الگوهای صادرات امروزه پیچیده تر شده است
مدیرکل دفتر توسعه بنگاههای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: الگوهای صادرات و بازاریابی امروزه به شدت متحول شده است .
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ خانم گیتی توانا در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: رویکردهای سنتی و روشهای قدیمی در بازاریابی مدرن جواب نمی دهد و باید صادرکنندگان همزمان با تولید و ارتقای کیفیت در عرصه بازاریابی هم به طور تخصصی تحقیق و پژوهش کنند و با سلایق و راهبردهای جدید به ویژه در زمینه بازاریابی ، بازارسنجی و بازارشناسی و آینده نگری آشنا باشند.
وی افزود: در گذشته ابتدا تولید انجام می شد و سپس برای صادرات مازاد بر نیاز داخلی برنامه ریزی می کردند اما در عصر حاضر رقابت به شدت افزایش یافته است و عمدتا پس از بازاریابی و اطمینان از اعتماد مصرف کنندگان و تامین نیاز آنها تولید و صادر می شود.
خانم توانا گفت: به دلیل شرایط اقتصادی کشور و حمایت های تعرفه ای که دولت از بخش تولید در مقابل واردات می کند شرایط شبه انحصاری در بازارهای کشور وجود دارد و اگر وارد شرایط رقابتی شویم باید الگوهای تولید، صادرات ، تبلیغات، بسته بندی و برندسازی متحول شود.
وی اظهار داشت: تولیدی در مقیاس پایین و ضعف کار شرکتی و تیمی به ویژه در عرصه تحقیقات و پژوهش بازارهای صادراتی باعث شده است صادرکنندگان کشور به جای همگرایی و تقسیم کار برای حضور در بازارهای جهانی در بعضی موارد به رقابت منفی با همدیگر بپردازند که به ضرر اقتصاد ملی و به نفع رقیبان خارج در بازارهای هدف صادراتی است.
خانم توانا گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در سالهای اخیر مشورت و همکاری های خود را با تشکل های صادراتی در حوزه های مختلف افزایش داده است و تلاش می کند بخش صادرات در اقتصاد کلان و سیاست گذاری های ملی جایگاه شایسته خود را به دست اورد اما نمی توانیم در همه زمینه ها به طور جزئی وارد تحقیق و پژوهش شویم بلکه وظیفه خود صادرکنندگان است که این کار را انجام دهند و اگر در قالب شرکت های مشترک و بزرگ و کنسرسیوم اقدام کنند می توانند موفق شوند.
وی افزود: تحقیق و توسعه هر کلایی مانند نساجی، کشاورزی، صنایع دستی ، فرش ، خودرو و دیگر موارد متمایز است و رایزنان بازرگانی ایران هم می توانند در این زمینه کمک کنند البته نباید توقع داشته باشیم که رایزنان بازرگانی به عنوان یک فرد بتوانند همه تحقیقات بازاریابی را انجام دهند که از عهده آنها خارج است اما می توانند در این زمینه مشاور خوبی باشند.
خانم توانا گفت: البته باید در داخل کشور هم شرایط برای تولیدات صادرات محور و کاهش هزینه تمام شده تولید به منظور افزایش رقابت در بازارهای خارجی فراهم شود که دولت در این مسیر تلاش می کند.