نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
قراردادهای خودروسازی خارجی باید همراه با انتقال دانش فنی باشد
هر قراردادی که پای خودروسازهای خارجی را به کشور باز و به انتقال دانش فنی کمک کند، اقدامی شایسته است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ فریدون احمدی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر بخشی از تولید خودروهای خارجی در داخل کشور به روش سی کی دی (قطعات منفصله) است و قطعات خودروها بصورت آماده وارد و در داخل کشور فقط مونتاژ می شود.
وی اظهار داشت : کشور با تولید اتومبیل خارجی به روش سی کی دی به دانش فنی تولید خودرو دست پیدا نخواهد کرد و متاسفانه بخش عمده ای از خودروهای خارجی اکنون به همین شیوه در کشور تولید می شود.
نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر خودرویی که به شکل مونتاژ در کشور تولید می شود به طور متوسط 15 تا 25 سال قطعات را کسانی پشتیبانی می کنند که در طراحی اولیه و تولید اولیه نقش داشته اند.
وی افزود: از اهداف مهم تولید خودرو در داخل کشور علاوه بر دستیابی به پلتفرم ها، تقویت ورونق صنعت قطعه سازی در کشور است ، لازمه استفاده از ظرفیت قطعه سازان بومی هم تولید خودرو در داخل کشور با انتقال دانش فنی است.
احمدی اظهار داشت : بنابراین هر قراردادی که پای خودروسازهای خارجی را به کشور باز کند و بحث انتقال دانش فنی در داخل قرارداد باشد، قرارداد و توافق خوبی است و به عبارتی قراردادهای خودروسازی خارجی باید با انتقال دانش فنی همراه باشد.
وی اظهار داشت : تولید خودروهای خارجی در داخل کشور باید مبتنی بر دو شرط اساسی باشد ؛ اول بحث انتقال دانش فنی و دوم صادرات بخشی از ظرفیت تولیدی به خارج از کشور میسرباشد.