آغاز مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و پیشین آموزش و پرورش
مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و پیشین آموزش و پرورش با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیران پیشین آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر آموزش و پرورش به نمایندگی از شورای معاونان و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز به نمایندگی از خیرین، از زحمات و تلاش های علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش قدردانی کردند.
علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در این مراسم گفت: خداوند را شاکرم که توانستم بخشی از عمر خود را در وزارت آموزش و پرورش در خدمت مردم عزیز باشم و همچنین از معاونان و مدیران آموزش و پرورش که در مدت تصدی اینجانب، ما را همراهی کردند تشکر می کنم.
وی به مقایسه آموزش و پرورش در سال 92 با سال 95 پرداخت و افزود: این مقایسه می تواند بسیاری از حقایق را روشن کند.
فانی به نظام6، سه، سه اشاره کرد و گفت: این طرح به شکل بسیار بدی آغاز شد و اجرای ناقص این طرح عوارضی برای آموزش و پرورش داشت و دارد به گونه ای که مدارس را با کمبود کلاس درس و 40 هزار معلم روبهرو کرد و به همین دلیل نمازخانه و انبارها و کتابخانه های مدارس تبدیل به کلاس درس شده اند.
وی تأکید کرد، در آن سال مشخص نشد کتاب های ششم ابتدایی با چه هدفی طراحی و تألیف شد و مدیرکل ابتدایی در سال 92 و در زمان شروع کار من در این وزارتخانه به من گفت که 24 هزار معلم ابتدایی کم داریم و تأمین آن هزینه های زیادی را برای ما ایجاد کرد.
فانی گفت: آموزش و پرورش در سال 92 به شدت دچار بهم ریختگی نیروی انسانی بود و مناطق برخوردار با تورم نیرو و مناطق محروم با کمبود معلم روبرو بودند و کسری 4 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 92 ما را با مشکلات زیادی روبرو کرد.
وی ایجاد آرامش در آموزش و پرورش با وجود107 هزار مدرسه و برقراری سیاست امنیت فرهنگی، اجرای فرهنگی امنیتی را از الویت های خود عنوان کرد و افزود: متأسفانه در دولت قبل معلمان معترض را با چماق در زیرزمین وزارتخانه زدند درحالی که ما با معترضان خود این گونه برخورد نکردیم.
وی گفت: آموزش و پرورش باید با استدلال های منطقی اداره شود و اجرای هرگونه طرح شتابزده می تواند مشکلات زیادی را برای آن ایجاد کند و ما قریب به 750 چالش را در آموزش و پرورش شناسایی کردیم و بر این اساس راهبرد کیفیت را در آموزش و پرورش دنبال کردیم و سیاست های توسعه مشارکت بهسازی منابع انسانی، تمرکززدایی و سیاست ارتقای کیفیت مدیریت مدارس و عملیاتی کردن بودجه را اجرا کردیم.
فانی همچنین به رشد 83 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 95 نسبت به سال 92 و افزایش سهم آموزش و پرورش در دولت و کمک دولت به رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود: سهم اعتبارات غیرپرسنلی از کل اعتبارات آموزش و پرورش از یک و 6 دهم درصد به یک درصد در سال 95 کاهش پیدا کرد و این ما را با مشکلات زیادی روبرو کرد.
وی افزود: باید درهای سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش به روی همه باز و آموزش و پرورش دغدغه عمومی شود و فقط دغدغه مسئولان آن نباشد که این امر به صورت مشارکت اولیاء دانش آموزان و معلمان در اداره امور مدارس بود.
وزیر سابق آموزش و پرورش، امضای تفاهم نامه با 23 دستگاه مختلف، تقویت شوراهای آموزش و پرورش در تهران و شهرستان ها، مشارکت خیرین مدرسه ساز، دریافت عوارض آموزش و پرورش از شهرداری ها و خرید خدمات آموزشی 200 هزار دانش آموز را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش در زمان تصدی خود عنوان کرد.
فانی گفت: نهال توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نیاز به مراقبت و مشارکت مردم دارد و به عنوان فردی که 47 سال در آموزش و پرورش بوده ام، می گویم که آموزش و پرورش چاره ای جز توسعه مشارکت ندارد زیرا آموزش و پرورش متعلق به همه ایران است و همه باید کمک کنند.
وی اولویت آینده آموزش و پرورش را استمرار سند تحول عنوان کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش ترجمان ایران 1404 در چشم انداز 20 ساله است که به تصویب رسیده و ما باید این سند را دنبال کنیم.
فانی افزود: معلمان ما یک ریال خارج از حکم خود دریافت نمی کنند درحالی که بسیاری از کارکنان دولت از مزایا و دریافتی های زیادی در حقوق خود برخوردار هستند و من از دولت می خواهم که این امتیازات را برای کارکنان آموزش و پرورش فراهم کند.