مجلس؛
اصلاح مجدد لایحه تأسیس و اداره مدارس غیردولتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح مجدد لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ قانون "تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی" از سال 1387 تا سال 1392 به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا می شد و از سال 92 تا 94 نیز به مدت دو سال دیگر تمدید و پس از آن قرار شد این قانون به یک قانون دائم تبدیل شود لذا لایحه یاد شده در دستور کار مجلس نهم قرار گرفت و پس از تصویب در مجلس نهم به شورای نگهبان ارسال شد اما شورای نگهبان با وارد دانستن ایراداتی آن را به مجلس بازگرداند.
مجلس با رفع ایرادات شورای نگهبان آن را به شورا ارسال کرد و شورای نگهبان مجدداً با وارد دانستن ایراداتی آن را به مجلس بازگرداند.
سرانجام اصلاح مجدد لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مجلس دهم بررسی شد و گزارش آن امروز به صحن علنی مجلس رسید.
اولین اصلاح امروز مجلس مربوط به تبصره (4) ماده (5) این لایحه است.
ماده (5) این لایحه به وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی می پردازد.
با اصلاح تبصره (4) این ماده شورای نظارت مرکزی می تواند اختیارات زیر را به شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه محول کند:
1- تأیید صلاحیت متقاضیان تأسیس مدرسه یا مراکز آموزشی غیردولتی پس از استعلام از مراجع قانونی ذی ربط
2- صدور مجوز تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی
3- نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و مراکز غیردولتی
4- نظارت بر نحوه اجرای الگوی تعیین شهریه.
براساس ماده (3) لایحه ، به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر اجرای این قانون، شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی و شورای نظارت استانی، شهرستانی و منطقه ای برای نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی یا پرورشی غیردولتی تشکیل می شود.
لذا اصلاح امروز نمایندگان در تبصره (4) ماده (5) به این مهم اختصاص داشت.
دومین اصلاح امروز مجلس نیز الحاق یک تبصره به ماده (5) بود که براساس آن شورای نظارت استان موظف شد هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد استان را به شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی ارائه کند.
سومین اصلاح امروز مجلس نیز الحاق یک بند به شرح ذیل "ایمان به دین مبین اسلام" به ماده (8) بود.
این ماده تصریح می کند: متقاضیان تأسیس مدرسه یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی باید واجد شرایط زیر باشند:
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت
- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
- نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیرقانونی
- نداشتن پیشینه کیفری موثر
- حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن
همچنین با اصلاح امروز تبصره (2) ماده (8) به این شرح اصلاح شد:
- موسسان اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تأیید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی شوند.
همچنین با اصلاحات امروز مجلس تبصره ذیل به ماده (8) اضافه شد: "مدارس اقلیت های دینی فقط مجاز به ثبت نام از دانش آموزان اقلیت های دینی هستند".
اصلاحیه بعدی مجلس مربوط به ماده (20) این لایحه بود.
براین اساس به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد سالانه معادل 4 درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی قرار می گیرد تا برای نظارت در مراکز یاد شده و کیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه شود.
نمایندگان مجلس همچنین یک بند الحاقی به شرح ذیل "ایمان به دین مبین اسلام" را به ماده (21) الحاق کردند.
این ماده تصریح می کند: مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی باید دارای شرایط زیر باشد:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت
3- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
4- عدم وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیرقانونی
5- نداشتن پیشینه کیفری موثر
6- سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه است
7- نداشتن مانع از نظر نظام وظیفه عمومی برای مردان
9- حسن سابقه فرهنگی، آموزشی و پرورشی.
آخرین اصلاحیه مجلس نیز به اصلاح تبصره (1) ماده (21) اختصاص داشت.
براین اساس مدیران مدارس مختص اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تأیید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی شوند.