توسعه صادرات غیرنفتی راهبرد مهم در تحقق رشد مستمر اقتصادی
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: مشتری شناسی کلید موفقیت در بازارهای هدف صادراتی است و باید صادرکنندگان نگاهی ویژه داشته باشند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ ابوالقاسم ابراهیمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد بازارشناسی را از ارکان اساسی بازاریابی دانست و افزود: با تحقیقات بازار می توان به سئولات مختلف در مورد نیازها و خواسته های مشتریان و بازار هدف پاسخگو بود.
وی همچنین اظهارداشت: ارکان بازارشناسی شامل پاسخگویی به چهار مقوله اصلی
مشتری شناسی، خودشناسی، رقیب شناسی و محیط شناسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه صادرات کلید رونق اقتصادی در هر کشوری است و می تواند نقش موثر و همه جانبه ای در توسعه پایدار ایفا کند، گفت: تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یک استراتژی مهم از جمله روشهای دستیابی به رشد مستمر اقتصادی است.
وی افزود: این سیاست علاوه بر خارج کردن اقتصاد کشور از حالت تک محصولی منجر به بهبود تراز پرداختهای ارزی و افزایش قدرت و مزیت نسبی رقابتی کشور در بازارهای جهانی می شود.
ابراهیمی بیان داشت: بسیاری از صنایع و صادرکنندگان کشور درزمره صنایع خرد قرار دارند بنابراین این امکان در صنایع خرد وجود ندارد که بتوانند هزینه های لازم برای انجام تحقیقات در محیط های بین المللی را متقبل شوند.
وی گفت : بنابراین ایجاد مراکز حمایت از صادرکنندگان با هدف تامین دانش و اطلاع لازم در مورد کشورهای هدف، امری ضروری به نظر می رسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: دستیابی به رشد اقتصادی پایدار از اهداف کشورهای درحال توسعه است. در این زمینه شناخت عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: تجارت خارجی و صادرات در اقتصاد کشورها از اهمیت فزآینده ای برخوردار است و یکی از اهداف اصلی در برنامه های اقتصادی کشورهای درحال توسعه محسوب می شود.