جعفرزاده
مقصر حادثه قطار ؛ مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ، محورهای جلسه با مشاور ارشد رئیس جمهور در خصوص حادثه قطار تبریز- مشهد را تشریح کرد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به نشست امروز صبح (یکشنبه 14 آذر) با اکبر ترکان مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار، افشار رئیس اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بازرس ویژه و استاداران حضور داشتند، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که ارائه شد، مسئولان از کارخانه های اتوماسیون بازدید کردند، قرار دادهای اتوماسیون مرور شد و از محل حادثه بازدید میدانی صورت گرفت.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده مشخص شد که 50 ایستگاه از مرکز کنترل راه آهن تهران – مشهد CTC است و همچنین در گزارش عکسبرداری مسیر و حرکت آمده است که ساعت 6:12 دقیقه قطار تبریز به مشهد وارد ایستگاه گرداب شده و 6:14 دقیقه از ایستگاه خارج می شود و 6:32 دقیقه اطلاع می دهد که ترمزهایش یخ زده است و بعد از رفع نقص مجدد حرکت خواهد کرد.
وی گفت: اما نکته حایز اهمیت این است که متصدی CTC تعویض می شود و متصدی جدید از وضعیت قطار و ترمزهای آن بی اطلاع است و با اینکه قطار با عبور از چراغ قرمز ترمز کرده بود به او اجازه حرکت می دهد و ظرف 4 دقیقه با قطار دیگر برخورد می کند. بر اساس گزارش ها قطار 7:18 دقیقه حرکت و 7:22 دقیقه تصادف می کند.
جعفرزاده ایمن آبادی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که ارائه شد طبق قرارداد ATC با همان کنترل اتوماتیک قطار، هر قاعده ای در مسیر و حرکت رعایت نشود سیستم خودکار عمل می کند و خارج از اراده لوکوموتیوران ترمز می کند که چنین اتفاقی رخ نداد.
این نماینده به علل حادثه اشاره کرد و گفت: پنج عامل به عنوان علل حادثه مورد بررسی قرار گرفت، عملکرد ماموران قطار تبریز - مشهد بررسی شد و مبرا شدند چرا که از خرابی و یخ زدگی ترمزها بی اطلاع بودند، عملکرد ماموران قطار سمنان - مشهد نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ماموران باید غیر از CTC از مرکز کنترل نیز دستور می گرفتند، اما بر اساس رویه جاری از CTC دستور گرفتند بنابراین مبرا هستند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: در عملکرد ماموران کنترل سیستم شاهرود، از ایستگاه نقاب تا گرمسار نقشی در این حادثه نداشتند اما مقصر دوم هستند، زیرا افرادی در این مسیر مسئول هستند که آموزش لازم را برای کار با سیستم اتوماسیون ندیده اند.
* نبود هماهنگی بین مرکز کنترل با CTC
جعفرزاده ایمن آبادی گفت: همچنن مشخص شده مامور کنترل CTC شاهرود هیچ عمدی نداشته و اقدام مجرمانه نکرده بلکه خطای کاری رخ داده است. عملکرد مامور تعویض در مشهد نیز بررسی و مشخص شد که بین CTC و مرکز کنترل ترافیک هنوز هماهنگی نیست. تاکید شد که متصدی CTC مجاز به صدور مجوز نیست و باید از رده بالاتر کسب تکلیف کند.
* سرعت قطار بیش از حد مجاز بود
وی افزود: از سوی دیگر تاکید شده است که وقتی کنترل قطار دستی می شود حداکثر سرعت قطار باید 30 کیلومتر در ساعت می شد اما 130 کیلومتر حرکت کرده است. با این حال حرکت قطار به صورت دستی در ایران بسیار کم اتفاق می افتد همچنین مشخص که حادثه در قوسی مسیر اتفاق افتاده که اگر در مسیر صاف به وجود می آمد لوکوموتیوران ها می توانستند یکدیگر را ببینند.
این نماینده با بیان اینکه مامور دوم به دلیل تاخیر، اطلاعات کامل درخصوص قطارها نداشته و بی اطلاعی از نقص در ترمز هدایت را بر عهده گرفته است، گفت: همچنین بخشنامه ای در خصوص روش هماهنگی صادر شده بود که اجرایی نشده است و مامور باید از مرکز کنترل ترافیک دستور می گرفته اما بدون کسب تکلیف از مرکز ترافیک لوکوموتیوران را هدایت کرده است.
* ساخت مدارک جعلی بعد از حادثه
جعفرزاده تاکید کرد: براساس گفته های ترکان مشخص شد مدارک جعلی بعد از حادثه ساخته شده است از جمله دو تلفنگرام، این دو تلفنگرام بعد از حادثه و تقلبی است که جای تاسف دارد.
وی ادامه داد: همچنین مشخص شده در 18 ماه گذشته سیستم 4000 خطا داشته است به عبارتی روزی هفت خطا سیستم CTC می دهد بنابراین یا این سیستم مناسب ایران نیست یا آموزش ضمن خدمت به ماموران داده نمی شود و آنها با همان اطلاعات و آموزش های دستی سیستم جدید را کنترل می کنند.
این نماینده با تاکید بر اینکه فرسودگی قطار عامل حادثه نبوده است، گفت: مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC مقصر هستند از سوی دیگر با اینکه در سیستم CTC همه مسائل اکترونیکی است اما ثبت وقایع دستی صورت می گیرد که ظاهرا همین امر ضعف سیستم است.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین مشخص شد سیستم کدگذاری در قطارها غلط و بی اثر است و باید این سیستم تغییر کند.
قطار یکی از ایمن ترین وسایل حمل و نقل می باشد . حادثه پیش امده در سطوح مدیریتی و وزارتی قابل بررسی است . و شخص وزیر باید پاسخگو باشد که چگونه سیستم ایمنی و کنترل با این حساسیت می تواند فقط و فقط با دستور یک نفر از حالت اتوماتیک خارج شود . این ضعف مدیریتی هست .
سیستمی که هزینه ملیاردی داشته و 4000 خطا داده !