گزارش مجلس درباره حادثه ریلی سمنان، دقیق نیست
رئیس کمیسیون سوانح ریلی: گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه ریلی سمنان، کامل و دقیق نیست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، حسین عاشوری با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی از ایمن ترین شقوق حمل و نقل است، گفت: مقررات حمل و نقل ریلی به گونه ای است که هر گونه جا به جایی بار و مسافر به صورت ایمن انجام می شود.
وی با بیان اینکه سالانه 25 میلیون مسافر را بدون حادثه جابجا می کنیم، اضافه کرد: در ده سال گذشته حادثه ای مانند حادثه ریلی سمنان نداشتیم.
عاشوری ادامه داد: در این مورد با خطایی که برخی از نیروهای انسانی انجام دادند این حادثه به وجود آمد و آن را نمی توان به نبود شرایط ایمنی تعمیم داد.
وی با تشریح سامانه کنترل خودکار قطارها گفت: سامانه ATC دو ویژگی مشخص دارد یکی اینکه مانع افزایش سرعت غیر مجاز لوکوموتیوران می شود و همچنین این سیستم حدود یک سال و نیم مراحل آزمایش خود را طی کرده است.
رئیس کمیسیون سوانح ریلی کشور گفت: سیستم 2 هزار هشدار داد و 2 هزار خطا نبود اما به اشتباه از همان ابتدا به جای واژه "هشدار" از واژه "خرابی" استفاده شد.
عاشوری افزود: امسال فقط 200 بار خرابی در سیستم رخ داده است و عدد بزرگی نیست اما در پی کاهش آن هستیم.
وی گفت: افرادی که در این حادثه خطا کردند همگی از تجربه 15 سال به بالا برخوردار و آموزش دیده بودند اما آن ها اعتماد به نفس بیش از حد داشتند.
عاشوری افزود: کمیسیون سوانح ریلی ، ابعاد مسئله را در بخش مقصران اصلی حادثه بررسی و گزارش آن را به دادگاه ارائه کرده است اما مقصران غیرمستقیم این حادثه در حال بررسی است که در گزارش جداگانه تنظیم و در اختیار مدیرعامل راه آهن قرار خواهد گرفت.
عاشوری گفت: علت واقعی توقف قطار حادثه دیده، سرما نبوده بلکه واگن و لوکوموتیو در ایران حداقل در دمای منفی 25 درجه باید کار کند و تست های ترمز آن هم انجام شده و قطار از نظر فنی سالم بوده است.
رئیس کمیسیون سوانح ریلی کشور با بیان اینکه حدس بر این است نشتی میان اتصالات واگن ها موجب اشکال در ترمز قطار شده است، افزود: لوکوموتیوران در دقایق ابتدایی، تقاضای لوکوموتیو امداد نکرده است و تلاش کرد مشکل را بر طرف کند.
وی با اشاره به اینکه در شرکت راه آهن مشکلات منابع انسانی وجود دارد گفت: حدود 10 هزار کارمند راه آهنی و حدود 12 هزار پرسنل پیمانکاری داریم که برخی از آن ها با کار مشابه ، حقوق متفاوت دریافت می کند.
عاشوری افزود: شش نوع استخدام در راه آهن داریم و این تنوع استخدامی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان مشکلات فنی را ایجاد کرده است ادامه داد: واگن و لوکوموتیوهای با عمر 55 هنوز فعالند.
علی اکبر فرهنگی نماینده مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه، فقدان شرایط ایمنی در قطارها، تأخیر در امداد و نجات و اشکال در هدایت قطارها را از مهمترین علل حادثه ریلی سمنان بر شمرد.
وی با اشاره به اینکه سیستم کنترل خودکار قطار به موقع هشدار را اعلام کرده است گفت: تکرار زیاد خطاها و اشتباهات این سیستم موجب بی اعتمادی به این سیستم شد.
فرهنگی تاکید کرد: نباید فقط با برخورد با چند نیروی انسانی در رده پائین این موضوع را فراموش کنیم بلکه باید به صورت ریشه ای مشکلات را حل کنیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از نخستین لحظات حادثه ، از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی همه ابعاد این حادثه را بررسی کردیم.
صدیف بدری افزود: سیستم جدید و مدرن کنترل خودکار قطارها بومی است و باید از آن حمایت کنیم و در این حادثه هم خوب عمل کرد اما تعداد خطاهای سیستم در مرحله نهایی بهره برداری به اندازه ای بود که نوعی بی اعتمادی به سیستم در استفاده کنندگان ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه این حادثه همه زحمات راه اندازی سیستم نوین را خدشه دار کرد،ادامه داد: سیستم نظارتی اشکالاتی داشت و نباید هر کسی به راحتی بتواند دستور خروج از سیستم و دستی شدن کنترل ها را بدهد.
در ادامه بدری گفت: در شرکت تخصصی راه آهن انتظار داریم همه انتصابات، تخصصی و بر اساس آموزش و تجربه باشد.
خطای انسانی عامل اصلی این حادثه بوده است اما چاره کار فقط محکوم کردن این افراد نیست بلکه عواملی مانند تسریع در امداد رسانی هم بسیار مهم است. اصلاح ساختار حرکتی سیر و حرکت قطارها بسیار مهم است تا با اشتباه فقط یک نفر جان ده ها نفر به خطر نیفتد.