کیفیت بنزین توزیعی در تهران و 20 شهر، یورو 4 است
مدیرعامل پالایش و پخش: بنزینی که در تهران و 20 شهر دیگر توزیع می شود همان سوختی است که در لندن و پاریس استفاده می شود.
عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در مصاحبه اختصاصی با
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد: بنزینی که به نام یورو4 تولید می کنیم دقیقا کیفیت یورو4 را دارد.
وی گفت: در 240 روز گذشته به طور متوسط روزانه 74 میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور گزارش شده است که از این میزان 62 میلیون لیتر در داخل کشور تولید و 11میلیون لیتر وارد شده است و یک میلیون لیتر نیز از ذخایرمان برداشت کردیم.
وی اضافه کرد: از 62 میلیون لیتر بنزین تولیدی در روز، 26 میلیون لیتر بنزین یورو4 است که در کلان شهرها و شهرهای اطراف آنها توزیع می شود.
کاظمی گفت: در شهر تهران پدیده وارونگی دما داریم که در اواخر پاییز و اوایل زمستان اتفاق می افتد و به علت اینکه حرکت افقی و عمودی هوا نداریم تجمیع کربن اتفاق می افتد و آن چیزی که می بینیم کربن و ترکیبات آن است.
وی افزود : آلاینده های زیست محیطی مانند گوگرد، بنزن، آروماتیک، اولفین در بنزین های معمولی وجود دارد که این ترکیبات در بنزین یورو4 در حد استاندارد است از این رو علت اصلی آلایندگی هوای شهرها، وارونگی دماست که تجمیع کربن را در سطح زمین ایجاد می کند.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه برای بنزین های وارداتی همه متغیرهای لازم کنترل می شود ، گفت: سه مرحله ازمایش انجام می دهیم نخست از مبدأ پالایشگاهی که می خریم برگه ازمایش را دریافت می کنیم و با ازمایش بازرس خودمان تطبیق می دهیم که دو برگه ازمایش باید بایدیکسان باشد، در مرحله دوم قبل از تخلیه در بنادر ازمایش می کنیم که باید با دو ازمایش قبلی یکسان باشد ضمن اینکه سازمان استاندارد هم آزمایش لازم را انجام می دهد ، اگر نتیجه چهار ازمایش یکسان باشد اجازه ترخیص بنزین وادراتی داده می شود.
کاظمی افزود: قیمت بنزین به علت تفاوت اکتان، متفاوت است اگر اکتان پایین تر باشد قیمت کمتری پرداخت می کنیم اگرچه اکتان 91 تا 95 قابل قبول است اما بنزن، گوگرد، آروماتیک و اولفین بر اساس استاندارد یورو4 به طور دقیق کنترل می شود.
وی ادامه داد : در خودروهای جدید که سازنده نوع اکتان بنزین مصرفی را توصیه کرده است باید بر اساس همان اکتان سوخت مصرف شود یعنی خودرویی که بر اساس یورو4 تولید می شود حتما باید سوخت یورو4 مصرف کند البته ما در 20 شهر و کلان شهر بنزین یورو4 و در بقیه شهرها بنزین سوپر با اکتان 95 توزیع می کنیم ضمن اینکه توصیه می شود خودروها با استانداردهای بالاتر حتما بنزین سوپر مصرف کند.
کاظمی با بیان اینکه سه طرح بنزین سازی در پالایشگاه نفت لاوان، پالایشگاه نفت بندرعباس و فاز اول ستاره خلیج فارس در حال پیش راه اندازی است ، گفت : با راه اندازی این طرح ها در مجموع 15 میلیون و 700 هزار لیتر به تولید بنزین ما اضافه می شود و 24 میلیون لیتر از بنزین ما به یورو4 تبدیل می شود که با اضافه شدن به 26 میلیون لیتر بنزین یورو4 که اکنون توزیع می کنیم ، مجموع بنزین یورو4 تولید داخل تا بهار سال آینده به 50 میلیون لیتر خواهد رسید و به این ترتیب 75 تا 80 درصد بنزین توزیعی در کشور یورو4 خواهد بود ، ضمن اینکه در نیمه دوم سال آینده صادر کننده بنزین هم می شویم.
وی افزود: البته وارونگی هوا در کلان شهرها هم اتفاق می افتد ضمن اینکه ذرات معلق نه با بنزین که با نفت گاز غیراستاندارد، فعالیت های ساختمانی و گرد و غبار ارتباط دارد البته عمده نگرانی از ذرات معلق و اکسید کربن است و ذرات معلق ربطی به بنزین ندارد زیرا بنزین معمولی هم ذرات معلق تولید نمی کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه مجموع بنزین یورو 4 داخلی و وارداتی در کلان شهرها و شهرهای اطراف آن توزیع می شود ، گفت: بنزین وارداتی را معمولا نه از واسطه ها که از پالایشگاه های مبدا با قابلیت ردیابی و با آزمایشگاه های معتبر، تامین می کنیم ، ضمن اینکه ازمایش های خودمان را قبل از تخلیه انجام می دهیم.
کاظمی افزود: هم اکنون 26 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 در 8 کلان شهر توزیع می کنیم ضمن اینکه آمادگی داریم در 7 محور اصلی کشورهم این نفت گاز را توزیع کنیم البته با برنامه ای که داریم تا شهریور سال آینده می توانیم نفت گاز یورو4 را برای کل وسائل حمل نقل سنگین تامین کنیم.
وی گفت : با توسعه شبکه گاز، برای اولین بار از اول فروردین امسال تاکنون روزی 400 هزار بشکه فرآورده که عمده آن نفت سفید، نفت گاز و مازوت است ، صادر می کنیم ضمن اینکه ال پی جی را هم جدا از این میزان صادر می کنیم و این در حالی است که در سال 93 روزی 10 میلیون بشکه نفت گاز وارد می کردیم.
کاظمی افزود : یکی از مصرف کنندگان عمده نفت گاز و مازوت ما نیروگاه ها بودند که اکنون سوخت گاز مصرف می کنند.
وی با بیان اینکه منشأ آلایندگی ، سوخت است ، گفت: البته علت ان به تغییر رژیم آب و هوا بر می گردد از این رو در شهرهای بزرگی مانند تهران حمل و نقل باید از طریق مترو و خودروهای برقی انجام شود زیرا برق، مصرف انژی کمتری دارد به طور نمونه جابجایی یک کیلومتری یک نفر با مترو 120 کیلو ژول انرژی مصرف می کند در حالیکه با خودروی سواری این مصرف انرژی به 2 هزار و 800 کیلوژول می رسد ، ضمن اینکه برق را می توان خارج از شهر تولید کرد و داخل شهر انتقال داد اما خودرو در داخل شهر و تجمیع کربن آن هم در داخل شهر خواهد بود.