سروش، موافق اول وزیر آموزش و پرورش؛
دانش آشتیانی مدیری استراتژیک و تحول خواه است+فیلم
نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و پردیس در مجلس شورای اسلامی در اعلام موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دانش آشتیانی مدیری استراتژیک و تحول خواه است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل سروش در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: مهم ترین دلیل من برای موافقت این است که به نمایندگان و همکاران تاکید کنم که در شرایط فعلی و با وجود مشکلات عدیده این وزارتخانه باید به محورهای مهم آموزش و پرورش که در سند تحول بنیادین آن آمده است توجه کنیم که این مهم را در برنامه های آقای دانش آشتیانی دیدم و به این دریافت رسیدم که وی قادر به راهبری و انجام این کار است.
وی گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش مطابق با سند تحول بنیادین چنین ترسیم شده است؛ تربیت انسانی موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در مقابل خدا، خود و دیگران، حقیقت جو، عادل، عدالت خواه، ظلم ستیز، صلح جو، جهادگر و شجاع و ایثارگر، وطن دوست و مهرورز است.
این نماینده مجلس افزود: اما آنچه خروجی آموزش و پرورش کنونی ماست با آنچه باید باشد تفاوت جدی و ماهوی دارد که رسیدن به این هدف هم با وضعیت فعلی این وزارتخانه ناشدنی است زیرا نظام آموزش و پرورش ما بر آموزش تکیه دارد و نه بر فعالیت درحالی که همیشه فعالیت بهتر از آموزش جواب می دهد.
سروش گفت: افزایش محفوظات اساسا هدف نیست و مباحث مرتبط با موضوعات تخصصی را علاقه مندان به هنگام طی دوره های تخصصی در مراحل بالاتر خواهند آموخت.
وی افزود: تمرکززدایی باید در دستورکار قرار گیرد، اکنون مدارس فاقد اختیارات کافی هستند و ادارات و وزارتخانه در بسیاری از مسائل تصمیم می گیرند که واگذاری بسیاری از امور از جمله تصمیم گیری ها موجب ظهور ابداعات و نوآوری ها می شود و احساس اشتراک در رسیدن به هدف را به همه اعضا منتقل می سازد.
سروش در ادامه با بیان اینکه حجم نیروی انسانی شاغل در دستگاه آموزش و پرورش هم زیاد است و هم تناسب ندارد و هم خوب سازماندهی نمی شود، گفت: اکنون نسبت کارکنان به دانش آموزان ظاهرا از استانداردهای جهانی وضعیت بهتری دارد اما نسبت کادر آموزشی به دانش آموزان پایین تر از حد جهانی است.
وی درخصوص اهم کارهایی که در اولویت باید قرار داده شود، افزود: حل مشکلات معیشتی فرهنگیان اعم از مطالبات معوق تا افزایش حقوق و بیمه طلایی، تامین منزلت و جایگاه معلمان و فرهنگیان در قیاس با قشرهای دیگر جامعه و کارمندان دولت، تمرکززدایی و سپردن کارها به مدارس، تامین بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، مشارکت دادن فرهنگیان در اداره مدارس، به رسمیت شناختن تشکل های سیاسی، صنفی فرهنگیان، پاسخگویی شفاف و روشن درخصوص عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و مباحثی که این روزها مطرح است باید در دستورکار قرار بگیرد.
این نماینده مجلس گفت: به آقای دانش آشتیانی رای می دهم زیرا هر 13 بند برنامه های وزیر پیشنهادی را مطالعه کرده ام و کاملا می شود اجرایی و عملیاتی شود همچنین وی به حفظ وضع موجود رضایت نمی دهد و از استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش و بررسی محتوایی سند تحول بنیادین و برنامه درسی و ملی صحبت می کند.
سروش افزود: به آقای دانش آشتیانی رای می دهم زیرا در برنامه هایش به تقویت آموزش کیفی مدیران و ایفای نقش رهبری آموزشی و تربیتی تاکید می کند همچنین در برنامه هایش تمرکز در بزرگ ترین وزارتخانه کشور را قبول ندارد و از نقش شورای آموزش و پرورش استان ها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات آموزشی صحبت می کند و بدان عمل می کند و در سیاست های اجرایی به جلب مشارکت نهادهای ملی و منطقه ای تمرکز دارد.
وی گفت: به آقای دانش آشتیانی رای می دهم چون در برنامه اش شایستگی و صلاحیت های حرفه ای معلمان را مبنای اصلاح نظام پرداخت می داند و به دنبال اجرای نظام معیشتی و رفاهی بیشتر برای جامعه فرهنگیان است همچنین وی آموزش و پرورش را مصرف کننده صرف نمی داند بلکه به دنبال کسب منابع جدید و مدیریت بهینه بر مصرف منابع است و در نهایت به این دلیل رای می دهیم که وی مدیر استراتژیک و تحول خواه هستند.
سروش در ادامه به شاخص های ارزشی دانش آشتیانی اشاره کرد و افزود: وی پرورش یافته خانواده اصیل روحانیت معظم و فاضل و متدین می باشند به طوری که پدر مرحومشان نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود، وی شخصیت انقلابی از دوران مبارزه قبل از انقلاب تا دفاع از ارزش های انقلاب در صحنه های مختلف را دارند.
وی گفت: دانش آشتیانی حضوری فعال و موثر در عرصه های پشتیبانی، مدیریت و فعالیت در جبهه های دفاع مقدس و مدیریت فنی و مهندسی جنگ را دارد در ضمن همکاری موثر با قرارگاه خاتم الانبیاء و ستاد پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس را دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: وی شخصیتی متدین، متعهد، دین مدار و متخلق به ارزش های اخلاقی هستند، در حوزه مدیریت سختکوش، جدی و با نظم و کاردان و برنامه محور است، در عین حال سوابق موثر در امر تحصیل و مدیریت موفق مدرسه داری هستند.