دالانهای هوایی ایران بازطراحی میشود
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت : شبکه پیچیده دالانهای هوایی ایران بازمهندسی و بازطراحی میشود .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ رحمت الله مهآبادی در نشست تخصصی مراحل اجرای طرح ملی بازمهندسی فضای کشور گفت : احیای جاده ابریشم هوایی، تکمیل پوشش نظارتی- راداری و ارتباطی فضای کشور، نوسازی سامانههای اتوماسیون و ارتباطی مرکزکنترل فضای کشور و فروگاه بینالمللی مهرآباد، رقابتپذیری هرچه بیشتر فضای کشور و تبدیل آن به شاهراه اتصال شرق و غرب از اهدافی است که در این طرح آن را جستوجو میکنیم.
وی افزود : در نظر داریم برای نخستینبار در تاریخ هوانوردی ایران اسلامی، مسیرهای گسترده هوایی آسمان کشور و شبکه پیچیده دالانهای هوایی ورودی یا خروجی از فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی(ره) و دیگر فرودگاههای موجود در پایانه هوایی مهرآباد و همچنین ساختار برخی دیگر از ترمینالهای هوایی پیچیده کشور را تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری مشاور ذیصلاح بینالمللی با استفاده از آخرین یافتهها، تجارب و دانش هوانوردی و ناوبری هوایی جهانی، بازمهندسی و بازطراحی کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها در این نشست گفت: نشست و گردهمایی امروز ما برای به صدا درآوردن زنگ آغاز این پروژه مهم، اساسی، زیربنایی، تخصصی، پیچیده، راهبردی و تاریخی است.
وی با بیان اینکه ما امروز در شرایطی گردهم آمدهایم که بشریت از بی توجهی به اخلاق رنجها و ضربههای فراوانی را متحمل شده و گسترش و رواج بیاخلاقی و رفتارهای ضد بشری در جهان و منطقه خاورمیانه توسط دولتهایی که ادعای دفاع از صلح و آزادی انسانها را دارند، گفت : آلام جانکاهی را بر ملتهای مظلوم و آزادیخواه جهان تحمیل کرده که قلب و روح ما و تمامی عدالتجویان را به شدت آزرده است.
مه ابادی گفت: طی تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه علیه ایران که در سالیان متمادی، بخش هوانوردی کشوری همواره یکی از اهداف اصلی آن بود؛ نمونهای از این بداخلاقیها است.
مهآبادی ادامه داد: ملت بزرگ و صنعت هوانوردی ایران طی دوران تحریم، تجربههای بدی از بیاخلاقی و زیرپاگذاردن اصول حاکم بر پیمان شیکاگو را از سوی برخی کشورها شاهد بوده است.
وی افزود : صنعت فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی ما در این دوران برای تداوم ارائه خدمات ایمن به جهانیان و حفظ استانداردهای هوانوردی، فشارهای زیاد و هزینههای هنگفتی را متحمل شده است. در این دوران برخی کشورها و نهادهای بینالمللی که مدعی دفاع از حقوق بشر نیز هستند، به بهانه تحریم، تمام تعهدات بینالمللی خود را زیر پا گذاشته و حتی برای حفظ ایمنی پروازهای بینالمللی و تأمین سلامت شهروندان خود که از فضای ما عبور میکردند نیز همکاری و همراهی خویش را از ما دریغ داشتند.
مه ابادی گفت : جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ پس از وقوع فاجعه اوکراین و بروز ناامنیها در آسمان کشورهای عراق و سوریه، رفتاری اخلاقمحور، متعهدانه و مسئولانه در مقابل جامعه جهانی داشت. مدیران و متخصصان این شرکت با مسئولیتپذیری افزون و فداکاری زیاد، فضای هوایی ایمن ایران را در سطح بالایی از خدمات و بدون تبعیض به روی همه کشورها باز گذاشتند و تقاضای جهانی و درخواستهای نهادهای بینالمللی برای ایجاد ظرفیت لازم برای پذیرش 2 برابری ترافیک هوایی و عبور ایمن جریان ترافیک هوایی از فضای ایران پاسخ دوستانه و مثبت دادند و این در شرایطی بود که رشد همزمان و جهشی ترافیک داخلی، فشارهای مضاعفی را بر کنترلرها و مهندسان مرکز کنترل ترافیک فضای کشور، ترمینالهای هوایی و فرودگاهها تحمیل کرده بود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: ایران که در طول تاریخ پرشکوه خود، با قرار داشتن در چهارراه ارتباطی جهان و راه ابریشم، محل عبور و مرور مردم و بازرگانان کشورهای مختلف جهان بوده است؛ امروز نیز با افتخار در بخش هوایی، این نقش را حفظ کرده و در پی ارتقاء آن است. از یک سو قرار گرفتن ایران به عنوان حلقه اتصال دو منطقه پرترافیک آسیا- پاسفیک و اروپا، سیاستهای دولت با هدف توسعه گردشگری ملی و بینالمللی و رشد بالای پیشبینی شده برای افزایش پروازهای بینالمللی، عبوری و پروازهای داخلی و از سوی دیگر، توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی از جمله توسعه ظرفیت آسمان، نوسازی سامانههای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و ارتقاء سطح سرویس ناوبری هوایی و انطباق آن با جدیدترین استانداردهای بینالمللی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
وی تاکید کرد : شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در عملیسازی اقتصاد مقاومتی و همچنین در چارچوب اجرای سیاستهای دولت تدبیر و امید و رهنمودهای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای تسریع توسعه حملونقل هوایی و بالا بردن هرچه بیشتر سطح ایمنی، از سال گذشته طرح بزرگ و فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» را برنامهریزی و اجرایی کرد. فاز نخست این طرح با ایجاد بیش از 7000 کیلومتر مسیر هوایی جدید با قابلیت ناوبری ماهوارهای در 13 اسفندماه 1394 با حضور مقام عالی وزارت راه. شهرسازی و کاربران آسمان ایران به بهرهبرداری رسید.
رییس هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: همچنین به تازگی با فلایتچک 14 مسیر جدید هوایی که شامل 9 مسیر بینالمللی، 5 مسیر داخلی و نیز یک طرفه کردن مسیر تهران- مشهد به عنوان پرترافیکترین مسیر داخلی کشور مورد بهرهبرداری رسمی قرار گرفت و فاز نخست پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» تکمیل شد و به اتمام رسید.
وی کاهش طول مسیر و زمان پرواز، کاهش مصرف سوخت، موتور و قطعات تایمی هواپیما و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی و افزایش بهرهوری ناوگان شرکتهای هواپیمایی، کاهش آلایندههای محیط زیستی، افزایش ظرفیت فضا و از همه مهمتر، افزایش قابل توجه سطح ایمنی و ارتقای سطح سرویسهای ناوبری هوایی ایران، از اهم دستاوردهای فاز نخست این پروژه و مثالی عینی از اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حوزه ناوبری هوایی شرکت معظم فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برشمرد.
مهآبادی گفت: اکنون که تلاشهایمان را معطوف اجرایی کردن فاز دوم پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» کردهایم؛ برای اطمینان از اجرای مهمترین مأموریت حرفهایمان که همان تأمین حداکثری ایمنی پروازها و حفظ جان میلیونها مسافر است؛ در نظر داریم در آستانه سیوهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و برای نخستینبار در تاریخ هوانوردی ایران اسلامی، مسیرهای گسترده هوایی آسمان کشور و شبکه پیچیده دالانهای هوایی ورودی یا خروجی از فرودگاههای مهرآباد، امام خمینی(ره) و دیگر فرودگاههای موجود در پایانه هوایی مهرآباد و همچنین ساختار برخی دیگر از ترمینالهای هوایی پیچیده کشور را تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری مشاور ذیصلاح بینالمللی با استفاده از آخرین یافتهها، تجارب و دانش هوانوردی و ناوبری هوایی جهانی، بازمهندسی و بازطراحی کنیم.
نشست و گردهمایی امروز ما برای به صدا درآوردن زنگ آغاز این پروژه مهم، اساسی، زیربنایی، تخصصی، پیچیده، راهبردی و تاریخی است.
وی گفت : در حال حاضر، سالانه حدود 45 میلیون مسافر هوایی که شامل حدود 11 میلیون مسافر بینالمللی و 34 میلیون مسافر داخلی میشود، در فرودگاههای این شرکت اعزام و پذیرش شده و بیش از 340 هزار پرواز که دربرگیرنده بیش از 270 هزار پرواز داخلی و بیش از 70 هزار پرواز بینالمللی است در فرودگاههای این شرکت نشست و برخاست انجام میدهند. همچنین سالانه بیش از 400 هزار پرواز عبوری با دریافت خدمات استاندارد کنترل ترافیک هوایی، از فضای کشور ما عبور میکنند.
مهآبادی با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات همکارانم در معاونت برنامهریزی و نظارت شرکت، گواه آن است که در دوران پسابرجام، کشور ما با یک رویداد شگفتآور و بزرگ، رشد فزاینده و شتابان ترافیک پروازهای داخلی و بینالمللی مواجه است، گفت:
اقدامات مهم دولت، وزارت راهوشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری از جمله اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و آزادسازی نرخ خدمات حملونقل هوایی، عقد قراردادهای مهم برای خرید 200 فروند هواپیما با هدف نوسازی و توسعه ناوگان حملونقل هوایی از یک سو و پیشبینی نهادهای بینالمللی از چشمانداز رشد ترافیک جهانی، منطقهای و داخلی در دهه 2030 و پتانسیل بالای کشورمان برای کسب جایگاهی رفیع در منطقه و جهان هوانوردی، توجه به بازمهندسی و بازآفرینی ساختار فضای کشور را به عنوان پیشنیازی اصلی برای اجرای اهداف و تعهداتمان را امری ضروری و اجتنابناپذیر کرده است.
به گفته مهآبادی؛ شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران، با وقوف به مسئولیت اجتماعی خود برای نقشآفرینی جهانی، منطقهای و ملی از جمله تبدیل آسمان کشور به نقطه تعادل منطقهای، کمک به توسعه پایدار ایران اسلامی، گسترش عدالت جغرافیایی و ایجاد فرصتهای برابر برای آحاد جامعه و تمامی اقوام ایرانی و نیز توسعه تعاملات و همکاریهای بینالمللی برای افزایش رفاه و بهروزی ملت ایران و تمامی ملتهای منطقه و جهان و دسترسی آسان و بیشتر و بهرهمندی اقتصادی و موثرتر آنها از خدمات حملونقل هوایی را وظیفه خود میداند.
رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاهها، با بیان اینکه اهم جهتگیریها و اهداف اجرایی سازی فاز دوم طرح فراملی «مدیریت آسمان ایرانشهر» و پروژه «بازمهندسی ساختار فضای کشور» در راستای تحقق سند چشم انداز ایران 1404 و تبدیل شدن آسمان ایران به نقطه تعادل منطقهای برنامهریزی شده و بطور جدی در حال پیگیری است.
وی؛ احیای جاده ابریشم هوایی، تکمیل پوشش نظارتی - راداری و ارتباطی فضای کشور، نوسازی سامانههای اتوماسیون و ارتباطی مرکز کنترل فضای کشور و فروگاه بینالمللی مهرآباد، کاهش جدایی طولی بین پروازهای عبوری بر اساس استانداردهای روز ایکائو به 18 کیلومتر(ده ناتیکال مایل) و استفاده از تکنیکهای جدید کنترل ترافیک هوایی نظیرSPEED CONTROL، بهرهگیری از دانش روز در طراحی مسیرهای ورودی و خروجی از پایانهی هوایی مهرآباد(طرحهای تقرب مبتنی بر RNAV) و در واقع بازطراحی پایانه هوایی مهرآباد، رقابتپذیری هرچه بیشتر فضای کشور و تبدیل آن به شاهراه اتصال شرق و غرب و افزایش و پایدار کردن ترافیکهای عبوری از طریق بازمهندسی ساختار فضای کشور را از جمله اهدافی که در این طرح آن را جستوجو میکنند، توصیف کرد.
وی بیان کرد: سرعت پیشرفت علم و فناوری در صنعت هوانوردی دنیا سرعتی شگرف است و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برنامهریزی کرده تا برای آنکه از تغییرات و توسعه صنعت هوانوردی دنیا عقب نماند و با توانمندسازی نیروهای متخصص و خبره شرکت، از یکی از مشاوران ذیصلاح بینالمللی بازمهندسی فضا، بنام ADS که در قالب یک فراخوان بینالمللی انتخاب شده، دعوت کرده تا در مراحل اجرایی فازهای باقی مانده طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر در کنار متخصصان این شرکت باشد.
مهآبادی در پایان از حمایتها و هدایتهای مستمر وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی کشوری، پشتیبانیهای موثر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ستادکل نیروهای مسلح و معاون عملیات هوانوردی و دیگر سازمانها و ارگانهایی که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را در اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر یاری کردند.