؛ سعید رسولی در نشست خبری که امروز برگزارشد گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی، پیگیری روابط بینالملل، بودجهریزی، آمار، آموزش و تحقیقات و تنظیم و پیگیری درج احکام در لایحه برنامه از وظایف معاونت برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن است.
رسولی ادامه داد: در سیاست های کلی و ابلاغی رهبری در رابطه با برنامه ششم توسعه 2 بند به طور ویژه به اهمیت و جایگاه حمل ونقل ریلی پرداخته بود.
وی ادامه داد: احکام پیشنهادی دولت در لایحه برنامه به طور کامل در مجلس مصوب شد و نمایندگان کمیسیونهای تخصصی چند پیشنهاد در این باره به تصویب رساندند که اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز دولت به راهآهن و توسعه ریلی یکی از این موارد است.
رسولی گفت: این حکم حدود یک میلیارد دلار برای راهآهن و توسعه ریلی درآمد ایجاد میکند؛ این اعتبارات راهآهن را به منبع ثابت اعتباری متصل میکند و متولیان ریلی در طول برنامه ششم میتوانند برنامهای درازمدت داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، حکم دیگری نیز تحت عنوان حمایت و تضمین از سرمایهگذاری (موضوع ماده 67 قانون الحاق (2) در احکام برنامه آمده که پیش بینی شده است راه آهن با استفاده از منابع فنی اعتباری، طرحهای سرمایهگذاری را اقتصادی کند که در این جهت بستههای متنوعی تهیه و اطلاعرسانی درباره آن انجام شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن تاکید کرد: پیش بینی شده راه آهن تفاوت نرخ ارز را برای سرمایهگذاران از محل بسته حمایتی جبران کند. علاوه بر این در قانون رفع موانع تولید مادهای دارد که به بدهیهای انباشته راهآهن پرداخته است با استفاده از موضوع ماده 6 در حال برطرف شدن است.
رسولی تصریح کرد: در ماده 12 قانون رفع موانع تولید آمده که تا 100 میلیارد دلار هر کس سرمایهگذاری کند وزارت نفت باید اصل و سود آنرا تضمین کند.
رسولی گفت: همچنین موفق شدیم یک مصوبه 7.5 میلیارد دلاری از شواری اقتصاد بگیریم و برای راه آهن ظرفیت ایجاد کنیم که هماکنون با سرمایهگذاران در حال مذاکره هستیم.
وی افزود: از سال 93 یک ردیف جدید برای توسعه حمل و نقل ریلی در لایحه بودجه پیشبینی شد که مجلس ان را تصویب کرده است.
رسولی ادامه داد: از سال 93 علاوه بر پیوستهای قانونی، مواردی از جمله 20 درصد از محل فروش گازوئیل، اوراق صکوک، منابع صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، اعتبارات ماده 70 و... باعث شده تا اعتبارات خوبی را جذب کنیم و طرحهای راهآهن را در بخشهای مختلف انجام دهیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن با بیان اینکه آئیننامه پذیرش طرحهای سرمایهگذاری در راهآهن تشکیل شده است، گفت: مدلهای سرمایهگذاری در حوزه بار، مسافر و لکوموتیو را طراحی کردهایم.
وی اظهار داشت: در طول همه 11 هزار کیلومتر شبکه ریلی موجود فیبر نوری داریم.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد راه آهن با اشاره به اینکه تاکنون سازمان قطار حومهای در کشور نداشتهایم گفت: موضوع تشکیل شرکت قطارهای حومهای در مجلس مصوب شد.
وی افزود: البته سازمان قطارهای شهری و حومه داریم، اما اساسا شهرداریها نمیتوانند متولی قطارهای حومه باشند.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن گفت: دولت و راهآهن دنبال تصدیگری نیستند این وظیفهای حاکمیتی است و فعالیت اقتصادی نیست زیرا نرخ بلیت در قطارهای حومهای بسیار پایین و حداقلی است.
وی درباره راهآهن شلمچه- بصره هم گفت: که این خط ریلی مسائل و مشکلات فنی داشت که در حال رفع شدن است. قانون آن ابلاغ شده و در دست اجراست که با توجه به دریافت اعتبار اواسط سال آینده این 35 کیلومتر راهآهن به بهرهبرداری میرسد.
رسولی ادامه داد: سازوکار سازمان قطارهای حومهای در راهآهن پیشبینی شده و برای توسعه حمل و نقل ترکیبی هم باید به مترو متصل شویم.