وی افزود: جشنواره عمار تلاشی برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب اسلامی است.
سید رسول منفرد زاده دبیر اجرایی این جشنواره گفت: فراخوان این دوره شهریور منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا 5 آذر ادامه داشت.
وی افزود: امسال در مجموع 2960 اثر ثبت نام کردند که از میان آنها 1300 اثر در بخش فیلم قرار دارند.
منفرد زاده گفت: بیشترین فیلم های این دوره با موضوع بیداری اسلامی، تاریخ معاصر و جنگ نرم ساخته شده و برای نخستین بار اکران های مردمی ما از 20 آبان آغاز شد تا مردم بهتر بتوانند فیلم برتر را انتخاب کنند.
تا کنون فیلم های دایو، نبرد پنهان و روزگار اکبر بیشترین رأی را از مردم گرفته اند.
وی افزود: سینما فلسطین محل اصلی برگزاری جشنواره عمار است.
دبیر جشنواره فیلم عمار گفت: ما نباید در پرونده های روی زمین مانده بین المللی کشورمان منفعل باشیم.
نادر طالب زاده ادامه داد: یکی از طرح های غرب سلفی گری و داعش است، البته این مسائل کار ما را آسان کرده اند چون ما بسیار تلاش می کردیم که بگوییم ایران از اسلام ناب برخوردار است اما حالا سریع تر متوجه می شوند که چیزی که در ایران است اسلام ناب و داعش برای همه جهان خطرناک است.
وی افزود: موقعیت ایران فرق کرده و ما نیاز به رسانه های قوی داریم که بچه های انقلاب در آن نقش داشته باشند و سینمای انقلاب ایران را به جهان معرفی و در عین حال ما را نقد کنند.
طالب زاده گفت: حقوق ایران پایمال شده و به همین دلیل دیدن و معرفی «یتیم خانه ایران» به جهان ضروری است.
به نظرم باید این فیلم را در مرکز اسلامی لندن به نمایش بگذاریم. باید برای چنین فیلم هایی جو ساخت. ما مخالف فیلم های دیگر در ایران نیستیم که ساخته می شوند و جایزه می برند اما خیلی از پرونده های اساسی ما روی زمین مانده است و یکسری از فیلمسازان باید به آنها بپردازند.
وی افزود: برای مثال تا به امروز کسی نمی داند بمب شیمیایی را چه کسی در جنگ تحمیلی به صدام داد. جالب این است که هنوز هم به دنبال پرونده آن نرفتیم. این در حالی است که در کتاب های آمریکایی نوشته شده که گازهای سمی از بندر بصره در جنگ تحمیلی وارد عراق شده اند. این موضوع ناشی از کم کاری مسئولان ما و همچنین عملکردمان در دادگاه های بین المللی است.
طالب زاده گفت: رسانه های ما باید در این امر کوشا باشند و نباید حقوق ایران آنقدر بی ارزش باشد که کسی دنبال آن نرود. پیگیری بخشی از این موضوع کار ما است اما باید بگویم که چطور می شود که ما اینقدر منفعل هستیم؟ آیا برخی حرام خورده اند که زبانشان بسته است؟
وی افزود: در حال امید رهبری به نسل جوان است. دنیا نمی داند که ما چقدر لطمه خورده ایم بنابراین باید پرونده های روی زمین مانده ما توسط فیلمسازان متعهد انقلابی تبدیل به فیلم شود. فیلمسازان دیگر هم می توانند آثار متفاوتی بسازند اما باید این پرونده ها هم تبدیل به فیلم شوند.
طالب زاده گفت: ما باید به تربیت و افزایش توان فنی فیلمسازان مان تأکید کنیم و به نظرم امسال مثل سالهای گذشته اتفاقات خوبی در جشنواره فیلم عمار خواهد افتاد.
وحید جلیلی مدیر شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: امروز چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست بلکه سازمان تماشا است. ورود ماهواره ها برای تبلیغات سینمایی یک واقعیت غیرقابل انکار است که اثر آن را در برخی فروش ها می بینیم، برای مثال فروش برخی از آثار به صورت معناداری با فیلم های دیگر فاصله دارد؛ آثاری که اگر چند سال پیش اکران می شدند یک دهم فروش الان را نداشت.
وی افزود: این آثار از جهت فنی و استانداردهای هنری و حرفه ای فیلم های خوبی نیستند اما به کمک همین سازمان تماشایی توانسته اند خوب بفروشند. با این وجود، استراتژی تهدید محور و فرصت سوزی که در بسیاری از مدعیان و دستگاه های فرهنگی وجود دارد، موجب شد که ما سازمان تماشای متناسب با سینمای انقلاب را نداشته باشیم.
جلیلی گفت: فیلم های روحوضی که ارزش سینمایی ندارند، می توانند مخاطبان محدود خود را بسیج کنند و به سینما بکشانند این در حالی است که فیلم های بزرگ و ملی سینما به دلیل فرصت محور نبودن بسیاری از مدعیان فعالیت های فرهنگی کشور، در ظاهر در مقابل آنها شکست می خورند.
مدیر شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار افزود: امیدوارم آثار سینمای انقلاب به مخاطبان خود برسد و روز به روز موقعیت های تازه ای را رقم بزند و به شرایطی در سینمای ایران برسیم که فراتر از دوپینگ های ماهواره ای و جریان سازی های رسانه ای واقعیت ها را انعکاس دهیم.
وی گفت: نمی توانیم ادعا کنیم که در یک جنگ فرهنگی و با یک لشگر رسانه ای مواجه هستیم و از کنار خطاهای راهبردی مسئولان خودمان بگذریم. این سؤال مطرح می شود که در جامعه 80 میلیونی ایران فیلم های پرفروش کشور را 5 درصد از جمعیت ما دیده اند این درحالی است که جمعیت زیادی از ایران که به هیئت ها و مساجد می روند سازمان تماشا ندارند که آنها را برای دیدن آثار انقلابی هدایت کند.
جلیلی افزود: ما در جمع بندی هایمان به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت های زیادی در بعد بین المللی وجود دارد. برای مثال چندی پیش «میگل لیتین» از فیلمسازان آمریکای لاتین به ایران آمد، او به ما گفت که کیارستمی را به خوبی می شناسد اما این سؤال را هم مطرح کرد که چرا با این وجود اینکه جهان کیارستمی را می شناسد اما حاتمی کیا و طالبی را نمی شناسد و آنها بایکوت شده اند.
وی ادامه داد: آنهایی که شعار می دهند جهان به هنر سیاسی نگاه نمی کند و می گویند هنر برای هنر است باید به این موضوعات فکر کنند. باید به این فکر کنند که چرا فیلم هایی همچون «چ» و «یتیم خانه ایران» بیرون از مرزهای ایران نمی رود، بنابراین ما در تلاش هستیم چهره سینمای جهان را با سینمای انقلاب ایران آشنا کنیم.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار»گفت: سینمای روشنفکری ایران بسیار ایدئولوژیک برخورد می کند و باید بگویم جریان روشنفکری در ایران ایدئولوژیک ترین جریان سینمایی در کشور است. این در حالی است که جریان انقلاب اسلامی واقعیت های جامعه انقلابی ما را به تصویر می کشد من این سؤال را می پرسم که اگر واقعاً معیار سینما است چرا حاتمی کیا در جهان معرفی نمی شود؟ چرا داشته های فنی و حرفه ای سینمای ایران در جهان معرفی نمی شود؟ جریان روشنفکری در ایران ایدئولوژیک ترین جریان سینمایی در کشور است، این در حالی است که جریان انقلاب اسلامی واقعیت های جامعه انقلابی ما را به تصویر می کشد.
هفتمین جشنواره فیلم عمار از 8 تا 18 دی در سینما فلسطین برگزار می شود.