به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، محمدحسن عظیم عراقی امروز در همایش معلولان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: دانش آموزان استثنایی علاوه بر نگه داری نیازمند آموزش هستند و این آموزش نیاز به تخصص و افزایش کیفیت برای بهره وری دارد.
وی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی دارای نیازهای ویژه ذهنی، بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، اوتیسم و چند معلولیتی شناخته شده اند، افزود: آموزش این عزیزان تنها با حمایت تمامی سازمان ها و ارگان ها ممکن می شود تا شعار امسال سازمان آموزش وپرورش استثنایی مبنی بر کیفیت بخشی اتفاق بیافتند.
عراقی با اشاره به اینکه تاکید سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی است، گفت: ساماندهی سرویس مدارس و کتب درسی نیاز هایی است که به شدت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه حس می شود.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت : تا چند وقت قبل بسیاری بر این باور بودند که بچه های کم توان نیازی به آموزش ندراند و تنها باید نگهداری شوند اما در نتیجه تلاش سالیان معلمان دلسوز هم اکنون در کشور نه تنها کودکان استثنایی را آموزش می دهیم بلکه حدود 3 هزار دانش آموز ورزشکار حرفه ای و 1600 برگزیده المپیادی داریم.
وی تهیه امکانات تخصصی برای دانش آموزان معلول را در راستای کیفیت بخشی مهم و ضروری دانست و افزود: سال گذشته 120 میلیارد تومان برای "طرح خدمات حمایتی" دانش آموزش اموزان استثنایی به آذربایجان شرقی تخصیص یافته بود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم گفت : دولت همواره برای بهره مندی تمامی کودکان معلول از تحصیل در مدارس و دانشگاهها تلاش می کند و یکی از مهمترین اولویتها در این خصوص پراکندگی متوازن مدارس استثانایی در شهرها و روستاهاست.
شبستری افزود : والدین این فرزندان هم نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند چرا که دغدغه های اجتماعی ، اقتصادی متعددی دارند بنابراین باید با کمک خیرین به گونه ای برنامه ریزی کنیم که استعدادهای خاص این فرزندان شکوفا شود و بتوانند تا حد امکان از استقلال فردی برخوردار شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم گفت : 4 هزار و 500 دانش آموز با نیاز ویژه در استان داریم که نیازمند معلمان ، تجهیزات ، امکانات و فضاهای آموزشی مخصوص هستند و پوشش تحصیلی آنها علاوه بر اعتبارات دولتی وابسته به کمک خیران است .
پاشایی افزود : برقراری ارتباط با دانش آموزان استثنایی مهمترین عامل در موفقیت آموزش آنهاست و به همین دلیل مربیان آنها نه تنها به عنوان یک شاغل در آموزش و پرورش محصوب می شوند بلکه باید دارای انگیزه و عشق و علاقه خاصی باشند چرا که کار با این کودکان و نوجوانان حساسیت و ظرافت می طلبد.
در پایان این مراسم از معلولان نمونه استان در عرصه های فرهنگی و ورزشی تجلیل شد.