مدیر نمایشگاه رم: ایتالیا به ایران به عنوان بازاری غنی نگاه می کند
به گزارش
سرویس بین الملل خبرگزاری
صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری ایتالیایی زبان آجی، مدیر نمایشگاه اختصاصی رم در ایتالیا در خصوص افتتاح غرفه ایران در این نمایشگاه گفت: ایران تنها و بزرگترین فرصت برای شرکت های ایتالیایی است که در حال باز کردن بازاری غنی از امکان ها و فرصت ها است.
پیئترو پیچینتی مدیر نمایشگاه رم جایی که امروز غرفه ایران در آنجا افتتاح شد، گفت: ایران تنها و بزرگترین فرصت برای شرکت های ایتالیایی است که در حال باز کردن بازاری غنی از امکان ها و فرصت ها است. این اولین نمایشگاه ایران (در اروپا) از سال 1979 میلادی تا کنون است.
پیچینتی گفت: ظرفیت های این کشور (ایران) خیلی زیاد است و مراسم امروز نمونه ای از آن است. اگر باز هم نیاز باشد اقدام هایی نظیر این، عملی خواهد شد. کشور ما نیز تمایل خیلی زیادی به بازار ایران دارد.
این پایگاه اینترنتی نوشت، در حاشیه نمایشگاه، کارلو کالندا وزیر توسعه ایتالیا و محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به مدت یک ساعت به صورت رو در رو با یکدیگر گفتگو کردند.
گفتگویی که به عقیده مدیر نمایشگاه رم، «خیلی سازنده بود. چرا که در خصوص راه اندازی دوباره روند مبادلات (تجاری ایران و ایتالیا) و جبران زمان از دست رفته بحث و تبادل نظر شد». قبل از اعمال تحریم ها (علیه ایران)، ایتالیا با حدود 9 میلیارد دلار مبادلات تجاری، بزرگترین شریک تجاری اروپایی ایران بود. این رقم در سال 2014 میلادی به یک میلیارد و دویست میلیون دلار کاهش یافت. ما هشت میلیارد دلار برای جبران داریم و می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. به عقیده پیچینتی، دیدار کالندا و پیئر کارلو پادوآن وزیر اقتصاد ایتالیا از تهران در ماه ژانویه (سال 2017 میلادی) که شخص کالندا نیز آنرا اعلام کرد، مهم خواهد بود. تفاهم نامه های زیادی که در سال اخیر(میان ایران و ایتالیا) به امضاء رسید، اکنون باید عملی شود و دولت ایران باید در خصوص سرمایه گذاری ها تضمین دهد. در این زمینه، ماموریت دولت ایتالیا نیز مهم خواهد بود.
این پایگاه اینترنتی نوشت، اعداد و ارقام حاکی از بازاری به ارزش هشتصد میلیارد دلار برای شرکت های اروپایی است و ایتالیا یکی از معدود کشورهایی است که مبادلات تجاری خود را با ایران، حتی طی دوره های خیلی سخت روابط دیپلماتیک میان تهران و غرب، قطع نکرد.
پیچینتی ادامه داد: بدون در نظر گرفتن اهمیت بخش نساجی و پتروشیمی، شرکت های ایتالیایی، بویژه فرصت های زیادی در بخش کشاورزی و مواد غذایی دارند. چرا که ایران نیاز واقعی به صنعتی کردن این بخش دارد. آنچه با ایران در حال کار کردن در خصوص آن هستیم، خیلی مهم است.