طرح های توسعه ملی و بین المللی شبکه ریلی کشور ادامه دارد
راه اندای قطار نخجوان - مشهد و مذاکره برای راهاندازی خطآهن ایران- تاجیکستان- ترکمنستان- قزاقستان از خبرهای ریلی مهم یک هفته اخیر بود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، همچنین تامین بودجه حملونقل ریلی از منابع عمومی در سال 96، افزایش 14 درصدی حمل بار ریلی به نسبت سال پیش، جابهجایی40 واگن سیمان صادراتی از زاهدان به کویته پاکستان و لزوم توسعه زیرساختهای ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار از جمله عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار میرود.
قطار مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس از 9 دی راه اندازی شد و این قطار هر هفته دو بار روزهای یکشنبه و پنجشنبه از نخجوان به مقصد مشهد و از مسیرهای نخجوان-جلفا- تبریز -تهران و مشهد حرکت خواهد کرد.
برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این قطار، تجهیزات مدرن در پایانههای نخجوان و جلفا نصب شده است.
این قطار فوقالعاده که با هدف ایجاد سرویس برای زوار نخجوانی به مشهد مقدس راه اندازی شده است.
با توجه به تفاوت استاندارد ریلهای آذری و ایرانی برای ادامه مسیر در خاک کشور عملیات تعویض بوژی در ایستگاه جلفا انجام می شود.
در صورتی که آنها موفق به فروش بلیت تمام صندلیها این قطار فوق العاده نشوند، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اقدام به فروش بلیت برای مسافران ایرانی خواهد کرد که بلیتهای آن به صورت آنلاین و یا از طریق آژانسهای مسافربری و ایستگاههای تبریز، تهران و مشهد قابل خرید خواهد بود.
میر حسن موسوی معاون شرکت راه اهن با بیان اینکه «این قطار فوقالعاده از ایستگاهای جلفا، تبریز، زنجان، تهران، شاهرود و مشهد عبور میکند» گفت: پس از قرار گرفتن ثابت قطار نخجوان-مشهد در برنامههای شرکت راهآهن، مردم میتوانند هر سهشنبه با استفاده از این خط به سمت نخجوان حرکت کنند و روز جمعه به کشور بازگردند و در صورت افزایش تقاضا میتوان تعداد سیر در این خط را افزایش داد.
تشریح روند توسعه خطوط حومهای تهران- کرج- قزوین- زنجان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از طرف غرب کشور در مسیر زنجان- قزوین- کرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین-پیشوا-گرمسار تردد روزانه کثیری وجود دارد که طی دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حملونقل حومهای ریلی، مجموعهای از اقدامات برای تکمیل این شبکه انجام شده است.
محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران- کرج تا پایان سال جاری و بهرهبرداری از خط دوم قزوین- زنجان در پایان سال 96خبر داد و افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر 55 کیلومتری ریلگذاری شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن کشور افزود: بدون تراکبندی و بعد از تکمیل خطوط میتوان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله 15 تا 20 دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراکبندی با سرفاصله بین 7 تا 10 دقیقه سرویس ایجاد کرد و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان و هموطنان کشور ایجاد کرد.
تامین بودجه حملونقل ریلی از منابع عمومی در سال 96
معاون برنامهریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی از نیاز پروژههای راهداری و راهسازی سال 96 به اعتبار 12 هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: وقتی بودجه حمل و نقل ریلی به سمت بودجه عمومی می رود، حملونقل جادهای با 30 تا 40 درصد کاهش منابع مواجه میشود و طرحهای ریلی و جادهای به نتیجه نمی رسد.
امینی اضافه کرد : در این شرایط و با کاهش بودجه سال 96 در حوزه پروژههای عمرانی حمل و نقل، طرحهای ریلی و جادهای به نتیجه نمیرسد.
خط آهن ایران- تاجیکستان- ترکمنستان- قزاقستان
معاون مسافری شرکت راهآهن با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور روحانی به کشورهای آسیای میانه از مذاکره برای ایجاد ارتباط ریلی میان چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان خبر داد و گفت: مذاکرات مدیران ریلی هر چهار کشور در بخش بین الملل در دستور کار قرار گرفته است و جلسه بعدی مسئولان این کشورها حدود شش ماه آینده برگزار خواهد شد.
افزایش 14 درصدی حمل بار ریلی
ابراهیم محمدی معاون بهره برداری و سیر و حرکت راهآهن گفت: عملکرد حمل و نقل شبکه ریلی بار در 9 ماه امسال 30 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 14درصد افزایش داشته است.
وی افزود: عملکرد شبکه ریلی بار از لحاظ تن - کیلومتر از 18 میلیارد تن کیلومتر مدت مشابه پارسال به 21 میلیارد تن کیلومتر رسیده است. کل بار جابجا شده با ریل در سال گذشته 35میلیون تن بوده است که پیش بینی می شود امسال به 39میلیون تن برسد.
جزئیات عملکرد سامانه پایش شبکه خطوط و سازههای راهآهن
مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن در معرفی سامانه پایش شبکه خطوط و سازههای راهآهن، گفت: این سامانه موجب آگاهی از وضعیت شبکه ریلی در لحظه همچون محاسبه بار محوری، تعداد ورودی و خروجی پل، تغییر مکان اجزای ریل و جزئیات تکمیلی دیگری می شود.
وی افزود: به طور مثال با استفاده از این سامانه موفق به شناسایی میزان آسیب دیدگی پل ورسک به دلیل عبور جرثقیل با وزن غیرمجاز شدیم که اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت.
افتتاح راهآهن آستارا- آستارا تا سه ماه آینده
مدیرکل امور بینالملل شرکت راهآهن از اتمام عملیات ساخت راهآهن آستارا-آستارا در سمت آذربایجان خبر داد و گفت: بخش واقع در ایران 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سه ماه آینده این خطآهن به بهرهبرداری میرسد.
عباس نظری با اشاره به توافق اولیه با آذربایجان برای جذب فاینانس 500میلیون دلاری در این خط آهن گفت: بلافاصله بعد از افتتاح این پروژه در ادامه همکاریهای بین المللی با کشور آذربایجان، تامین مالی و جذب فاینانس 500 میلیون دلاری راهآهن رشت-آستا را در دستور کار قرار خواهد گرفت که هم اکنون اقدامات حقوقی و اسنادی از سوی دو طرف در حال پیگیری است.
جابهجایی40 واگن سیمان صادراتی از زاهدان به کویته پاکستان
ارجونی سرپرست راه آهن جنوب شرق با اعلام این خبر گفت: میزان صادرات حمل سیمان از زاهدان به کویته پاکستان در هشت ماهه سالجاری بالغ بر 11400 تن بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد رشد افزایش داشته است.
وی افزود: همچنین میزان واردات هشت ماهه سال 1395 از این مسیر 5997 تن بوده که رشد قابل توجهی را نسبت به هشت ماهه سال 94 داشته است.
لزوم توسعه زیرساختهای ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار
رئیس کمیسیون عمران مجلس شوراس اسلامی تاکید کرد: اگر به دنبال رشد و توسعه پایدار باشیم حتماً باید زیرساختهای حملونقل ریلی را بیشازپیش توسعه دهیم.
حملونقل ریلی زیربنای اقتصادی هر کشور است.
بر اساس سند چشمانداز 20 ساله و افق 1404 باید سهم حملونقل ریلی افزایش یابد و برای رسیدن به این اهداف توسعه مشارکت و جذب سرمایهگذاری بخش غیردولتی در رأس برنامههای دولت قرار گیرد.