طراحی و ساخت تانکرهای دوجداره حمل قیر در اصفهان
متخصصان شرکت پالایش و تولید مواد نفتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت تانکر های دوجداره حمل قیر شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مدیر بخش مهندسی این شرکت گفت: تا کنون 220 تانکر از این نوع تولید شده و این درحالی است که 3 هزار تانکر حمل قیر در کشور فعالند.
سعید بهنام افزود: حمل قیر از مبدا پالایشگاهها شروع می شود و تا رسیدن تانکر به مقصد در تانکرهای تک جداره، به دلیل کاهش دما ، قیر منجمد می شود.
بهنام افزود: تانکر های تک جداره حمل قیر مجبورند هنگام رسیدن به مقصد برای تخلیه قیر، آن را مجدد گرم کنند که برای این کار معمولا به مدت 7 تا 8 ساعت حدود 400 لیتر گازوییل یا دیگر سوخت های فسیلی سوخته می شود.
وی گفت: سالانه 210 هزار تردد تانکر حمل قیر در کشور انجام می شود که برای گرم کردن آنها نیاز به سوختن 75 میلیون لیتر گازوییل و معنای آن تولید 900 تن آلاینده در کشور است.
وی معایب دیگری را همچون احتمال بروز انفجار در تانکرهای قیر، سر ریز شدن تانکر درهنگام گرما دیدن، افت کیفیت قیر به دلیل کاهش پارافین در اثر حرارت و وجود صف های طولانی تانکرها تا گاهی به مدت 4 روز در بنادر به دلیل زمان مورد نیاز برای مذاب کردن قیر، از دیگر عوارض فعالیت تانکرهای تک جداره برشمرد.
سعید بهنام گفت :در دنیا برای حل این مشکل از تانکرهای hot oil یا elment دار برقی که توانایی نگهداری قیر در دمای بالا بدون محدویدت زمانی را دارند؛ استفاده می کنند که بسیار گرانقیمت هستند.
وی با بیان اینکه معمولا برای رسیدن تانکرهای حمل قیر از پالایشگاه به مقاصد مورد نظر درایران بین دو تا سه روز بیشتر وقت لازم نیست گفت به همین دلیل در مطالعه ای 18 ماهه توانستیم تانکرهای دو جداره ای را طراحی کنیم که تا 4 روز قیر را در دمای ذوب نگه می دارند.
وی گفت برای ساخت این تانکر ها از پشم سنگ با دانسیته و تیگنس ویژه بهره گرفته ایم و با اضافه کردن یک لایه عایق، تانکرهایی را ساختیم که نسبت به تانکرهای قبلی تنها یک و نیم تن اضافه وزن دارند.
بهنام افزود: در حالی که برای تخلیه تانکرهای قبلی نیاز به3 تا 4 کارگر بود ، یک کارگر در مدت 20 دقیقه، تانکرهای جدید را با کمترین خطر و بدون ایجاد آلودگی محیط زیستی تخلیه می کند.
مدیر بخش مهندسی شرکت پالایش و تولید مواد نقتی گفت بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی همه تانکرهایی که قصد دارند در مسافت بیش از 100 کیلومتر قیر جابجا کنند باید تا پایان سال دو جداره شوند که این هزینه 12 میلیون تومانی برای رانندگان در بر دارد
سعید بهنام از مسئولان خواست با دادن تسهیلات صاحبان تانکرها را در تامین این هزینه یاری کنند.
از ابتدای امسال تا کنون 6 کارگاه با ظرفیت تولید سالانه 300 تانکر دوجداره حمل قیر و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزار نفری در اصفهان فعال شده اند.