عدم تطابق استاندارهای حسابرسی با شرایط شهرداری ها موضوعی بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر آن تاکید داشتند و پیشنهاد شد تا مرکز پژوهش های شهرداری با کمک جامعه حسابرسی استانداری برای حسابرسی شهرداری ها تدوین و در نهایت برای تصویب به وزارت کشور ارسال کند.
علیرضا دبیر در جریان ارائه گزارش حسابرسی شهرداری های مناطق 22، 8، 11 و 3 برای سال مال منتهی به 92 ضمن اعلام اتمام حسابرسی مناطق در سال 92 از تهیه پیش نویس حسابرسی 5 منطقه در سال 93 خبر داد و افزود: حسابرسی سال 94 در حال اتمام است و پیش نویس تفریق 94 نیز برای سه شنبه اتی به صحن ارائه خواهد شد.
وی در ادامه ارائه گزارش حسابرسی مناطق مذکور، اظهار داشت: همانطور هم که در گزارش حسابرسی در سایر مناطق هم به آن اشاره شد وجود مشکلات در اکثر بندهای مرتبط با پروژه های مشارکتی در مناطق است که نیاز است شهرداری توجه ویژه ای به آنها داشته باشد.
دبیر همچنین از عدم پروژه های فاقد ردیف اعتباری در شهرداری تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال 92 حدود 40 پروژه بدون ردیف اعتباری وجود داشت که در حال حاضر این رقم به صفر رسیده است این نشان می دهد که حتی برای اجرای پروژه مازاد هم باید اجازه بگیرند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر موضوعی که دغدغه شهردار باشد دغدغه شهرداری هم خواهد شد امیدواریم حسابرسی ها هم دغدغه شهردار شود تا شاهد توجه بیشتر و جدی گرفتن حسابرسی در بدنه شهرداری باشیم.
اقبال شاکری نیز گفت: بارگذاری مضاعف در منطقه 22 در آینده این منطقه را با ترافیک سنگین مواجه خواهد کرد. تعیین تکلیف صورت وضعیت های پیمانکاران نیز باید یکی از اولویت های این منطقه باشد.
محسن سرخو همچنین گفت: در بند 4-1 مربوط به تملک دریاچه باید گفت زمانی که یک پروژه بزرگ نظیر دریاچه خلیج فارس می خواهد اجرا شود شهرداری منطقه درگیر آن است اما موقع بهره برداری آن را به منطقه واگذار نمی کنند. این در حالی است که هزینه های دریاچه در حساب های منطقه منعکس است اما در بهره برداری عایدی نصیب منطقه نمی شود .
در ادامه جلسه و با توجه به پایان یافتن قرائت گزارش حسابرسی مناطق 8، 11 و 3، اقبال شاکری با اشاره به اینکه ، صورت های مالی یکی از اسناد مهم تصمیم گیری و سیاست سازی در برنامه ریزی است ، گفت: باید یک بررسی کلی شود مبنی بر اینکه آیا این ایرادات به دلیل ساختار سازمانی شهرداری است یا قصور افراد مسئول، چنانچه اگر این ایرادات را در 22 منطقه جمع بزنیم خواهیم دید چه حجم بالایی از اشکالات و ایرادات در تمام مناطق انجام شده است ، بنابراین حرکت در مسیر اصلاح سازمانی و ساختاری می تواند خروجی مهمی از گزارشات حسابرسی شهرداری باشد .
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران ،نیز با اشاره به اینکه اگر شهرداری از گزارش پیش نویس تا نهایی وقت بیشتری می گذاشت ، قطعا بسیاری از این بندها از گزارش حذف می شد، گفت: بنابراین پیشنهاد می شود در بررسی بندهای ایرادی مواردی را که مربوط به آیین نامه های مالی است، شهرداری اصلاح کند و آن بخشی را که مربوط به مصوبات شوراست ما در شورا اصلاح کنیم تا بندهای ایرادی تعیین تکلیف شوند.
همچنین احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران شورا نیز گفت: واقعیت این است که بخش عمدهای از این بندهای گزارش در اختیار مناطق نیست بنابراین از مدیریت مرکزی شهرداری می خواهم کمک کنند تا بخشی از این ایرادات که قابل برطرف شدن هستند رفع شوند.
وی با اشاره به اینکه شورا سر جمع از این گزارشات حمایت می کند اما از این شرایط راضی نیست، گفت: برخی از این بندها قبلا ضریب امنیت نداشت و اصلا در گزارش نمی آمد اما اکنون در گزارشات به آنها پرداخته می شود. بنابراین ما می توانیم به سمت برویم که بندهای حسابرسی سال 93 و 94 کمتر شوند.
در ادامه ناصر امانی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات اعضای شورا در خصوص بندهای حسابرسی مناطق ،گفت: در بحث استاندارهای حسابرسی برای نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری ها براساس استاندارهای بازرگانی حسابرسی می شود، در صورتی که ما معتقدیم برای شهرداریها باید یک استاندارد حسابرسی تعریف شود که البته با وزارت کشور در این خصوص تفاهم نامه امضا کردیم اما هنوز کاری انجام نشده است.
معاون شهردار افزود: نوع ثبت درآمدها و هزینه ها شهرداری به گونه ای است که بودجه به صورت نقدی محاسبه می شود اما حسابرسی به صورت غیر نقدی. که این دو، دو کد متفاوت دارند و تا این مشکل حل نشود این ایرادات همیشه وجود دارد.
وی همچنین در خصوص ایرادات مربوط به پروژهای مشارکتی ، گفت: بخش زیادی از این ایرادات مربوط به سالهای قبل از 84 است که سازمان سرمایه گذاری تشکیل نشده بود این در صورتی است که قراردادهای سازمان سرمایه گذاری شفافیت خیلی بیشتری دارد. اما این نکته نیز وجود دارد که بسیاری از پروژه های مشارکتی به دلیل مشکلات مالی یا حقوقی با سرمایه گذاران در چالش است و رفع این ایرادات زمان بر است.
امانی یادآور شد: چنانچه در پروژه های مشارکتی از سوی شهرداری تهران کوتاهی صورت گرفته باشد ان را می پذیریم و در رفع آن حتما اقداماتی را انجام خواهیم داد.
چمران رئیس شورا نیز در پایان ضمن تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه و نیز حسابرسان رسمی شورا با اشاره به صحبت های معاون شهردار مبنی بر نبود استانداردهای حسابرسی، گفت : برای رفع این مشکل بایستی مرکز پژوهش های شهرداری با کمک جامعه حسابرسان استانداردهای لازم را تهیه کند و سپس برای تایید به وزارت کشور ارسال شود .
وی همچنین در خصوص سازمان سرمایه گذاری، افزود: ما باید عملکرد سازمان سرمایه گذاری را بررسی کنیم و اگر پروژه های آن به نتیجه نمی رسد ، سازمان را منحل کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تصمیم شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف شهرک سازی اسراییلی ها تصمیم درستی است که امیدواریم این بینش و دیدگاه همواره در شورای امنیت وجود داشته باشد.
مهدی چمران در سیصد و هفدهمین جلسه شورا با اشاره به رای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف شهرک سازی اسراییلی ها در فلسطین اشغالی ضمن حمایت از این رای افزود: شورای امنیت بعد از سال ها سرانجام یک رای بر علیه اسراییل صادر کرد هر چند با اعتراض و عدم پذیرش از سوی اسراییلی ها مواجه شده اما امیدواریم این دیدگاه و بینش همواره در شورای امنیتی سازمان ملل وجود داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود آغاز سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی کشور تبریک گفت و گفت: امیدواریم آغاز سال نو میلادی توام با صلح و انسان دوستی و سالی جدا از جنگ و خونریزی باشد همانگونه حضرت مسیح این پیامبر بزرگ نمونه ای از صلح و دوستی را بود.
امیدواریم آنان که دم از حقوق بشر می زنند این روش حضرت مسیح را به جای جنگ و خونریزی بیاموزند.