به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ، ناقص ماندن این طرح موجب ایجاد مشکلات فراوانی در زمینه رفت و آمد وسایل و ادوات کشاورزان و قطع
شدن دسترسی آنان به اراضی کشاورزی خود شده است.
تکمیل این طرح 10 هزار میلیارد ریال هزینه می خواهد که با توجه به وضع اقتصادی دولت ، نمی توان شاهد تحقق این اعتبار بود و مسئولان استانی هم در طی سالیان گذشته وعده تامین فاینانس برای تکمیل پروژه را داده اند، وعده ای که عملیاتی شدن آن را نیز در هاله ای از ابهام فرو برده و دلهره و نگرانی را بر دل روستاییان واقع در میسر این خط آهن انداخته است.
در این میان مشکل دیگر این طرح این است که روستاییانی که راه کشاورزی آنها را راه آهن میانه – تبریز قطع کرده در صورت ریل گذاری این مسیر دیگر نخواهند توانست به اراضی زراعی خود دسترسی داشته باشند.
دهیار روستای گاوینه رود بخش ترکمانچای میانه در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما، می گوید : متاسفانه هم اکنون این خط آهن راه دسترسی به زمین های کشاورزی چندین روستای منطقه را قطع کرده و کشاورزان و اهالی این روستا مجبورند روزانه عرض مسیر شن ریزی شده راه آهن میانه – تبریز را طی کنند.
محمدی با بیان اینکه در صورتی که شرکت اقدام به ریل گذاری مسیر نماید دیگر ماشین آلات و ادوات کشاورزی نخواهند توانست از این راه فعلی عبور کنند .
وی می افزاید : تنها پاسخ مسئولان به مکاتبات و درخواست های متعدد اهالی این است که از راه غیر استاندار پلی ریلی واقع در نزدیکی روستا به عنوان راه روستایی استفاده کنید .
به گفته وی مسیر موقت و پیشنهادی مسئولان ، غیر استاندارد بوده و خاک نرم آن هر لحظه در حال نشست به سمت دره ای عمیق زیر پل است و از طرفی در فصول سرد سال و با اندک بارندگی امکان تردد از این مسیر خاکی و غیر ایمن وجود نخواهد داشت.
دهیار این روستا می گوید : با وجود دستور مستقیم بررسی موضوع از سوی وزیر راه و شهرسازی متاسفانه شرکت پیمانکار با ذکر این موضوع که عملیات خاک ریزی و زیر سازی این مسیر به پایان رسیده و احداث هرگونه زیر گذر در این مسیر باعث تحمیل هزینه های اضافی به شرکت است، از رسیدگی به این موضوع سر باز می زند.
نوری عضو شورای روستای گاوینه رود نیز می گوید : بدون شک اگر مسئولان به وضعیت موجود رسیدگی نکنند در چند ماه آینده و با آغاز بارشها دشاهد به خطر افتادن رانندگان و احشام عبوری از مسیر موقت از زیر پل راه آهن خواهیم بود چرا که راه های مزارع از قدیم الایام محل عبور و مرور روستاییان بوده که متاسفانه در شرف قطع شدن کامل است.
یکی دیگر از روستاییان می گوید : مسیر های آبرو در طول مسیر هم قابل استفاده و عبور وسایل و ادوات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین نمی باشد.
وی می افزاید : انتهای این کانال ها نیز در حال مسدود شدن است و حتی عملیات خاک برداری و آزاد سازی آنها صورت نگرفته است.
خط آهن تبریز- میانه از جمله طرحهای بزرگ و راهبردی آذربایجان شرقی است که عملیات اجرایی آن از سال 79 در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات احداث زیرساخت های آن به پایان رسیده است.
در مسیر این طرح ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می شود.
قرار است با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش یابد و این موضوع به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این طرح را نشان می دهد.
مسیر فعلی که از مناطق کوهستانی عبور می کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی کم است که با احداث خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت.
مسئولان استانی دولت یازدهم هم خطآهن تبریز- میانه را از جمله طرح های اولویتدار و استراتژیک استان می دانند که از زمان به روی کار آمدن این دولت توجه ویژه ای برای اتمام هر چه سریع تر آن شده است.
بخش بزرگ این طرح مربوط به عملیات رو سازی آن است و هم اکنون نیز ۵۲ کیلومتر ریلها از کشور هندوستان خریداری شده است و از سمت میانه تا بستان آباد بالای ۹۰ درصد پیشرفت کار دارد اما از سوی بستانآباد به تبریز موانعی در سر راه این طرح قرار گرفته است.
حال باید منتظر ماند و دید مسئولان استانی و شهرستانی چه اقدامی برای حل مشکلات روستانشینان واقع در مسیر این خط آهن که بدون شک نقش بی بدیلی در توسعه کشور و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دارد، انجام خواهند داد.