بحث و بررسی ترافیک تهران در جلسه شورای شهر
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بارگذاری بیش از حد در مناطق و محلات تهران از عوامل اصلی گره خوردن ترافیک شهری است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، محمد سالاری در جلسه امروز شورا افزود: پی در پی شاهد احداث و بارگذاری ساختمان ها و بلندمرتبه ها در تهران هستیم و عدم تأمین پارکینگ مورد نیاز این بلندمرتبه ها نیز مشکل ترافیک را چند برابر کرده است.
در ادامه این جلسه دنیامالی عضو دیگر شورای شهر تهران از پلیس خواست تا در برابر رفتارهای پرخطر موتورسوارها برخورد جدی نشان دهد و جدیت بیشتر پلیس در برخورد با خودروهایی که برگه معاینه فنی ندارند خواستار شد.
وی همچنین گفت: استفاده از افسران وظیفه در سطح شهر و برخورد با ترافیک و مردم توسط این افسرانی که اکثراً آموزش های کافی را نیز ندیده اند کمک چندانی به حل ترافیک نمی کند.
همچنین معصومه آباد عضو دیگر شورا گفت: با وجود مصوبه هیئت وزیران مبنی بر عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، بیش از 430 هزار موتور کاربراتوری برای سال آینده شماره گذاری شده و وارد ناوگان حمل و نقل کشور می شود.
وی افزود: در صورت شماره گذاری این تعداد موتورسیکلت کاربراتوری شاهد افزایش آلودگی هوا در تهران خواهیم بود.
آباد گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده هر موتورسیکلت کاربراتوری روزانه حدود 100 کیلومتر پیمایش دارد که بر اثر آن حدود 1500 گرم آلودگی تولید می کند.
چمران رئیس شورا نیز گفت: بر اساس اطلاعات واصله، راهنمایی و رانندگی این موتورهای کاربراتوری را شماره گذاری نمی کند اما وزارت صنایع به دنبال این است که مجدداً مجوز شماره گذاری این موتورسیکلت ها را از هیئت دولت بگیرد.
مجتمع های چند منظوره فاقد پیوست مطالعاتی به اندازه یک نمایشگاه آثار ترافیکی دارد.
رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر کدام از مجتمع های تجاری چندمنظوره که بدون پیوست های مطالعاتی در تهران ایجاد شده است به اندازه نمایشگاه بین المللی در افزایش ترافیک تهران نقش دارند.
محمد سالاری در سیصد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی معضلات ترافیکی شهر تهران در واکنش به گزارش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اظهار داشت: این گزارش نشان می دهد که در سال های اخیر علی رغم اینکه در حوزه ایجاد معابر و شبکه های بزرگراهی اقدامات زیادی انجام شده اما مشکلات ترافیکی شهر افزایش یافته است، چراکه اکنون 4 برابر معابر موجود در تهران خودرو داریم و 67 درصد معابر را خودروها اشغال کرده اند و شهر تهران تبدیل به یک شهر خودرو محور شده است، این موضوع نشان می دهد که نهضت پیاده راه سازی و متناسب با آن توسعه و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی از مهمترین اولویت های شهر تهران است.
وی ادامه داد:براساس این گزارش ، 25 درصد خودرو ها از شهرهای اقماری وارد تهران می شوند و این موضوع نشان می دهد که تصمیم گیری در شهر تهران بایستی فرا گیر شود چراکه تا زمانی ما بعنوان پارلمان شهری تنها در حوزه محدوده قانونی شهر تهران تصمیم بگیریم و شهرهای اقماری نیز در محدوده قانونی خود تصمیم گیری کنند و مدیریت یکپارچه و هماهنگ در حوزه مجموعه شهری تهران شامل شهر تهران و شهرهای اقماری صورت نگیرد مشکلات حل نمی شود.
سالاری با تاکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در نمایشگاه شهرآفتاب گفت: اینکه مهم ترین چالش های ترافیکی را به بهانه برگزاری نمایشگاه ها در محل نمایشگاه بین المللی به دولت منتسب کنیم ، سیاسی کاری محسوب می گردد هرچند قطعا تمام اعضای شورای شهر در ارتباط با ضرورت استفاده بهینه از نمایشگاه شهرآفتاب هم نظرند و بایستی سازمان ها ، نهادها و وزارتخانه ها از این ظرفیت عظیم که از محل عوارض پرداختی مردم تهران ایجاد شده، استفاده نمایند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت هر مال و مجتمع تجاری چندمنظوره که بدون پیوست های مطالعاتی در تهران ایجاد شده است مانند نمایشگاه بین المللی است و می تواند بدلیل عدم پیش بینی های لازم و عدم تامین پارکینگ و عدم انجام مطالعات ترافیکی و سایر پیوست های اجتماعی همان مشکلاتی را ایجاد کند که نمایشگاه بین المللی در شهر ایجاد می کند.
این عضو شورا با اشاره به یکی از تکالیف معوق مانده طرح تفصیلی در ارتباط با ساماندهی پردیس های مختلف اظهار داشت: متاسفانه علی رغم گذشت حدود 10 سال از ابلاغ طرح جامع و حدود 5 سال از ابلاغ طرح تفصیلی هنوز در این خصوص مطالعات لازم و فرآیند تدوین و تصویب دستورالعمل انجام نشده و این امر باعث شده است تا در گستره شهر تهران مجموعه بارگزاری ها در خصوص کاربری های مختلف خدماتی پردیس های خدماتی ،نمایشگاهی ،آموزشی،درمانی و تجاری و ... بدون هیچگونه طرحی شکل بگیرد و این در حالیست که در کشورها و شهرهای توسعه یافته، پردیس های مختلف اعم از آموزشی ، درمانی ، نمایشگاهی بر اساس مفاد طرح های فرادست شکل می گیرد و عدم توجه به این مهم از جمله مهم ترین دلایل ترافیکی شهرهایی مثل تهران است.