه ریزی کرد گفت: باید با فراهم کردن مواد آموزشی مخصوص غیر فارسی زبانان پاسخگوی اقبال علاقه مندان خارجی به یادگیری این زبان شیرین بود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در این فرصت ایجاد شده چالش های این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد گفت: به کمک رایزنی دست اندرکاران آموزش زبان و ادب فارسی با غیر فارسی زبانان و تشریک مساعی مسئولان ذیربط برخی از مسائل رفع می شود.
فرهادی در پایان افزود: این گردهمایی فرصتی است تا از تلاش پیگیر خادمان راستین این حوزه تقدیر به عمل آید.