بنگاههای صادراتی به کیفیت و استانداردهای بینالمللی بی توجه اند
رئیس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از بیتوجهی برخی از بنگاههای صادراتی به موضوع کیفیت، خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد از این بنگاهها به کیفیت و استانداردهای بینالمللی توجهی ندارند.
به گزارش
خبرگزاری صداو سیما از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج این موضوع را در دیدار با معاونان بازرگانی و روسای ادارات توسعه تجارت خارجی استانها و نمایندگان مستقر در مرزهای کشور مطرح و تاکید کرد: لازم است بنگاههای صادراتی کشور گواهیهای بینالمللی کیفی را کسب کنند.
وی یادآور شد: برای حضور در بازارهای جهانی هر قدر به کیفیت توجه کنیم برد کردهایم اگر نام کشور ما به کالای بی کیفیت مشهور شود جبران آن سخت خواهد بود؛ این موضوع هم در مورد صادرات کالا و هم صادرات خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.
خسروتاج توسعه بازار را از جمله اهداف سازمان متبوعش دانست و گفت: برای توسعه بازار چهار عنصر دخیل هستند که از جمله آنها نوع کالا، شناخت کشور مصرفکننده، شناسایی عوامل دخیل در صادرات و چگونگی انجام صادرات است؛ با مد نظر قرار دادن این چهار مولفه خواهیم توانست صادرات را افزایش دهیم.
وی در عین حال اضافه کرد: اینکه بدانیم در چه کالایی دارای مزیت رقابتی هستیم و بازارهای هدف ما کدام کشورها هستند و از طریق چه عوامل، افراد یا کشورهایی میتوانیم به آن بازارها صادرات کنیم و چه قوانین و مقرراتی در این زمینه دخیل هستند خواهیم توانست استان به استان و کالا به کالا صادرات را توسعه دهیم.
قائممقام وزیر صنعت همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم به اهداف کمی تعیین شده در صادرات برسیم اولین قدم رفع موانع و تسهیل صادرات است؛ به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که معاونان بازرگانی استانها مشکلات و موانع واقعی در مسیر صادرات را به صورت شفاف به این سازمان منعکس کنند.
وی ادامه داد: ما از فراوانی مشکلاتی مانند مسایل گمرکی، مالیات، سودبانکی و غیره میتوانیم اولویتهای اصلی را تشخیص دهیم و دانستن این مشکلات وظیفه پیگیری و انعکاس آنها به سازمانهای ذیربط را بر دوش ما میگذارد.
خسروتاج با تأکید بر نقش سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها در پیشبرد تجارت خارجی، در این باره خاطرنشان کرد: محور اصلی کار ما توسعه صادرات است ما برای واردات مشکلی نداریم؛ و بسیاری از کشورهای دنیا که به ایران میآیند نیز به دنبال بازار ایران هستند به همین دلیل ما هم باید هیاتهای تجاری را به منظور بازاریابی و فروش محصولات کشورمان به اقصی نقاط جهان اعزام کنیم.
قائممقام وزیر صنعت با تاکید بر خدمات اطلاعرسانی و وظیفه سازمان توسعه تجارت در این مورد افزود: یکی از وظایف اصلی ما اطلاعرسانی جهانی است و با توجه به تعداد بنگاههای کوچک و متوسط در کشور این موضوع یکی از ضروریات به شمار میرود.
وی افزود: توسعه محصول نیز موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد که آیا ما محصول را باید به صورت بستهبندی و یا فلهای صادر کنیم؟ یا اینکه آن کالا به صورت خام و یا فرآوری شده صادر شود؟ با چه ویژگیها و تحت چه نام و نشان و خدمات پس از فروشی صادر شود؟ همگی اینها موضوعاتی است که در توسعه محصول مطرح است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در ادامه این جلسه از «بانک جامع اطلاعاتی شرکتهای بزرگ صادراتی ایران» و همچنین «اپلیکیشن همراه نمایشگاه» رونمایی شد.