مرز مهران برای زائران اربعینی تقویت می شود
رئیس سازمان راهداری گفت: زیرساختها در مرز مهران تقویت می شود اما برای خدماترسانی به زائران کافی نیست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ داوود کشاورزیان امروز در نشست خبری درباره جابجایی زائران اربعین حسینی افزود : سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رئیس کمیته حمل و نقل و مصرف سوخت در ستاد اربعین است که ارگانهایی نظیر سپاه پاسداران، شهرداری، شرکت نفت و نیروی انتظامی نمایندگانی در این کمیته دارند و امسال برای دوره اربعین هیچ مشکلی در حوزه تامین سوخت نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر میتوانند تردد کنند که در دوره اربعین به روزانه 250 هزار نفر میرسد و با این
افزایش تقاضا نمیتوان هیچ شرایط خدماترسانی مطلوبی را فراهم کرد.
وی اعلام کرد: 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین فعال می شود و نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور است.
کشاورزیان افزود: به زودی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهرهبرداری میرسد و گیتهای مورد نیاز در پایانههای مرزی برای عبور زائران افزایش مییابد.
وی افزود : 96 گیت عبور در مرز مهران تامین شده است اما کافی نیست و ما از زائران درخواست میکنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است.
کشاورزیان گفت: سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جادهای استفاده کردند.
کشاوزیان گفت : امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفتهایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر میرود.
کشاورزیان بیان کرد: اصلاح آییننامه تاسیس شرکتهای اتوبوسرانی در دستور کار است و در حال حاضر 2500 شرکت تعاونی اتوبوسرانی داریم که در کشور فعالیت میکنند و نباید اینگونه باشد و هدفگذاری کردهایم که تعداد شرکتهای تعاونی مسافری را در جهت برندسازی کاهش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : متاسفانه هر فردی با دو سند اتوبوس، مجوز شرکت گرفته در حالی که در راستای برندسازی و ارتقای کیفیت خدمات باید تعداد شرکتها کاهش یابد.
وی افزود: هر شرکتی برای خود مجوزی بیگرد و در قالب همکاری با شرکت اصلی و برندها نمایندگان آنها را کسب و با آنها فعالیت کند ، این شرکت میتواند اتوبوس نداشته باشد اما باید یک غرفه در شهری که خط راهاندازی میکند داشته باشد.
کشاورزیان افزود: تغییری کوچک در آییننامه تاسیس شرکتهای تعاونی ایجاد کردیم و هدفمان این است 2500 شرکت موجود به 40 شرکت تعاونی دارای برند کاهش یابد و بقیه به عنوان زیرمجموعه و طرف قرارداد این شرکتهای اصلی فعالیت کنند، اتوبوسهای هر شرکت شکل و رنگ واحد مییابد، کارکنان لباس یک شکل خواهند داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتبار نگهداری راهها بسیار محدود وبهترین منابع برای تامین نگهداری راهها وضع عوارض بر سوخت است. اگر به سوخت عوارض وضع کنیم و بودجه کافی نگهداری راه تامین شود مزایای مادی بعدی خواهد داشت و مردم آثار وجودی آن را لمس میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در قانون تنظیم مقررات دولت تنظیم ماده 70 بندی پیشبینی شد مبنی براینکه 20 درصد عوارض گازوئیل به راه آهن و راهداری اختصاص یابد. این مورد سال گذشته و امسال اجرایی نشده است اما روزی قانون اجرا میشود تا اعتبار کافی به نگهداری راهها اختصاص یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در استانها این اعتبارات عمدتا جاری است و صرف پرداخت حقوق میشود؛ در استانها 6 تا 7 هزار نفر از نیروهای ما از محل طرحهای عمرانی و تملک دارایی حقوق میگیرند و پیمانکاران توان کار کردن نسیه را ندارند و دولت باید منابع پایداری برای نگهداری راهها اختصاص دهد.
اگر 100تومان عوارض به نرخ گازوئیل اضافه شد سالانه 5 هزار تومان اعتبار برای نگهداری راهها خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 60 درصد رقم جرایم برون شهری نیز باید به نگهداری راهها باشد که به دلیل کمبود منابع دولت این رقم تاکنون اختصاص نیافته است.
بلیت سفرهای زیارتی اربعین حداکثر دو برابر قیمت های کنونی است.
داود کشاورزیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هماهنگی های لازم با شرکت های حمل و نقل و فروشنده بلیت انجام شده است ، گفت: با توجه به اینکه برخی از اتوبوس ها یک سر خالی می روند یا بر می گردند تکلیف شد که قیمت دو برابر قیمت کنونی باشد.
وی افزود: در صورت تخلف قیمتی ، مسافران می توانند با نمایندگان راهداری مستقر در پایانه ها و سامانه راهداری تخلفات را گزارش کنند.
کشاورزیان گفت : تلاش کردیم منابع پایدار داشته باشیم و از برند های برتر برای تامین تجهیزات استفاده کنیم و 5 هزار دستگاه اتوبوس زائران را جابجا می کنند.
وی افزود : تا سه سال آینده دو هزار و 500 دوربین تصویری کنترل سرعت در جاده ها نصب می شود.
کشاورزیان گفت : برای تاسیس شرکت های حمل و نقل نیز شرایط را آسانتر کردیم و آیین نامه ها اصلاح شد تا براساس نیاز و توان تامین خدمت ، شرکت ها راه اندازی شوند.
وی افزود: برای نگهداری حدود 215 هزار کیلومتر راههای شریانی سالانه شش تا هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در شرایط کنونی نیمی از این مبلغ اختصاص می یابد.