راه اندازی خط راه اهن آستارا - آستارا تا پایان امسال
مدیر کل سرمایه گذاری و امور بین الملی شرکت راه اهن گفت: راه اهن آستارا - آستارا تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
عباس نظری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما درباره کریدورهای شمال به جنوب افزود: یکی از مهمترین کریدورهای کشور کریدور شمال به جنوب مسیر رشت به آستارا و کشور آذربایجان است که با کشورهای آذربایجان مذاکرات مداومی صورت گرفت و نهایتا منجر به عملیاتی شدن و ساخت راه اهن آستارا (ایران)- آستارا( آذربایجان) شد و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
وی تاکید کرد: در صورت تکمیل این خط راه اهن 3 میلیون تن بار در ترمینال این راه اهن تخلیه خواهد شد.
وی ادامه داد: بحث دیگری که با کشور آذربایجان داریم خط راه اهن رشت به استارا است که این خط حدود 104 کیلومتر است و بر اساس مذاکرات صورت گرفته حدود 800 میلیون یورو هزینه خواهد داشت.
نظری تصریح کرد: دولت آذربایجان به لحاظ منافعی که در این خط را ه اهن دارد 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت خواهد کرد.
وی ادامه داد: بحث دیگری در رابطه با کریدورشمال به جنوب ؛شرق دریای خزراست که از کشور قزاقستان -ترکمنستان-ایران به خلیج فارس است کوه های بلندی در مسیر گرمسار به اینچه برون وجود دارد که ما را با مشکل جابجایی بار مواجه می کرد در این رابطه با کشور روسیه
مذاکراتی صورت گرفت و یکماه پیش با سفر وزیر انرژی روسیه در تهران این قرارداد نهایی شد و از محل 5 میلیارد یورویی که روسیه به ایران می دهد 1.2 میلیارد یورو ان برای پروژه ریلی اختصاص خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در چند سال اخیر مذاکراتی با کشور چین صورت گرفت که منجر به عقد قرارداد شد از جمله انها برقی سازی و 2 خطه کردن محور تهران - مشهد که 1.7 میلیارد یورو چینی ها سرمایه گذاری کردند و به زودی شروع به کار می کنند .
نظری ادامه داد: مذاکراتی با کشورهای اروپایی داشتیم مانند کشور ایتالیا که 2 پروژه قم -اراک و تهران به همدان و 2 پروژه دیگر سریع السریع کردن قطارها است که ازجانب این کشور انجام خواهد شد و مذاکرات فنی و مالی رو به پایان است و این 4 پروژه ایتالیایی با اعتبار 4 میلیارد یورو است .
وی تاکید کرد: با آلمان و شرکت زیمنس مذاکراتی درباره خرید لکوموتیو ها صورت گرفت که 50 لکوموتیو دیزلی عقد قرار داد کردیم و 70 لکوموتیو برقی نیز در حال مذاکره است.