حضور پر رنگ بانوان در سیمرغ سی و پنجم
بانوان سینماگر نقش پر رنگی در بیشتر اوج گرفتن سیمرغ سی و پنجم و به تصویر کشیدن یک بانوی ایرانی اسلامی به جهانیان دارند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ کمتر از یک ماه تا برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده و اسامی فیلم های بخش های سودای سیمرغ (مسابقه)، چشم انداز سینمای ایران(خارج از مسابقه) و فیلم های مستند این دوره اعلام شده است.
نکته ای که در این دوره پررنگ تر از قبل دیده می شود حضور پر رنگ بانوان سینما گر در بخش های مختلف جشنواره است.
در سیمرغ سی و پنجم پوران درخشنده با «زیر سقف دودی»، منیر قیدی با «ویلایی ها»، آیدا پناهنده با «اسرافیل» و رقیه توکلی با «مادری» بانوان فیلمساز بخش مسابقه این دوره هستند.
در دوره قبل تنها تینا پاکروان با «نیمه شب اتفاق افتاد» و نرگس آبیار با «نفس» بانوان فیلمساز بخش سودای سیمرغ بودند.
در بخش چشم انداز سینمای ایران هم نام دو کارگردان خانم به چشم می خورد. «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی و «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی از فیلم های حاضر در این بخش هستند.
در بخش مستند هم «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه کنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی و«ناپدید» به کارگردانی فرحناز شریفی به همت بانوان هنرمند تهیه شده اند.
کارگردانانی که در دوره گذشته جشنواره شرکت کرده بودند از نحوه حمایت فیلمسازان خانم گله هایی داشتند و معتقد بودند اگر از بانوان سینما گر حمایت شود می توانند اتفاقات خوبی را در سینما رقم بزنند.
نرگس آبیار در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: فیلمسازان زن برای پیدا کردن سرمایه گذار با مشکلاتی رو به رو هستند و به همین دلیل بانوان در سینما حضور کم رنگی دارند و تینا پاکروان می گفت باید حمایت های همه جانبه از فیلمسازان زن بیشتر شود.
حالا گویا همت بانوان سینماگر و مسئولان سینمایی سبب شده است بانوان محکم تر و با جسارت بیشتری به این میدان پا بگذارند و با فیلمسازی در سبک های مختلف به عنوان مدعیان سیمرغ جلو بیایند.
البته عده ای این حضور پر رنگ را به حضور نرگس آبیار در هیئت انتخاب این دوره نسبت دادند اما نمی توان از تلاش شبانه روزی بانوان فیلمساز و برگزاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم پروین اعتصامی در این سال ها چشم پوشی کرد و این اتفاق را نتیجه این موارد ندانست.
افزون بر حضور گسترده فیلمسازان زن، در این دوره حضور بانوان در پشت صحنه و حتی در قصه فیلم ها هم بیشتر به چشم می خورد به گونه ای که به گفته فیلمسازان، قهرمانان بسیاری از فیلم های حاضر در این دوره زنان هستند.
در حوزه بازیگری هم جز حمیدرضا آذرنگ که در 5 فیلم سینمایی بازی کرده است، پریناز ایزد یار و شقایق فراهانی با سه فیلم همراه آقایان جلو آمده و درخشیده اند.
پر رنگ شدن حضور بانوان در سینمای پس از انقلاب دلائل مختلفی دارد که از جمله می توان به تصویر کشیدن دغدغه های درست، مهربانی ها و ایثار بانوان ایران زمین اشاره کرد که این امر ظهور و بروز بیشتر یک بانوی ایرانی با عقاید اسلامی بر پرده نقره ای و نمایش چهره درستی از یک زن قهرمان مسلمان و خانواده دوست به جهانیان را نوید می دهد.
البته در این سال ها افرادی هم آمدند که چهره ای سیاه از جامعه ایرانی را به تصویر بکشند اما موفق نبودند و امسال هم دستشان از معتبرترین جایزه سینمایی کشور کوتاه شد.