تیتر امشب شبکه خبر سیما:
بررسی دغدغه های قطعه سازان و آینده بازار خودرو
رئیس انجمن قطعه سازان: با گران شدن دلار ما نیز در بازار شاهد افزایش قیمت قطعات خودرو هستیم که امر درستی نیست و نباید قیمت ها با نوسانات دائمی دلار دچار تلاطم شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا رضایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به دغدغه های قطعه سازان و آینده بازار خودرو اختصاص داشت، با تاکید براینکه قیمت ها باید به گونه ای باشد که حق مصرف کنندگان ضایع نشود افزود: صنعت قطعه و خودرو جزو یک خانواده و شرکت های رقیب نیز بدنبال این هستند که درون این خانواده شکاف ایجاد کنند تا بتوانند جای پای خود را در کشور مستحکم کنند.
وی اضافه کرد: تلاش کردیم در تحریم های اخیر تولید خود را افزایش دهیم تا قطعه سازان و خودروسازان متضرر نشوند، اما اکنون به یکباره شاهد افزایش 12 تا 15 درصدی در قیمت مواد اولیه هستیم و این افزایش قیمت برای ما غیرقابل تحمل است.
رضایی تصریح کرد: حدود سه ماه است که مواد اولیه گران شده و ذخیره مواد اولیه هم به حداقل رسیده است.
رئیس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه در سال 2008 و 2009 شاهد رکود اقتصادی در دنیا بودیم و صدمه آن را صنعت خودروسازان دید گفت: امسال 40.7 دهم درصد افزایش تولید داشتیم که رضایت بخش بود اما هم اکنون قیمت مواد اولیه مانند پلیمر 20 تا 30 درصد گران شده است، در آن زمان دولت ایالات متحده از صنعت خودروسازی خود حمایت ویژه ای کرد تا آنها صدمه ای نبینند.
وی ادامه داد: قطعه سازان باید حق بیمه و عائله و افزایش حقوق را جلوتر به دولت پرداخت کنند در حالی که در سایر کشورها شاهد یک چنین پرداختی هایی نیستیم، این عوامل دست ما را برای تولید و صادرات و حتی رقابت با خارجی ها می بندد.
رضایی افزود: قرارداد انجمن قطعه سازان با خودروسازان به این صورت است که اگر قیمتها تا 5 درصد افزایش یابد خودروساز می تواند در قیمت قرارداد توافق شده تجدید نظر کند.
وی گفت: تلاش ما این است که با حفظ کیفیت، خودرو را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برسانیم از این رو پیشنهاد می کنیم بحث عرضه و تقاضا را آزاد کنیم و قیمت دلار را هم رها کنیم تا بتوانیم جای خود را در صنعت پیدا کنیم.
مدیر کل خودرو وزارت صنعت دیگر مهمان این برنامه در ارتباط تلفنی گفت: بحث کارگروه صنعت درباره دغدغه های قطعه سازان و صنعت خودرو فقط بر روی افزایش قیمت تاکید ندارد زیرا افزایش نرخ ارز به تنهایی در افزایش قیمت خودرو تاثیر گذار نیست و بلکه باید همه فاکتورهای موثر برای افزایش احتمالی قیمت خودرو لحاظ شود.
میرحسین قناتی با اشاره به تصمیم ها برای رفع نگرانی قطعه سازان و خودروسازان افزود: ابتدا باید جلسات با حضور خودرو سازها، قطعه سازان، پتروشیمی و فولاد مبارکه برگزار شود تا در یک تعادل و بالانس قیمتی کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند.
وی با تاکید براینکه خروج از قیمت گذاری به تنهایی مشکل قطعه سازان و خودروسازان را حل نمی کند ادامه داد: این دو گروه باید به دنبال تولید خودروی رقابت پذیر باشند و قیمتی معین کنند که توان خرید آن برای مشتریان در بازار وجود داشته باشد.
در ادامه برنامه دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه در صنعت خودرو، خواهان حمایت دولت از قطعه سازان شد.
احمد نعمت بخش با بیان اینکه تلاش کردیم با افزایش تولید، قیمت خودرو را افزایش ندهیم گفت: نوسانات دلار موجب افزایش قیمت فولاد ها و پتروشیمی ها به عنوان دو جزء اصلی تولید خودرو شده است.
وی تاکید کرد: دولت می تواند به خودروسازان و قطعه سازان ارز مبادله ای دهد تا قطعه سازان با افزایش قیمت ها روبرو نشوند و در مقابل ما هم بتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم اما اگر دولت به ما کمک نکند طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خودرو در کشور خواهیم بود.
دبیر انجمن خودور سازان سازان با اشاره به اینکه هم اکنون پتروشیمی و فولادهای آلیاژی گران شده اند اضافه کرد: این وضع در حالیست که در مقابل انتظار دارند قیمت خودرو گران نشود که این طرز فکر صحیح نیست.
نعمت بخش گفت: 9 درصد قیمت یک خودرو ارزش افزوده و حدود 8 درصد عوارض گمرکی و 17 تا 18 درصد هزینه های تامین مالی قطعه سازان و خودور سازان را به خود اختصاص می دهد و همه این موارد بروی قیمت خودرو محاسبه می شود.
همچنین سه درصد شماره گذاری و دو تا سه درصد قیمت خودرو هزینه بیمه شخص ثالث نیز به این قیمت ها افزوده می شود و در عمل از 20 میلیون تومان قیمت یک پراید 12 میلیون تومان سهم ماست و بقیه به خودرو ساز تعلق نمی گیرد.
وی افزود : یکی از دلایلی که از افزایش قیمت خودرو اکراه داریم این است که مصرف کننده توان خرید پایینی دارد.
تعرفه خودرو 40 درصد است، هر تولید کننده خارجی زمانی که تولیداتش کاهش می یابد نیروهای خود را تعدیل می کند در حالی که میزان تولید ما نسبت به سال 90 که بالاترین تولید را داشتیم کاهش یافته است اما به ما گفته اند حق تعدیل نیرو هم نداریم که این امر درست نیست.
نعمت بخش با بیان اینکه صنعت خودرو از سوی دولت حمایت ویژه ای نشده است ، تصریح کرد : با توجه به اینکه صنعت خودرو، صنعتی پیشتاز است، هرچه تولید ما بیشتر شود چرخ های صنایع وابسته نیز بیشتر به حرکت درمی آید.