شمیم حسین(ع) در میان کُردها...
کُردستان در ماه محرم ، سرشار از شور و شعور حسینی است و در هر کوی و برزن می توان ارادات به ساحت اهل بیت نبوت را با تمام وجود حس کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، محرم که از راه می رسد ، شور حسینی ، آتش در دلها می افروزد و در این میان استان کردستان مملو از آیینها است که در نوع خود جلوه ای از شور و شعور حسینی است ، آیینهایی که مختص یک قوم نیست و همگان با هر زبان و مذهبی از ارادت خود به ساحت اهل بیت نبوت می گویند.
شاید مهمترین بخش عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفایش را تلفیقی زیبا از اقوم و زبانها در کردستان دانست که ترک و کُرد و شیعه و سنی هر یک به نوعی ، عزادار این واقعه می شود تا پس از گذشت قرنها تأییدی بر بیان جمله تاریخی حضرت زینب(س) باشد که فرمود : "در کربلا جز ، زیبایی ندیدم".
چند روز مانده به محرم اعلان عزای حسینی در حسینیه ها با مراسم طشت گذاری آغاز می شود که مهدیه شهر سریش آباد از قدیمی ترین اماکن مذهبی است که این آیین را همه ساله در 27 ذی الحجه برگزار می کند.
رئیس هیأت اُمنای مهدیه سریش آباد درباره قدمت این آیین می گوید : این مراسم از دیرباز در منطقه سریش آباد برگزار می شود که هدف از آن ، بیعت عزاداران حسینی با مولا و مقتدای خود پس از وقوع حادثه عاشوراست.
ابراهیم مؤمنی می افزاید : این آیین سال 91 به شماره 688 در فهرست آثار معنوی کشورمان به ثبت رسیده است.
عزاداران حسینی در مراسم طشت گذاری ، طشتی را در مرکز مهدیه قرار داده و با کوزه های سفالی در حالی که فریاد "یا حسین" و "وا حسین" سر داده درون طشت را از آب پر می کنند و چشم سوگواران بارانی از ارادت می شود.
در ماه محرم آیینهای ویژه ای در کُردستان برگزار می شود از جمله "شاحسین خوانی" در غروب آخرین روز از ذی الحجه که با غروب آفتاب و آغاز اوّلین روز از محرم در مقابل تکیه ها و حسینیه ها شکل می گیرد و عزاداران با تشکیل حلقه های عزا ، فریاد "عطشان حسین" سر می دهند.
روز عاشورا در بیجار نیز با مراسم سنتی گِل گیران همراه است ، مراسمی که بخشی از سنت آیینی و معنوی این منطقه است و عزاداران با گِل اندود کردن خود ، مصیبتهای کاروان کربلا را به سوگ می نشینند.
محرم که به تاسوعا می رسد عزاداری کردستانیها رنگ و بوی دیگری می گیرد و تجمع بزرگ تاسوعاییان از صبح روز نهم محرم در شهرهای کُردستان برگزار می شود و بسیاری از زنان کُردستانی به یاد علمدار کربلا، حضرت ابالفضل(ع) که نذری پخش می کنند.
آغاز دهمین روز محرم سرشار از غم و اندوه است و با طلوع آفتاب عاشورا باز هم حلقه های عزا تشکیل می شود و عزاداران "بیکس حسین " و "مظلوم حسین" گویان بر سر و سینه می زنند و با نزدیک شدن به ظهر عاشورا صفهای نماز به یاد آخرین نماز اهالی سرزمین نینوا در سال 61 هجری با انگیزه تأکید بر نماز اوّل وقت از سوی امام حسین(ع) برپا می شود.
عصر عاشورا زمان مقتل خوانی است و بازخوانی مصیبتهایی که بر حسین(ع) و یارانش گذشت.
کردستان متناسب با بافت قومی و مذهبی ، آیینهای ویژه ای را در ایام محرم برگزار می کند و ارادات مردم کُرد و اهل تسنن را در شعر شاعران آیینی این دیار می توان مشاهده کرد به ویژه آنجایی که شیخ رضا طالبانی ، شاعر بزرگ کُرد درباره عشق به امام حسین (ع)این چنین می سراید:
لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است
عشق بازی، سر به میدان وفا افکندن است
گر هواخواه حسینی، ترک سر کن چون حسین
شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است
از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا
صد شرف دارد به آن وادی که گویند ایمن است
سنی ام، سنی ولیکن حب آل مصطفی
دین و آیین من و آباء و اجداد من است
همین ارادات باعث شد تا شهرستان قروه بعنوان دبیرخانه دائمی سوگواره آیین های عاشورایی و میزبان کنگره سراسری شعر عاشورایی باشد.
دبیر اجرایی این کنگره گفت : تاکنون 350 اثر از سوی 100 شاعر و نویسنده از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
محمد آزادی افزود : این همایش امسال نهمین دوره خود را در دهه سوم محرم برگزار می کند که با استقبال شاعران عاشورا سرا از سراسر کشور مواجه شد.
زنان کردستان نیز محور نذوراتی هستند که در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد و از دلدادگی به ساحت خاندان نبوت حکایت می کند.
مهمترین نذری در این روزها پخت حلیم در روز عاشورا و توزیع آن در بین عزاداران است.
رییس شورای هیأتهای مذهبی کردستان با اشاره به فعالیت 610 هیأت مذهبی در این استان گفت : 253 مداح با گویشهای مختلف کردی ، فارسی و ترکی در این استان ساماندهی شده اند.