فزونتر آنکه این تدبیر گامی مؤثر در توسعه و پایداری امنیت ایران، همچنین منطقه وجهان است.
وی در این بیانیه افزوده است: این قراردادها که در این سطح گسترده پس از 41 سال بین "هما" و بوئینگ و "هما" و ایرباس امضاء شد، یک پیام روشن برای جهان داشت و آن اینکه ایران مصمم است که سهم خود را از اقتصاد جهانی بازپس گیرد. ورود ایران به اقتصاد جهانی در این دوران، ورودی عزتمندانه و غرورآفرین ایران و در خور تمدن ایرانشهری خواهد بود.
آخوندی افزوده است: من توجه دارم که در کنار آن، باید کل صنعت هوانوردی شامل خدمات فرودگاههای و هوانوردی نیز به موازات مدرن شوند و ارتقا پیدا کنند. در این ارتباط گامهای مهمی برداشته شدهاست و اقدامات مؤثری صورت گرفته که بطور جداگانه به سمع و نظر مردم عزیز خواهد رسید.
نکته مهمی که در ارتباط به این دادوستد باید به مردم عزیز گوشزد کنم، نحوهی گفتگو و انجام توافق با طرفهایی است که رابطهی رسمی با آنها برای مدتی حدود 40 ساله قطع شده بود، میباشد. پذیرش آنان برای تامین مالی مستقیم بخشی از هواپیماها در کنار تامین مالی الباقی قرارداد در سطح بازار مالی بینالمللی و اعتماد به ظرفیت تجاری "هما" بدون اتکا به تضامین رسمی دولت افتخاری است برای ایران که هنوز این چنین در سطح جهان دارای اعتبار است.
وزیر راه و شهر سازی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: نکته حائز اهمیت و قابل توجه آنکه این موفقیتها در حالی بهدست آمدهاند که رژیم اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان درمنطقه سعی داشتند و دارند که با جنگ افروزیهای گسترده و دسیسههای مختلف مانع موفقیتهای ما شوند. این اقدام نشان داد که این تدبیر یک راهکار مؤثر برای مقابله با توطئههای آنان و خنثی کردن آنها است.
وی افزوده است: ما امیدواریم با وجود تغییر و تحول در دولت آمریکا که در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد، این کشور همچنان به تعهدات خود پایبند باشد.
فعالان اقتصادی در سطح جهان؛ بهویژه اروپائیان و آمریکائیان با امضاء اینگونه قراردادها و ایجاد تعهد بلندمدت برای خودشان این خواسته را آشکارا بیان میدارند. هم چنانکه مدیران بوئینگ و ایرباس اعلام داشتهاند، تمام مراحل دریافت مجوزهای قانونی در مذاکرات و امضای این قراردادها ملحوظ شدهاند.
بنابراین، در هر دو قرارداد تعهد به مفاد آنها برای طرفین الزامی است. ما امیدواریم این پختگی و مسئولیتپذیری در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کنند که دنیا باور کند و جهان امیدوار باشد که با گفتگو نیز میتوان به صلح رسید.
آخوندی ادامه داده است: به هر روی، این قراردادها اقداماتی تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران هستند. ما اولین گام را برای نوسازی ناوگان هوایی برداشتیم. خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس و 20 فروند ATRکه قرارداد آن بزودی تکمیل خواهدشد، نشان از عزم جدی ما برای نوسازی ناوگان هوایی ایران دارد.
مبنای کار ما در این ارتباط استفاده از ظرفیت مزیتهای نسبی ایران، افزایش قدرتِ رقابتپذیری در صنعت هوانوردی و بازپسگیری سهم ایران از صنعت حمل و نقل هوایی منطقه و جهان است. برای حصول به این هدف، سیاست ما رقابت تجاری درسطح بینالمللی از طریق افزایش کارایی و خدمت بهتر به مردم ایران و جهان، کسب رضایت آنان و تکمیل زنجیرهی ارزش این صنعت در ایران و جهان است.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داده است: میزان صندلی خریداری شده طی این قراردادها معادل 50 هزار صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلیهای ناوگان فعال موجود است.
توجه داشته باشیم که سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود 23 سال است. این بدین معنی است که اغلب آنها یا سن بازنشستگی خود را طی کردهاند و یا بزودی به آن میرسند.
بنابراین، باید توجه داشت که ظرف 10 سال آتی اکثریت مطلق آنها باید از چرخهی فعالیت خارج شوند. این گام نخست برای بازسازی ساختاری "هما" به عنوان هواپیمایی ملی و حامل پرچم ایران عزیز بود.
این شرکت باید خود را برای یک دورهی جدید با سطح متمایزی از کارایی و خدمت رسانی به مشتریان آماده سازد.
در آیندهی نزدیک، به منظور افزایش کارایی و بهرهوری از سرمایههای مادی و انسانی "هما"، ما آن را از حیث حقوقی و مالی نیز بازسازی ساختاری نموده و سهم آن را در بازار بورس اوراق بهادار ایران و یا حتی بازارهای بینالمللی در صورت اخذ مجوزهای قانونی عرضه خواهیم کرد.
وی تاکید کرده است: صرفا" طی این قراردادها درصنعت هوانوردی بیش از 20 هزار شغل شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد.
افزون بر این دهها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در حوزههای بازرگانی، گردشگری و خدمات وابسته به آنها و همچنین خدمات متعدد حمل و نقلی در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیرات و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری میشود.
به گمان ما این راهکار بنیادین برای مقاومکردن اقتصاد ایران در برابر تکانههای ملی و بینالمللی است.